Is nasi vet?

Mensen zeggen vaak dat nasi vet is, maar het lijkt mij:
- dat rijst gewoon gezond is,
- dat een beetje olie om de zaak op te bakken helemaal geen kwaad kan,
- dat de kruiden, ketjap e.d. die er doorheen gaan geen probleem zijn, en
- dat eventuele toevoegingen zoals ui, ei, vlees/tofu enz. alleen maar lekker en gezond zijn.

Kan ik mijn lijnende, calorie-tellende vriendin zelfgemaakte nasi met roergebakken groenten voorzetten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat het aantal calorieën er dan niet op? Dan kun je meteen zien of je het wel of niet kunt gaan eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, Pompiedom, op zelfgemaakte nasi staat helemaal niks. :)
Daar zouden ze eigenlijk ook een soort weegschaaltje voor moeten ontwerpen, dat zou veel mensen een hoop gepuzzel schelen.

Het beste antwoord

Kant en klare nasi is wel behoorlijk vet. Maar als je het zelf maakt bepaal jij natuurlijk hoeveel olie erin gaat. Voor de zekerheid zou je de rijst en de groenten apart kunnen serveren, zodat je vriendin minder rijst kan nemen en meer groente. Serveer er desnoods ook nog wat rauwkost bij, dan weet je zeker dat het goed is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een simpel maar duidelijk antwoord. Bedankt.
Het was een goed idee om rijst en groenten apart te serveren. Ik heb het aan haar overgelaten om er rijst bij te nemen of niet. Dat wilde ze uiteindelijk toch, ook al is dat dan 100 cal. extra.
Ik heb het eens nagekeken, en olie is maar liefst 1000 cal. per 100 gram, en voor een roerbakgerecht gebruik je al snel 10 gram. Dus ik heb voorzichtig met de olie gedaan en het zo gezond (en lekker) mogelijk gehouden. Ze heeft echt zitten smullen, en helemaal zonder schuldgevoel!

Andere antwoorden (2)

100 gr. nasi(zonder vlees,ei enz)bevat 126 kcal volgens de calorieën tabel.
Als er wel vlees en sausjes bij zitten wordt het wel veel meer natuurlijk.
Je kan de groenten ook garen in een klein beetje bouillon ipv olie dat scheelt ook.
Maar nasi wordt vaak in olie gebakken en met alles erbij wordt het echt wel erg calorierijk.
Misschien kan je voor je vriendin beter volkorenrijst nemen voor de nasi.
Dat is gezonder dan dan de gewone witte rijst die voor nasi gebruikt wordt.
En met veel groenten erbij en een klein beetje tofu(minder calorieën dan vlees)en ketjap is ze toch goed bezig.
Ik denk maar ff mee hè?^^

Toegevoegd na 47 minuten:
Dus,ja nasi die gebakken is in olie is best vet.
Maar het gaat vooral om de calorieinname waar je vriendin op let dus dat moet zo wel duidelijk zijn,lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gehaktbal bevat zo al 30 gram vet. Nasi Goreng bevat per 100 gram maar 4 gram vet.
Deze nasi van een recept van AH bevat per portie 13 gr vet: http://www.ah.nl/allerhande/recepten/241662/nasi-goreng-met-kip

Ander nasi's bevatten al snel meer vet door het toevoegen van vet vlees of andere zaken.

Als jij zilvervliesrijst gebruikt, kipfilet, heel weinig olie en voldoende groenten is het een hele gezonde maaltijd! Verder: vet heb je nodig, als je vriendin aan het lijnen is moet ze weten dat het om de kcal gaat, niet om het vet! Verder zijn de tussendoortjes belangrijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt absoluut, van die tussendoortjes. Maar wat kun je lijnende mensen vertellen...
Ik heb dit jaar een paar maanden in het buitenland gezeten, waar ik slechts 3 maaltijden per dag gebruikte, en bijna niks anders. Ik ben 8 kilo afgevallen, tot een mooi gewicht voor mijn lengte. Helemaal nergens op gelet, maar geen koekjes, snoepjes, alcohol enz.; slechts eenmaal per 1-3 dagen een klein zakje chips, wat chocola of nootjes. Dan kom je volgens mij op je natuurlijke gewicht en hoef je helemaal niets te tellen.
Maar goed, dat werkt in deze maatschappij helaas niet zo. We lopen hier de hele dag te snaaien. Ik ook - ik ben in de drie maanden sinds mijn (moeizame) terugkeer bijna die hele 8 kilo weer terug aangekomen. Misschien moet ik ook maar weer eens gaan lijnen. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat zijn de zogenaamde loze kcal! Waarom zou je op de hoeveelheid vet van een gezonde maaltijd gaan letten als je 2 uur later iets gaat eten waar helemaal geen voedingsstoffen in zitten?