in mijn heteluchtoven worden de bodems van pizza's en taarten niet echt doorbakken. wie weet de oplossing?

indesit oven, met bakplaat of op rooster: maakt geen verschil

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
16.6K

Antwoorden (4)

Vreemd, zou gewoon moeten bakken. Wat je kan proberen is de pizza "in te pakken in alu-folie". Bij oude ovens helpt het ook wel door de temperatuur iets hoger te zetten dan voorgechreven is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks de digitale cijfertjes zijn de thermostaten in veel ovens niet erg nauwkeurig. Een standje hoger zou inderdaad kunnen helpen.
Het beste resultaat krijg je op een 'pizzasteen' net als in de pizzabakkerij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de bovenkant van de pizza en taarten wel goed zijn en je de temperatuur hoger gaat zetten dan verbrand de bovenkant.
Je zou kunnen proberen een zgn pizzasteen te gebruiken die te koop zijn in kookwinkels.
De steen neemt de warmte op zodat ook de bodem goed gebakken wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat de bodem van je pizza's en taarten niet kan "ademen" tegen de metalen plaat en in plaats van bakken wordt het min of meer gestoomd.
In plaats van krokant zoals het hoort blijft het dan zacht. Het is gaar, maar zacht.

Je hebt een paar opties:
- Bak je pizza's en taarten op het rooster zodat de lucht ook daar kan circuleren. Dat doet wonderen! Laat wel een plaat onder zitten voor het geval de gesmolten kaas druppelt, want dat wil je niet op de hete bodem van je oven krijgen (gaat verbranden, komt rook en een vieze smaak)
- Koop een speciale steen voor in de oven. Deze laat lucht en damp door en neemt veel warmte op, waardoor de pizza's snel worden gebakken. Een schone, ongebruikte, zonder lijmresten, niet geëmailleerde tegel kan ook.
- Gebruik bakpapier. Dat werk niet zo goed, maar toch beter dan rechtstreeks op de plaat of alufolie.

In ieder geval is voor een pizza aan te raden om de oven goed voorverwarmd te gebruiken, minstens op 200°C, en de pizza midden in de oven, niet te hoog, niet te laag, zo laat je de lucht het beste circuleren en is de pizza mooi gelijkmatig gaar.

Voor taarten ligt dat anders. Elke taart vraagt om een andere opstelling van de oven: hoog, laag, afgedekt of niet, hoge of lage temperatuur...
In het algemeen taarten met een bladerdeeg bodem gaan het beste of bakpapier, beslist geen alufolie of rechtstreeks op de metalen plaat.
Taarten in een vorm horen uit zichzelf goed doorbakken te worden mits je de recept goed volgt. Let op de temperatuur, en of je de oven moet voorverwarmen.

Succes en eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg dat de bakplaat waarop je de pizza legt goed heet is en bak onder in de oven. Dat scheelt al.

Zelf heb ik geinvesteerd in een pizzasteen van Jamie Oliver bij fonq.nl nu in de aanbieding voor € 15,95. Echt veel lekkerder!

Als alternatief voor de heteluchtoven bakken wij ook weleens pizza op de (gas-)barbecue. Bodem uitrollen, een kant bakken op de bbq, bodem omdraaien en snel beleggen met saus, kaas en wat je nog meer lust. Deksel weer dicht, en na een paar minuten heb je verrukkelijke pizza.

Eet smakelijk!