Kan draadjesvlees dat al 2 uur op laag vuur staat nog malser worden door langer op te laten staan ?

Op een of andere manier worden mij riblappen na een uurtje of 2 wat taai. Wordt dit nog malser als ik het langer op laat staan ? De temperatuur is 85 graden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
104.2K

Antwoorden (12)

Ik bak het vlees altijd eerst aan, zodat het overal bruin is en giet er dan kokend water uit de waterkoker bij, laat het vlees met de deksel op de pan sudderen, ga regelmatig controleren of er nog voldoende water in zit en giet indien nodig weer kokend water erbij, zo laat ik het vlees een uur of 4 staan op laag vuur, dan valt het gewoon uit elkaar, zo vind ik het het lekkerst.

Toegevoegd na 9 minuten:
Na twee uur is het nog geen draadjesvlees te noemen, dan is het nog 1 taaie lap, absoluut niet mals, om het echt draadjesvlees te krijgen heb je tijd en geduld nodig, ligt natuurlijk ook aan het gewicht van het vlees, dus blijf het regelmatig in de gaten houden en keer het ook zo nu en dan.

Toegevoegd na 36 minuten:
Waarom ik er kokend water op giet? Van koud water of andere vloeistof schrikt het vlees, waardoor het taai wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, weer een ongemotiveerde min, dan weet diegene zelf niet waarom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kook vrij simpel, ik kruid het vlees vooraf, waar de meningen over verschillen, omdat je zout pas moet toevoegen na het dichtschroeien van het vlees, maar dat doe ik vooral omdat ik blind ben en dat soort dingen op gevoel moet doen, daarna aanbakken en alleen kokend water erbij.
Ik maak er ook wel eens hachee van, dan gebruik ik een kant en klare kruidenmix, Simpel, maar wel lekker.
Als het goed is moet je lapje na 3 a 3.5 uur gaar zijn. Het kan inderdaad lijken alsof het uitdroogt. Zorg ervoor dat er voldoende "nat" in de pan zit, en zorg dat het vlees af en toe overgoten wordt met het vleesnat. Ook niet te lang aanbakken als je dat van tevoren doet. Vlees dat ingevroren is en te snel ontdooid is, zal niet mals worden, ook niet als het langer gekookt wordt. Laat bevroren vlees daarom in de koelkast ontdooien (duurt helaas lang, circa 12 uur).

Hopelijk heb je er wat aan, smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dan wordt het malser.
Zelf braad ik het altijd aan en laat het na het afblussen ongeveer 4 uur op het laagste pitje en de laagste stand sudderen.

Ligt het vlees wel helemaal onder de jus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de stooftijd nog iets te kort is. Draadjesvlees moet minimaal 4 uur sudderen en dan valt het van malsheid uit elkaar. Je hebt het vlees eerst gebraden en wanneer het vlees mooi van kleur is, de jus vermengt met water en het op een laag putje laten sudderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt draadjesvlees om op te zuigen als je het een middag in de oven laat staan . Goed bedekt met vocht en op ca. 95 graden C. Ik braad het aan en zet de braadpan dan met dekel erop in de warme oven.
Af en toe even kijken of hij nog pruttelt en evtl. nog wat bouillon of water erbij. Een flinke scheut ketchup maakt ook boterzacht omdat tomaten een zuur bevatten en dit zuur maakt ook mals, net als rode wijn(azijn) trouwens.
Wel de deksel erop doen!
Zo kan hij rustig 5 uur in de oven staan, het vlees droogt niet uit en wordt super mals.
amc
11 jaar geleden
jazeker, 2 uur is te kort, je moet draadjesvlees net zo lang op laag vuur op een *plaatje* laten staan totdat het heel zacht en mals is.

mijn vriendin noemt mijn draadjesvlees van goud, het moet namelijk *LANG* opstaan, heel lang, niet 1,5 uur of 2, nee echt lang, net zo lang tot het heel zacht en mals is.

allereerst niet te mager vlees met peper en zou inwrijven, doorregen is trouwens beter dan mager, aanbraden in margarine, daarna het in de waterkoker verhitte water, dat je bij het vlees schenkt (net niet onder), een tomaatje en een flinke scheut azijn erbij, en een paar laurierblaadjes, daarna is het: laagste pit, op een plaatje en laat maar pruttelen.
je zou bijna denken: hoe langer hoe beter, maar als je na een paar uurtjes prikt, dan weet je of het langer moet of niet, dus niet meer zeggen dat je vlees 2 uur op moet, nee het moet op tot het klaar is, mals is.

als je het lekker vindt, kun je ook een paar tenen knoflook er bij doen, wij vinden dat erg lekker, maar smaken verschillen!

succes.

Toegevoegd na 1 minuut:
de deksel moet dicht op de pan, de hele tijd dat het opstaat. je mag wel een keertje kijken, maar daarna weer de deksel dicht op de pan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zeker. Ik laat het meestal de hele middag sudderen. Rond 1 uur 's middags bak ik het aan, water erbij en dan laten sudderen tot het avondeten. Dan valt het bijna vanzelf uit elkaar. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het wordt zeer zeker malser, als het langer dan 2 uur opstaat.
een scheutje azijn bij het sudder vocht verricht ook een klein wonder.

ikzelf, peper en zout de lappen en smeer ze dan in met mosterd. ik bak ze aan 2 kanten bruin. ik blus alles af met water of rode wijn en doe er een garnituur bij van laurierblad, grof gesneden ui, peperkorrels en grof gesneden tomaat en een scheutje azijn.
alles even aan de kook brengen en dan het vuur laag zetten en zeker 4 uurtjes laten sudderen.

probeer het maar eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe het meestal in de ouderwetse Römertopf.
Römertopf eerst 10 minuten weken, deksel ook, dan het vlees met toebehoren er in, zoals bij mijn voorgangers in ruime mate wordt geadviseerd.
Römertopf met deksel in de oven op ± 80º en dan een uurtje of 6,7,8. Maakt niet uit. Boterzacht!

En inderdaad: niet bang zijn voor vet. Vet dooraderd geeft het lekkerste vlees.

Een Römertopf koop je voor €2 of ,€3 bij de Tweede Kans of Kringloopwinkel. Of hang een briefje bij je supermarkt. Heel veel mensen hebben er 1 die ze niet gebruiken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, zeker langer laten staan! Mijn lapjes staan een dag te pruttelen op het petroleumstel en worden boterzacht.
Succes en eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik braad de lappen altijd eerst aan in de koekenpan en dan haal ik het vlees eruit en voeg aan het braadvocht water toe, een eetlepel mosterd en een eetlepel tomatenketchup,
roer het flink door elkaar en voeg dan aan de lappen toe en dan natuurlijk heel zachtjes minimaal 2,5 uur door laten sudderen ( ik gebruik altijd een snelkookpan dan valt je vlees uit elkaar. door het zuurtje wordt je vlees malser en heb je een heerlijke jus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als draadjesvlees al 2 uur op laag vuur staat, dan is het waarschijnlijk niet meer mals te maken door het nog langer te laten staan omdat het vlees waarschijnlijk al goed gaar is. Verder stomen of opwarmen zal het vlees alleen maar droger en taai maken. Het is beter om het vlees van het vuur te halen en te laten rusten voordat je het serveert, zodat de sappen zich weer kunnen verdelen en het vlees soepeler wordt.
een jaar geleden