wat is tomatencoulis, kurkuma, komijn en sambal?

Laatst vond ik een heerlijk recept op internet, althans het lijkt allemaal lekker.
Maar je hebt allerlei recepten nodig waar ik nog nooit van gehoord heb..
tomatencoulis is dat gewoon tomatenpuree? of zijn het gepelde tomaten?
Kurkuma is waarschijnlijk een soort kruid maar waar haal je dat? Natuurwinkel?
zelfde met komijn en sambal...

voor de geïnteresseerden, dit is het recept :

http://www.knorr.be/nl/nl_recipe.asp?page=11&mode=&id=2589

Lijkt erg lekker, toch?

Toegevoegd na 1 uur:
zou ik de kurkuma, komijn en sambal er niet gewoon uit kunnen laten denk je?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als antwoord op je vraag of je sambal, kurkuma en komijn niet gewoon kunt weglaten.
Kruiden zijn uiteraard altijd een kwestie van smaak. Je kunt deze kruiden dus wel weglaten, maar dan zou ik er in ieder geval wat extra peper aan toevoegen en wat kerrie (in kerrie zit ook kurkuma).

Het beste antwoord

Tomatencoulis is het ingekookte en gezeefde 'sap' van verse tomaten.
Kurkuma = geelkleurige wortelsoort, hier kleur je je gerechten geel mee, bv nasi koening.
Komijn = djinten, dit staat meestal op de Indische kruidenpotjes.
Sambal = gemalen, met de vijzel, of gebakken chili of lomboks, die je eet bij de Indische/Chinese gerechten.
Deze is makkelijk ook zelf te maken.
Hier zijn heel veel soorten van, de sambal oelek, die het meest gebruikt wordt aan tafel is in de Indische keuken alleen om te koken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Buiten de tomatencoulis, kun je deze kruiden gewoon bij je supermarkt kopen of in een Toko.
De potjes kosten ongeveer €1.30
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Komijn en sambal (rood spul, krijg je ook altijd bij de chinees) kun je gewoon in de supermarkt halen.

Kurkuma is een kruid (poedervorm) en is ook in veel supermarkten te vinden, of eventueel in een chinese toko.

Tomaten coulis kun je volgens mij niet zo vinden, maar wel maken. Zie het recept op: http://www.hungryfeelings.be/basis.php/tomatencoulis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kurkuma is geelwortel, kan je gewoon in de winkel kopen, (het is geel :P) Komijn ook, sambal is dat rooie spul in een potje, het is gemaakt van pepers en je krijgt het ook meestal bij de chinees. Ook gewoon bij de winkel te krijgen. Tomatencoulis is gewoon een basis tomatensaus. Je kan trouwens ook alles googelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tomatencoulisse is een chique naam voor een saus van gepureerde tomaten met ui en kruiden.
Kurkuma is een kruid. Het wordt ook wel koenjit of geelwortelpoeder genoemd.
Komijn is ook een kruid (de pitjes in komijnekaas)
Sambal is bestaat uit gemalen Spaanse pepers.

Kurkuma, komijn en sambal zijn bij de supermarkt te koop.
De tomatencoulisse kun je zelf maken.
Zie:http://members.home.nl/leo/sauzen/tomatencoulis.htm

Toegevoegd na 2 minuten:
Het recept lijkt inderdaad lekker.

Toegevoegd na 3 uur:
Als antwoord op je vraag of je sambal, kurkuma en komijn niet gewoon kunt weglaten.
Kruiden zijn uiteraard altijd een kwestie van smaak. Je kunt deze kruiden dus wel weglaten, maar dan zou ik er in ieder geval wat extra peper aan toevoegen en wat kerrie (in kerrie zit ook kurkuma).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, natuurlijk, kurkuma staat inderdaad ook wel eens als koenjit in de schappen!
Tomatencoulis
Ingrediënten (voor 4 personen)
1 blik gepelde tomaten
1 theelepel gedroogde basilicum
selderijzout en peper
1 eetlepel olijfolie
1 teentje knoflook
1 theelepel suiker

Bereiding
Tomaten laten uitlekken.
Knoflookteentje met knoflookknijper fijnmaken.
Uitgelekte tomaten in keukenmachine fijnmaken.
Knoflook in de olijfolie zachtjes verhitten zonder te verkleuren.
Andere ingrediënten toevoegen en even verhitten tot kookpunt.
Laten afkoelen.

De rest kun je in de grotere supermarkten kopen.
Of in een Toko..Hier in Rotterdam op de Chinese boot bij de Euromast

Ziet er inderdaad erg lekker uit;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in België.. hehe
Wat het is, staat al tussen de antwoorden. Waardoor je ze evt. kan vervangen niet.
- kurkuma maakt rijst ed geel. Dit kan je ook doen met een
beetje gele curry (curry smaakt intensiever dan kurkuma).
- sommige mensen houden niet van komijn (of kummel).
Hiervoor kan je ook een beetje venkelkruid (zaadjes)
nemen.
- ipv sambal kun je ook een rode chiliboon kleinsnijden
(pitjes weglaten) en daarna goed je handen wassen
(en niet je ogen of andere slijmvliezen aanraken....).

Toegevoegd na 10 uur:
Dan neem je ipv komijn garamsala, maar als je komijn niet kent, ken je garamsala waarschijnlijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Curry en venkel hebben een totaal andere smaak, het zou je hele gerecht kunnnen verpesten, NIET doen -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou nou Loes, ik zeg toch ook dat curry anders smaakt en dat je er voor de kleur best een beetje in kan doen. En natuurlijk smaakt venkel anders dan komijn, maar het heeft wel dezefde smaakrichting (bij kleine hoeveelheden) en dezelfde werking; het helpt namelijk de vertering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Domtic, als je een vervent koker bent van de Indische keuken, smaakt curry totaal anders dan kurkuma..
Dit is voor mij hetzelfde als je zegt; we eten boerenkool, maar die heb ik niet , dus ik neem maar spinazie, ziet er hetzelfde uit...
Of je eet venkelkaas eet of je eet komijnenkaas...
Nee echt niet, met dat soort dingen moet je bij mij echt niet aankomen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha gevoelige snaar :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je goed gezien, ik en koken zijn één ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha loesje :-)
kom je bij mij eens koken dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen bezwaar als je in de buurt woont.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Loes, als je niet weet wat het is, weet je ook niet hoe het smaakt en kun je dus best wat lekkers koken, alleen is het niet hetzelfde als in het recept stond... maar daarvoor hoeft het niet slechter te zijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt, maar dan 'verkracht' je de fijne, werkelijke smaak.
In dit geval de tomatencoulis, een heel verfijde smaak.
Dan kun je het gerecht wel niet lekker vinden, maar met de juiste kruiden daarintegen misschien weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, komijn is gelijk aan kreuzkümmel. Kümmel is gelijk aan cumin.
sambal maakt je eten lekker pittig :P