Kun je ook pannekoeken in de oven bereiden?

Vindt het zo veel werk, kan het niet gewoon in een grote ovenschaal, goed dik. in 1 keer klaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo veel werk? Dan moet je kant-en-klare kopen, meestal in minder dan 1 minuut klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens
paulus811
11 jaar geleden
ja, wel makkelijk maar niet weg te krijgen die dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind ze best te doen hoor! Oma's pannenkoeken zijn natuurlijk lekkerder, maar als vervanger kunnen die kant-en-klare zeker, wat mij betreft.
paulus811
11 jaar geleden
Ik ga ze vanavond weer zelf bakken. Met twee pannen tegelijk ben ik zo klaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mm paulus, woensdag: p-dag hé
mijn broer bakt ze vandaag ook, voor de kids feest!
corzijlstra
11 jaar geleden
Er moet een Fins recept zijn van Finse pannekoeken in de oven. Ik geef je het emailadres van de Vereniging Nederland - Finland. info@vnf.nu . Misschien kunnen zij je verder helpen.
corzijlstra
11 jaar geleden
Wacht nog even met het sluiten van je vraag. Ik ken iemand, die morgen, maandag dus, een recept komt brengen van Finse pannekoeken in de oven. In de avond zal ik het wel doorgeven.
corzijlstra
11 jaar geleden
O ja, ik heb enkele jaren geleden in Finland van die ovenpannekoeken gegeten. Heerlijk!

Antwoorden (5)

Blijkbaar kan het, maar als je het vergelijkt met de tijd, dan is pannenkoeken gebakken in een pannenkoek gewoon op het gasfornuis vaak sneller! Ze zijn meestal met 2,3 minuten klaar, als je het vuur niet al te laag of te hoog zet.

De snelste manier is natuurlijk gewoon kant en klare kopen, en die opwarmen, in de oven. En dan allemaal tegelijk, scheelt nog veel meer tijd.

Porties: 4
60 gr boter
250 ml melk
125 gr witte bloem
4 grote eieren
Om mee te serveren:
poedersuiker (optioneel)
gehakte walnoten (optioneel)
citroensap (optioneel)

Bereidingswijze
Voorbereiding: 5 minuten | Bereiding: 12 minuten
1. Verwarm de oven voor op 220 C / gasoven stand 7 en verwarm een diepe, gietijzeren pan in de oven.
2. Klop de eieren lichtjes op tot ze schuimen, roer er vervolgens de melk door. Roer daarna langzaam de bloem door het beslag.
3. Haal de pan uit de oven, en laat de boter volledig smelten zodat de gehele bodem van de pan bedekt is met boter.
4. Giet het beslag in de pan en plaats de pan in de voorverwarmde oven. Bak gedurende 12-15 minuten, totdat de pannenkoek gerezen is, licht gebruind is en een beetje over de rand van de pan buigt.
5. Snijd de pannenkoek in stukken, bestrooi met poedersuiker of noten en serveer direct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk recept maar dan heb je er maar 1, wel een dikke maar erg weinig voor zoveel tijd.
Hallo,

In de oven lijkt me niet een goed idee,

Wat mijn moeder bij mij thuis altijd deed om alles in één keer te maken noemde ze roerom.

Je stopt in een grote genoeg pan je beslag op het vuur. en het enigste wat je doet is blijven roeren. op het eind hou je dan stukken pannekoek als het ware over.
super leuk, en een keer wat anders!

hopelijke heb je er wat aan.

Bartcho
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
In Oostenrijk kun je dit bijna overal eten en dan heet het Kaiserschmarrn. Het is iets zoeter dan 'onze' pannenkoek, maar lijkt er heel erg op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, wat leuk! Dat ga ik morgen uitproberen!
In theorie kan het wel, maar ik vrees dat het nog meer gedoe en veel meer werk is dan op de ouderwetse manier, in een koekenpan, dus niet echt aan te raden.

Om te beginnen moet je de oven en de plaat net zo warm hebben als de koekenpan, en dat is zo'n 180-190°C, dus dat betekent voorverwarmen van je oven én de plaat.

Dan moet je de plaat uit de oven halen, je beslag verdelen, en tenzij je een extreem groot oven hebt, kan je niet meer dan 3 of 4 in één keer maken.
Dan gaat het snel weer terug in de oven, om vervolgens binnen 1 minuut eruit te halen, en dan is het maar de vraag of de bovenkant, die door de hete lucht moet garen, zo mooi is geworden als de onderkant...

Nee, ik zou het niet doen. Misschien één keer als leuk experiment... :-)

Als je het toch zo lastig vindt, dan kan je het beste kant-en-klare pannenkoeken kopen, die kan je wel allemaal in één keer in de oven of magnetron opwarmen.
In een conventionele over moet je de boel afdekken met aluminium folie, anders zal de bovenste pannenkoek heel erg uitdrogen.

Wil je toch zelf maken, dan is het geheim een goede pan, het liefst van gietijzer, die je nooit, maar dan ook echt nooit met zeep moet wassen of voor iets anders gebruiken.
Het beslag gaat in de pan pas als deze bloedheet is: laat een druppel water erop vallen, en als deze een rond druppeltje vormt dat over de pan "danst", dan is het voldoende heet.
Na gebruik schoonmaken met keukenpapier terwijl het nog warm is, inwrijven met een licht ingevet doek of keukenpapier, en terug in de kast tot de volgende keer.

Het toevoegen van een beetje neutrale olie aan je beslag helpt ook voorkomen dat de pannenkoeken aanbranden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En los zonder pan kan ook niet, want het beslag is vloeibaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, het kan zeker!
Als de plaat heet genoeg is, dan gaat het beslag meteen stollen en loopt niet uit. Kijk maar hoe ze het doen op straat op een grote hete plaat.
Nee, want dan heet het geen pannenkoek meer, maar een ovenkoek. Die dingen worden nu eenmaal in een pan gebakken.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi gezien!!
corzijlstra
11 jaar geleden
Als je ovenkoek zegt moet je pannekoek zeggen en niet pannenkoek. Als je pannenkoek zegt moet je ovenskoek zeggen. De Nederlandse taal is echter helaas niet konsekwent.
Hier volgt een recept van een Finse kennis die in Nederland woont.
1 liter volle boerenlandmelk
1 theelepel zout
3 deciliter grove tarwemeel
1 ei
Mix de onderdelen in de schaal en laat het deeg 1 uur staan.
Smeer de ovenpan met boter of gebruik anti aanbak papier en plaats de mix op de bakplaat.
Laat de pannekoek in de oven op 225 graden Celsius ongeveer 30 minuten bakken.
En als het klaar is, laat het afkoelen en smeer het bijvoorbeeld met aardbeienjam.
N.B.: het beste zou zijn moedermelk van een koe, wat gebruikt wordt voor een kalf. Een vrijelegei of biologisch ei strekt tot aanbeveling.
Dit is een Fins recept. Ik heb de pannekoeken of pannenkoeken wel eens gegeten. Heerlijk!