Moet gazpacho gekookt worden?

Ik maak gazpacho door de ingrediënten te mixen. Maar ik verneem van een Spaanse dat die soep gekookt en gekoeld wordt. Wie heeft gelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.4K

Het beste antwoord

Ik ben Spaans en ook een enthousiaste amateurkok, en ik weet 110% zeker dat een gazpacho beslist niet gekookt moet worden.
Gazpacho moet wel gekoeld worden, dat maakt het (naast de samenstelling) zo lekker verfrissend.

Tegenwoordig kan je ook kant-en-klare gazpacho in tetrapak in de winkels kopen (tot nu toe heb ik het nog niet gevonden in Nederland, maar in Spanje kan je het echt overal vinden), en die heeft wel een lichte pasteurisatie ondergaan (ongeveer 58ºC gedurende enkele minuten), zodat de bederfbacteriën een beetje afgeremd worden, dit ter bevordering van de houdbaarheid, en toch de frisse smaak van rauwe groente wordt behouden.

In ieder geval mag je een verse gazpacho nooit meer dan 2-3 dagen bewaren. Eigenlijk is het lekkerste om dezelfde dag te consumeren.
Ik neem aan dat je een fatsoenlijk recept hebt, maar gezien het advies van je Spaanse kennis om de gazpacho te koken, begin ik hieraan te twijfelen... ;-)

Just in case, zie hier:
1 kg rijpe tomaten
1/2 ui (bij voorkeur zoete ui)
1 teentje knoflook (alleen als je het te scherp vindt, kan je de knoflook eerst heel licht bakken in olijfolie, of beter nog poffen in een oven)
1/2 komkommer zonder schil
1 rode paprika
Oud brood wordt vaak gebruikt om de gazpacho aan te lengen, maar het hoeft niet. Als je wil kan je 2-3 sneetjes oud brood nat maken en toevoegen.
4-5 eetlepels extra vergine olijfolie.
2-3 eetlepels wittewijnazijn van goede kwaliteit (liever nog sherryazijn)
Zout naar smaak.
Water om te verdunnen tot de gewenste dikte.

Gewoon alles flink blenden, en een paar uur laten afkoelen (tip: in plaats van water gebruik ijsklontjes)
Makkelijk zat!
Voor het serveren kan je het ook zeven als je de pitjes van de tomaat en de velletjes eraf wil halen, maar het kan weinig kwaad, en een niet gezeefde gazpacho bevat meer vezels.
Op tafel kan je ook serveren met in kleine stukjes gesneden groene en rode paprika, ui, komkommer (allemaal lekker rauw) of croutons.

Eet smakelijk, en niet koken!!!! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doe je er helemaal geen tabasco of cayenne-peper in?
ik vind dat nl zo lekker, in combinatie met het frisse, koude van de soep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo heb ik de soep gemaakt. En ze is lekker. Ik bewaar ze nu in de frigo op 2..3°.
Het recept kwam van internet, niet van de Spaanse kennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@nieuwsgierig
Alles kan! Van mij kreeg je een basisrecept. Lekker ook met een scherpe touch! @evarist
Goed zo! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. +10 voor jou.

Andere antwoorden (2)

Nee, gazpacho moet niet gekookt worden. Alles in de blender en mixen maar. Wel moet je eventueel de knoflook of croutons bakken als je die erdoorheen wilt doen.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de knoflook niet gebakken. Rauw er in en mixen maar.
De soep is al klaar. Ongekookt.
paulus811
11 jaar geleden
eetse!
Jij hebt gelijk. Een recept heb je zelf neem ik aan.