Wat is suikerlint?

Na de aanleiding van de vraag 'hoe maak je het?'

Bijna niemand weet precies wat het is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteren 30-12-09 was er op de late avond een vpro programma over franse pattiserie kunst waarin het maken van een dergelijk lint uitvoerig ter sprake kwam.

Antwoorden (3)

Volgens mij is dat van die dunne suiker die je als decoratie op taarten ed kan spuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een suikerlint maak je van "getrokken suiker".
De "trek suiker" word gemaakt van suiker en water dat gekookt word met bijvoeging van blanke stroop, en gekookt word tot 115 gr.Daar na word citroenzuur toegevoegd op een ingevette marmeren plaat uitgegoten en door elkaar gemengd, tot het afgekoeld is, en verder onder een warmtelamp bewerkt tot een lint, of allerlei andere voorwerpen. Het vereist grote vakmansschap, en kunstenaarskwaliteiten om tot mooie resultaten te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Getrokken suiker.
250 gram suikermet 3/4 liter water en 25 gram glucosestroop aan de kook brengen en inkoken tot 113 graden Reamur (!)
Dat is 141 graden Celsius. LET OP !!!!!!!!! HEEEEEEEEEEEEEEEET !!
Tijdens het kookproces moet de binnenwand van de koperen pan steeds schoongehouden worden met een nat kwastje om "greinen" te voorkomen. (greinen=aanbranden)

Bij de bereikte temperatuur wordt de pan snel in een koud waterbad gedompeld en even op een doek gezet.
Daarna de hete suikerstroop uitgieten op een ingevette marmeren plaat. Na enkele minuten wordt de suikermassa "omgezet met twee platen messen en dit steeds opnieuw dubbelvouwen nioemt men tableren.
Hierdoor ontstaan zeer kleine kristalletjes die, wanneer de suikerstroop wat is afgekoeld, door steeds opnieuw uittrekken en dubbelvouwen, in een richting worden gelegd waardoor een zijdeachtige glans ontstaat in het suikerlint.

Dat hiervoor "vuurvaste vingers" noodzakelijk zijn, is wellicht duidelijk.
Als de glans en de kleur naar genoegen zijn, wordt de suiker klomp onder een hete lamp op een haren zeef gelegd(of op de deur van een hete oven) en kan het vormen van bijvoorbeeld rozen en andere versierselen beginnen.

Bruidstaarten, ijsbombes en andere sierstukken werden in vroegere jaren met getrokken suikerfiguren op gesmukt.