Wie heeft het recept om frikandelbroodjes te maken

Recept frikandelbroodje met curry alvast bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Antwoorden (6)

Lapje bladerdeeg uit het vriesvak, frikadel uit het vriesvak. Deze in het blederdeeg vouwen, enkele sneetjes in het bladerdeeg snijden en minuutje of 20 bakken.
Curry pas erop als je klaar bent met bakken

Toegevoegd na 1 minuut:
Bakken in de voorverwarme oven op +/- 190 graden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plakje bladerdeeg een beetje met curry insmeren en daar de frikandel op leggen. een 2e plakje bladerdeeg in reepjes snijden en hoer overheen plakken. Met een geklopt eitje de bovenkant besmeren, hier gaat ie namelijk mooi van glanzen en dan op 200 graden bakken tot hij mooi bruin is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals hierboven vermeld met bladerdeeg, maar het kan ook met gewoon brooddeeg. Volg het recept van worstenbroodjes, maar dan i.p.v. gehakt, frikandel er in.
Ook lekker.
11 jaar geleden
Recept frikandelbroodje.

Ingrediënten voor 4 personen:

8 tot 10 plakjes bladerdeeg, dus ook 8 tot 10 frikandellen uit de vriezer (eerst ontdooien) en 1 geklutst ei evt. curry saus.

Hulpmiddelen

Bakpapier
Oven

Bereidingswijze:

Halveer de plakjes bladerdeeg. Leg op ieder half plakje een frikandel (evt. een beetje curry). Leg daaroverheen de andere helft, plak de bladerdeeg aan de zijkanten dicht met het geklutste ei en bovenop ook een beetje bestijken met ei. Een paar snedes bovenop in het bladerdeeg met een mes en dan op bakpapier een kwartier tot twintig minuten in een voorverwarmde oven. Als het bladerdeeg lichtbruin is dan is het gaar.

Smakelijk eten!!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/recepten/867811/Frikandelbroodje

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier heb je nog een lekker recept:

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=291681
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op Smulweb staan diverse recepten van frikandelbroodjes. Hier is de link voor een overzicht:

http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&sorteer=beoordeling&query=frikandelbroodje&fingredient1=&fingredient2=&fingredient3=&fingredient4=&keuken_id=&bereidingstechniek_id=&moment_id=&bereidingstijd_id=&gebeurtenis_id=&smaak_id=

Er staan 6 recepten, moet je zelf even kijken welke je het meeste aanstaat. Succes en smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor 250 gram bladerdeeg

•125 gr bloem
•125 gr boter
•2 gr. zout
•ruim ½ dl. water
•½ ei

1. Zeef 80 gram van de bloem. Bewaar de rest om te gebruiken bij het rollen van het deeg).doe het zout erbij en de koude boter. Verdeel de boter met twee messen in grove stukken.
2. Kneed de boter met bloem, het ei en wat water tot het een gladde massa wordt.
3. Bestuif het deeg en rol het luchtig uit tot een dikke lap over een bebloemde plank of aanrecht.
4. Vouw het deeg in drieën en rol dit opnieuw in de richting van de vouw uit. Herhaal dit een aantal keer.
5. Laat het gevouwen deeg ongeveer een half uur in de koelkast rusten. Herhaal vervolgens het vouwen nog twee keer.
6. Laat het deeg vervolgens weer een half uur in de koelkast rusten.

Voor vier frikandellen :
Benodigdheden:
* 500 gr runder- of kalfsgehakt, zeer fijn gemalen
* 1 theelepeltje zout
* 1 mespunt peper
* 1 mespunt piment
* 1 mespunt nootmuskaat
* Naar smaak iets uienpoeder
* 75 gram koks- of slagroom.

Alles gaat nu in de keukenmachine en op hoge snelheid wordt er in korte tijd een ‘farce’ van gemaakt, dit is een zeer fijn vleesdeeg. (In slagerstermen heet dit ‘cutteren’). Daar moeten nu, dat is het moeilijkste, pijpjes van gedraaid worden. Die slappe pijpjes gaan meteen in heet water. Ze worden stijf en gaar. Na 10 min. er uithalen en op laten drogen. Ze kunnen nu gebakken, gefrituurd of geroosterd worden.
Als je het water een kleurtje geeft met bijv. Buisman, worden de pijpjes bruin.
In plaats van rundvlees kun je ook kippen-, kalkoen- of varkensvlees nemen.
Het slappe deeg kun je met je duim ook door een smal buisje (3 cm.) drukken, rechtstreeks het hete water in.

En voor de zelfgemaakte currysaus :

- 1/2 appel geschild en in kleine blokjes gersneden
- 1 ui in heel kleine snippertjes
- 1 blokje kippenbouillon
- kerrie
- 400 ml water
- 50 gr goede boter
- 30 gr bloem

Stoof de appel en de ui aan in de boter, bestrooi dit mengsel met de bloem en currypoeder , laat even drogen op een zacht vuur, giet er het water over en doe het blokje bouillon erbij en laat dit al roerend aan de kook komen. Laat een 5-tal minuten doorpruttelen (roer af en toe!). Giet het mengsel door een zeef en proef. Indien te weinig curry kan je altijd nog wat toevoegen (roer het er dan nog wel even goed door).

Rol e bladerdeeg uit , snij in plakken en smeer in met curry. Leg de voorgebakken frikandel er op, en bak 20-25 minuten in een oven op 200 graden.

Eet smakelijk !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry ; had geen ruimte meer voor : leg een tweede plak bladerdeeg bovenop, snij deze in met een mes in streepjespatroon, besmeer de bovenkant met eigeel en eventueel wat paneermeel. En DAN pas de oven in. Sorry....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het recept echt hebt gelezen, zul je zien dat het hier om Nederlandse frikandellen (vroeger inderdaad frikAdellen) gaat, en niet om de Duitse versie van de gehaktbal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Sinds 2005 magt je ook onze frikandel met een N schrijven, omdat vrijwel iedereen hem uitspreekt. Ook alle in de supermarkt verkrijgbare frikandellen gebruiken gewoon die spelling. Alleen echte taalpuristen schrijven nog wel eens friKAdel, hoewel ook zij de onzichtbare N uitspreken. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het recept overigens hier vandaan :
http://www.zelfmaakrecepten.nl/frikandel-zelf-maken Ook daar wordt gesproken van frikandel, voorheen frikadel. Het recept spreekt voor zich, en anders de foto's wel. Duitse en Belgische frikandellen worden overigens gemaakt van gewoon gehakt en allen gebraden, en niet van een farce die eerst gekookt wordt. Dat is eigenlijk het grootste verschil.