(Hoe) kan ik voorkomen dat de verpakking van sommige kant-en-klaarmaaltijden steeds openbarst in de magnetron?

Ik ben geen goede kok. Daarom maak ik regelmatig gebruik van de kookkunsten van Albert Heijn. Even in de magnetron en klaar is kees...

Maar sommige maaltijden richten een ware ravage aan in mijn magnetron. Bami met saté ajam bijvoorbeeld.
Zoals op de verpakking staat, prik ik netjes een heleboel gaatjes het plastic. Ik houd me keurig aan de voorschriften die op de verpakking staan, maar na een minuut of vier volgt er een enorme knal en barst het plastic aan de bovenkant open. Alsof er een bom ontploft... Even later volgt er meestal nog een tweede explosie. En na het eten ben ik nog minstens een kwartier bezig om die saté-smurrie uit alle hoeken van de magnetron te vegen.

Is er een manier om dit te voorkomen? (Meer gaatjes in de verpakking prikken of het plastic voor een deel verwijderen helpt niet).

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kan dit drama voorkomen door als volgt te werkt te gaan. Verhit steeds een korte periode en totaal dus wel de voorgeschreven tijd. Nu kun je dus steeds even kijken of het pakje nog heel blijft. Het word misschien in zijn geheel iets minder heet maar toch te heet om zonder blazen te eten. Het is trouwens helemaal niet gek een beetje te spelen met het opwarm tempo. Om je magnetron eens goed schoon te krijgen kun je er een schaaltje met water en citroensap in te zetten. Magnetron aan zodat het lekker gaat koken en borrelen. Uiteindelijk kun je de vochtige wanden van je magnetron goed schoon krijgen. Suc6 en eet smakelijk!

Alternatief voor het eerste antwoord: hevel de maaltijd over in een magnetronschaal (met deksel waar de stoom door kan ontsnappen) en verwarm het dan op een niet te hoge stand.