hoe maak ik Halvajam?

Ik bak mijn brood zelf , dus waarom maak ik ook niet mijn eigen jam.
Er is erg weinig keuze wat halvajam betreft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Antwoorden (5)

Pectine is een goede suiker vervanger bij het maken van jam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pectine is DATGENE waarmee je van fruit jam maakt.
Week gelatineblaadjes in koud water.
Neem vruchten als aardbeien, bessen, frambozen en/of bramen. Was deze en snijd ze in kleine stukjes.
Doe de vruchten in een pan en kook deze tot het fruit heel zacht is. Voeg de uitgeknepen gelatineblaadjes toe. Meng het geheel tot de gelatineblaadjes zijn opgelost. Neem de pan van het vuur en voeg een beetje vloeibare zoetstof toe. Dan af laten koelen en in de koelkast bewaren.
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt jam maken met stevia, kijk op onderstaande site voor informatie èn recepten.

http://www.sugarfreestevia.net/jam-recepten-zonder-suiker.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Ik vind stevia wel veel te sterk van smaak. Heel aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee, nog nooit gebruikt.
Snuffel
11 jaar geleden
Mijn ervaring is dat de smaak erg lang in je mond blijft hangen na het eten/drinken. En dat het echt heel anders smaakt dan suiker. (Niet lekker). Maar ik las ook een boel positieve berichten, dus het is persoonlijk denk ik.
Een goede optie is het gebruik van diksap. Dit is een geconcentreerde vruchtensap die zonder enige toevoeging van suiker gemaakt is.
Doordat de vruchten al veel naturlijke suikers hebben, hoeft er dus ook geen conserveermiddel aan toegevoegd worden. Het is er ook als biologische variant en dat betekent dat voor het fruit zelf geen gebruik is gemaakt van kunstmest en synthetische bestrijdingsmiddelen.
Voor jam gebruik je 1/4 tot 1/2 l. diksap op 1 kg. vruchtenmassa. Bij kersen-, en aardbeienjam moet je dan nog wel een geleermiddel toevoegen.(heel weinig pectine)
Appels,bessen, pruimen, rabarber, kruisbessen hebben weer veel pectine.
Niet alle vruchten bevatten genoeg pectine om op te stijven, dus bij sommige soorten moet je dit toevoegen of je kunt ze mengen met een goed pectine houdende fruitsoort.
Je hebt in de winkels zakjes pectine te koop (meestal in het schap bij de geleisuiker en het zit meestal in kartonnen doosjes) of je kunt ook gelatine gebruiken. Heb je een jam gemaakt van bijv. peren met rozenbottels krijg je veel vocht en wordt het te dun. Opkoken met wat citroensap kan dan iets helpen bij het indikken. in onrijp en zuur fruit zit namelijk al meer pectine.
Houdt je wel aan de kooktijd bij het gebruik van pectine, want bij te lang koken verliest de pectine zijn werkzaamheid (verdikken). In dat geval moet je alles laten afkoelen, opnieuw verwarmen en dan max. 4 min. echt laten koken zodat het borrelt als je roert.
Vaak wil dit dan nog wel helpen.
Het beste kan je regelmatig een druppeltje op een koud bordje laten vallen en als het rimpelt wanneer je er met je vinger tegen duwt is het geleerpunt bereikt. Dan moet je dus niet verder koken.
amc
11 jaar geleden
300 gram rabarber
700 gram aardbeien
300 tot 500 gram suiker + marmello (bij natuurvoedingswinkels verkrijgbaar)
of 500 gram geleersuiker

Rabarberstelen schoonmaken en in stukken snijden.
In ruim water aan de kook brengen.
Intussen de aardbeien schoonmaken en desgewenst in stukjes snijden.
Zodra de rabarber kookt, afgieten en de aardbeien toevoegen.
Jam maken van het rabarber/aardbeien mengsel volgens instructies op de pakken marmello of de geleersuiker.
De verhouding rabarber-aardbeien kan aangepast worden - hoe meer aardbeien, des te zoeter de jam.