Waarom krijg je bij het braden met olie niet zo'n lekker bruin korstje als bij het braden met boter?

Dat geldt vooral voor vlees. Als je een biefstuk bakt in olie ziet het er grijs uit, terwijl je met boter een prachtig bruin korstje krijgt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat het aan de olie of boter ligt, maar aan het braden. Olie geeft een hogere temperatuur dan boter. Ik neem boter en doe er een heel klein scheutje olie bij.
Probeer eens heel nauwkeurig met een horloge in de hand vlees te bakken.
Zorg voor middelhoog vuur. Dat kun je controleren door je hand vlak boven de pan te houden. Als de warmte van de pan afstraalt is de braadtemperatuur goed.
Leg het vlees in de pan en draai HEEL NAUWKEURIG iedere dertig seconden het vlees om.
Na drie minuten is het vlees al mooi bruin. Afhankelijk van de dikte van het vlees en afhankelijk van de wens om rosé of doorbakken te hebben, haal je de pan van het vuur en laat het twee minuten nagaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een horloge in je hand vlees bakken??
Vindt jij dat makkelijk??Ik neem een vork!

Andere antwoorden (7)

Als het er grijs uitziet in de olie, is je olie waarschijnlijk niet heet genoeg geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je braad met roomboter krijg je dat mooie bruine korstje ook niet...

Maar ik weet niet welke olie jij gebruikt. Maar die ik hier heb geeft een mooi bruin korstje hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal wel een chemische reactie zijn van die twee... Het is gewoon zo...

Maar als je het weet, dan kun je je kennis inzetten, gebruik je boter bij vlees en olie bij groenten te wokken... Dus zet de kennis in waar het kan...

Maar het zal wel een chemische reactie zijn van boter en vlees...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in olijfolie bakt.. krijg je geoon een lekker bruin korstje..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kook jij wel eens Xinix?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor... :-)) LoL ik snap je vraag...
Probeer eens een goede olijfolie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In plaats van IN olie te bakken, smeer ik de biefstuk in met olijfolie en grill hem dan in een (gewone) koekenpan, die ik eerst heet laat worden.
Ik kan je vezekeren dat hij er niet grijs uitziet. Probeer maar eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer eens een klontje croma en een klein scheutje olie.dat doen ze op tv ook die kookmutsen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed +
Omdat de olie puur is en bakboter bewerkt is met ander ingridienten. als je een schuitje olie en wat bakboter bij elkaar doet heb je een snelle en mooi stukje vlees. En niet vergeten dat je sausje veel lekkerder is.