Ik ben een slechte kok. Zijn er kookboeken/recepten waarin alles wat duidelijker uitgelegd wordt?

Vaak weet ik niet wat bedoeld wordt met 'even' bakken, bijvoorbeeld. Ik heb hier een aantal vragen gesteld en dan blijkt dat ervaren koks allerlei dingen weten waar ik niet opgekomen zou zijn. Tenzij het duidelijk bij het recept vermeld zou hebben gestaan natuurlijk!

Bestaat dat? Recepten voor dummies? En dan bedoel ik dus niet heel simpele recepten maar gewoon recepten met extra instructies...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.3K
Antoni
14 jaar geleden
Ik zou je een kookcursus willen aanraden. Informeer hiervoor bij je buurtcentrum.

Het beste antwoord

Op onderstaande link kun je 'Koken voor Dummies' bestellen...

Wellicht ook gewoon te krijgen bij de lokale boekhandel...

Toegevoegd na 2 minuten:
Wellicht kun je ook een kookboek voor kinderen halen. De uitleg staat daar vaak duidelijker dan in andere kookboeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Het kookboek in de link hieronder is heel erg simpel. Er staan snelle makkelijke gerechten in die stap voor stap worden uitgelegd. Kortom het kan bijna niet fout gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er bestaan studenten kookboeken,waar alle basic recepten zoals aardappelen koken,verschillende groenten koken enz.. heel simpel worden beschreven..echt voor de beginnende koker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij van die goedkope boekwinkels met allemaal van die grappige boeken hebben ze meestal wel van die kookboeken als Koken voor sukkels enzo. Misschien heb je daar iets aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet van jezelf zeggen dat je een slechte kok bent. Want daarmee beperk je je zelf onnodig.
Als je gewoon recht-toe recht-aan kookboek neemt (bijvoorbeeld het ouderwetse maar prima Wannee kookboek), en de eenvoudige recepten gewoon eerst leest en dan stap voor stap volgt, dan kan er weinig misgaan.
Ik zou niet beginnen met die glossy hippe kookboeken van beroemde chefs en chefjes. Die zijn vaak aan de moeilijke kant.
En als er de eerste keer dat je een recept maakt iets misgaat, dan maak je het nog een keer en dan gaat het goed.
Je kan toch lezen? En uitvoeren wat je leest?
Nou, dan kan je ook koken.
Misschien krijg je er wel plezier in, en maak je over een paar jaar de lekkerste gerechten, door jou zelf bedacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste kookboek was van Wannee, De Amsterdamse Huishoudschool. Daar heb ik nog steeds heel veel aan. Misschien nog te verkrijgen bij de Slegte?
Handig zijn ook de Blue Band kookboekjes. Heel basic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koken haal je niet uit een boek. Koken is niet voor niets een werkwoord, moet je doen, ondernemen en ervaren!

Hoogstens haal je inspiratie uit een boek in combinatie met te gebruiken technieken, meer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar ik vaak kijk is op internet.
Er zijn sites van b.v. Supermarkten die goed leesbare recepten geven.
Ook het bereiden is eenvoudig beschreven evenals de hoeveelheden die je nodig hebt.
Voordeel is dat je legio recepten kunt bekijken en ze zijn niet zo ingewikkeld.
Ik vind kookboeken ook een ramp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit id gewoon voor de lol: http://www.youtube.com/watch?v=CNs0Vt7hisU&translated=1
En dit is serieus (denk ik): http://www.youtube.com/watch?v=27zw3UDmFiI
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk bestaan er recepten voor dummies, maar wat je ook kunt doen is het online kookwoordenboek raadplegen.
Hier staan alle termen uitgelegd. Bij bakken staat bijvoorbeeld: "Bereiden van gerechten in olie, boter of vetstof, op hoog vuur in een open pan". (Als het om bakken in de oven gaat, is het: het bereiden of gaar maken van deeg of beslag in de oven). Even, betekent dat je dit maar kort hoeft te doen.

Voor de complete lijst kooktermen: zie link

Voor de rest is leren koken een kwestie van ervaring, hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het je af gaat.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft helemaal geen boek te kopen want er is op internet ook een hele goede site.
Google maar eens op koken voor beginners en dan krijg je de site "koken voor klunzen". Is van 12move.nl.
Als je direct naar 12move gaat, is het niet zo gemakkelijk te vinden als via google.

Koken voor klunzen is echt als je nog niet weet hoe je een ei moet koken, wordt een heel simpele en goede uitleg in gegeven en er staan ook recepten op.
kijk maar eens, want ik heb gemerkt aan al je vragen, dat je wel weet wat je lekker vindt en dat is het begin al.
Veel plezier en succes!
amc
14 jaar geleden
voor tips kijk eens op de site www.letscookit.tv daar staan gratis te bekijken filmpjes op over allerlei soorten eenvoudige gerechten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf veel gehad aan het boek Basic Cooking (isbn 9789044300253). Alles staat duidelijk uitgelegd, en er staan veel gerechten in van het type 'kleine moeite, groots effect'. Het leuke is dat er dus ook gerechten bij zitten die je gerust aan kritische gasten zou serveren, het is niet van het niveau 'zo bak je een ei'.

Toen ik nog vlees at, had ik altijd veel succes met de hele citroenkip (door de zuren in de citroen wordt hij supermals) en de forelpakketjes.

Toen ik de titel opocht, zag ik trouwens dat er Inmiddels een deel 2 uit is van dit boek (isbn 9789044320930).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gek op kookboeken. De bedoeling is niet een lijstje te geven maar een aanbeveling te doen op de eenvoudige kookboeken met alle stappen in foto's of de nieuwe uitgave van oa Tony Leduc DE BASIS (allen basisdingen van sausen, bereidingen en cuissons. Het zijn drie delen : 1. De basis 2 . het Produkt 3 . het gerecht afzonderlijk verkrijgbaar natuurlijk. Stilaan begint er ook een trend te komen van de non nonnonsense keuken waar idd staat dat bakken niet even is maar 1 minuut langs beide kanten in functie van de dikte (3 cm bv.) bij een bleu saignant. Snuisteren in boeken en oefenen is de boodschap.