Kan je chocolademousse maken met alleen slagroom en chocolade saus?

Kan je door chocolade saus en slagroom bij elkaar in een mixer te doen chocolademousse maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Het beste antwoord

Wat voor saus bedoel je? Is het gesmolten chocolade met room aangeroerd? Dan kan je (bij 200 gr. chocolade en 50 gr. room die je bij het smelten hebt bijgemengd) 200 ml. slagroom met een zakje vanillesuiker stijfkloppen en hier de gesmolten chocolade doorheen spatelen. In de koelkast zo'n 3 uur laten opstijven en er dan bolletjes uit scheppen of in coupes vullen en zo in de koelkast zetten.

Heb je de chocolade gesmolten en boter toegevoegd?
Splits dan (bij 200 gr. choco en 1 eetl. boter) 3 eieren en klop de dooiers met 50 g. suiker tot een romige massa die de kleur van crème heeft. De eiwitten klop je zo stijf dat je de kom om kunt keren en er niets uitloopt of vloeit.
Roer dan eerst de eiercrème door de chocolade die iets afgekoeld moet zijn en spatel dan het eiwit luchtig door deze massa. Je kunt ook nog wat suiker en vanillesuiker strooien bij het kloppen van de eiwitten. Deze mousse moet wel langer opstijven in de koelkast.

Bedoel je soms de chocoladesaus uit een flesje ('Tova' bijv)? Dan zal het geen echte mousse worden. Het wordt dan slagroom met chocoladesmaak en is niet vergelijkbaar met de smaak van echte chocolade. Ik denk ook niet dat de slagroom stijf en luchtig zal blijven als je er net zoveel chocoladesaus bij zou doen als je slagroom hebt. Deze saus is zwaarder en wateriger. Zal niet luchtig binden.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan krijg je chocoladeslagroom, maar geen mousse.

Nee, dan wordt het niet stijf genoeg.
Voor chocolademousse kun je beter stukken chocolade gebruiken, die je dan smelt en door de slagroom roert.
De chocola wordt dan ook weer stijf.
Soms wordt er ook stijfgeklopt eiwit doorgespateld,
dat kan ook nog wat stevigheid geven.

Er staan heel veel recepten voor chocolademousse op het net.
Hier is er een van:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/nagerechten/chocolademousse-2097.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat lukt niet echt maar probeer het eens op deze manier wil je alleen witte mousse ,dan halveer je alles ,en ook als je allen de donkere mousse wil ,dan ook halveren.ik heb het er wel bij gezet
150 gram witte en/ of 150 gram pure chocolade
50 gram poedersuiker of 25 gr.poedersuiker
750 gram slagroom of 375 slagroom

Smelt de witte en pure chocolade apart au bain marie
Roer er de suiker door.
Klop de slagroom stijf dus 2x 375 gram.Meng de slagroom( 375 gram door de witte en 375 gram door de pure chocolade)zorg wel dat de chocolade is afgekoeld maar nogwel vloeibaar.
Doe de mousse om en om in de glazen,zodat je een mooi effect krijgt.Laat ze opstijven in de koelkast, minstens 3 uur maar nog beter is een nachtje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je het beste opgeklopte eiwitten aan de slagroom toe moet voegen. dit zorgt voor zowel luchtigheid als stevigheid. Ik zou ook geen chocoladesaus, maar gewoon (zo puur mogelijk!) stukken chocolade gebruiken.