(Hoe) kan ik voorkomen dat de verpakking van sommige kant-en-klaarmaaltijden steeds openbarst in de magnetron?

Ik ben geen goede kok. Daarom maak ik regelmatig gebruik van de kookkunsten van Albert Heijn. Even in de magnetron en klaar is kees...

Maar sommige maaltijden richten een ware ravage aan in mijn magnetron. Bami met saté ajam bijvoorbeeld.
Zoals op de verpakking staat, prik ik netjes een heleboel gaatjes het plastic. Ik houd me keurig aan de voorschriften die op de verpakking staan, maar na een minuut of vier volgt er een enorme knal en barst het plastic aan de bovenkant open. Alsof er een bom ontploft... Even later volgt er meestal nog een tweede explosie. En na het eten ben ik nog minstens een kwartier bezig om die saté-smurrie uit alle hoeken van de magnetron te vegen.

Is er een manier om dit te voorkomen? (Meer gaatjes in de verpakking prikken of het plastic voor een deel verwijderen helpt niet).

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kan dit drama voorkomen door als volgt te werkt te gaan. Verhit steeds een korte periode en totaal dus wel de voorgeschreven tijd. Nu kun je dus steeds even kijken of het pakje nog heel blijft. Het word misschien in zijn geheel iets minder heet maar toch te heet om zonder blazen te eten. Het is trouwens helemaal niet gek een beetje te spelen met het opwarm tempo. Om je magnetron eens goed schoon te krijgen kun je er een schaaltje met water en citroensap in te zetten. Magnetron aan zodat het lekker gaat koken en borrelen. Uiteindelijk kun je de vochtige wanden van je magnetron goed schoon krijgen. Suc6 en eet smakelijk!

Alternatief voor het eerste antwoord: hevel de maaltijd over in een magnetronschaal (met deksel waar de stoom door kan ontsnappen) en verwarm het dan op een niet te hoge stand.

Een aantal gaatjes volstaat je hoeft niet de hele verpakking te perforeren. Kijk ook eens naar het vermogen van je magnetron en stel dan de juiste temperatuur in. Als op de verpakking staat 6 mins verhitten doe je eerst wat minder 4 1/2 a 5 mins dan kun je kijken of het gaar is. Zoniet nog even een minuutje erbij. Bijvoorbeeld bij die diepgevroren balletjes met saus daar staat 3 mins op op vol vermogen maar vaak zijn ze dan nog koud. Haal dan wel de folie eraf en doe ze dan weer een minuutje, e=ven kijken en dan weer een minuutje enz. Had het zelf van de week met die balletjes - uiteindelijk deed ik er zo'n 6 mins over voor ze goed waren. Wel na de eerste 3 mins de folie eraf anders wordt er maar druk opgebouwd en kan de boel een smeerboel worden in je magnetron. Succes

Dat komt omdat u door de opwarming stoomvorming krijgt binnenin. Ikzelf doe de inhoud altijd in een Tupperware microgolf pot en heb nooit problemen omdat het deksel daar los opligt. Als u toch in de originele verpakking wilt opwarmen prik er dan 3 a 4 maal in met een vork, zo kan de druk weg en zal die niet open knallen. Ik verhit ook altijd op 50 % vermogen en soms moet u dan een hogere tijd instellen maar het voordeel is dat alles gelijkmatig warm is en niet van binnen nog koud en de saus verbrand.

dat is heel simpel op te lossen,de folie verwijderen,een bord er omgekeerd opleggen,dan de magnetron in,zelfde bord kun je gebruiken om het eten in te doen.

je kan het er ook uitscheppen en op een bord doen wat je denkt nodig te hebben en dan je bord in de magnetron zetten ,eerst de helft van de tijd even om roeren en dan de resterende tijd er bij doen .heb je ook voor de andere dag mischien nog genoeg ,wel met dit weer de rest koel wegzetten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100