Wat kun je allemaal maken met bouillon van asperges

Uiteraard de soep en de risotto maar weten jullie wellicht nog meer recepten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Antwoorden (4)

Hier zijn een paar recepten:

- Aspergebouillon met gevulde wontongs
- Aspergesoep Sjra
- Asperge-dragon cappucino op een compote van rabarber
http://www.mijnreceptenboek.nl/recepten/met/aspergebouillon/

Aspergebouillon met gepocheerd eitje
http://zesta.be/recept/aspergebouillon-met-gepocheerd-eitje

- Kippenborstmousse, ravioli en geitenkaas met aspergebouillon
http://allrecipes.nl/recept/7081/kippenborstmousse--ravioli-en-geitenkaas-met-aspergebouillon.aspx

Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bouillon van groenten zoals in jouw geval asperges, kan je goed gebruiken om een roomsaus bij fijn vlees zoals bijv. kalfsfilet te maken.

Hiervoor bak je de stukken vlees goudbruin, het liefst in (bak)boter. Zet de braadpan dan in de oven en gaar ze verder in de voorverwarmde oven op 160 graden C. ong. 10-15 min. ligt eraan hoe dik ze zijn.
Breng op smaak met peper en zout. Blus dan af met gezeefde aspergebouillon, zet even op het vuur en breng aan de kook. Roer er dan ( kook)room door en laat eventjes inkoken.
Lekker bij gesneden rucola die je met een beetje aspergebouillon tot puree maakt (keukenmachine of staafmixer/blender) die je daarna even verwarmd met wat roomsaus. breng op smaak met peper, zout en wat citroensap.
Lekker met gebakken krieltjes of gefrituurde aardappelballetjes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vergat nog te vermelden dat je wel eerst het vlees eruit moet halen (warm houden in alufolie bijv) voordat je het braadvet van het vlees gaat afblussen en de roomsaus gaat maken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik ben bij het recept uitgegaan van flinke kalfsbiefstukdikte van ca. 200 gr. per stuk. Dunnere filets zijn eerder gaar in de oven.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt lekker!! +
amc
11 jaar geleden
Sterker nog; ís lekker! ;P
Uiteraard kan je net zo veel ermee maken als met elk andere bouillon, zie de geweldige adviezen van de andere GV'ers.

Maar ik zou geen krachtige recepten ermee maken, omdat het lekkerste van de asperges is juist de verfijnde, frisse smaak, en dat zou ik proberen te behouden. Vandaar de klassiekers zoals de risotto en de soep, waarmee de smaak van de asperges niet onderdrukt wordt door de andere ingrediënten.

Je zou kunnen proberen om een gelatine ermee te maken. Dat eet je koud en past perfect met het zomerse weer.
Kijk in de link onderaan de basis recept voor een terrine op basis van room, zachte kaas en gelatine, en varieer hiermee door een derde of de helft van de slagroom door de aspergebouillon te vervangen.
Je kan ook stukjes gerookte zalm in plaats van ham gebruiken, of aspergestukjes (de zachte puntjes) in plaats van de druiven, of witte asperges bouillon en groene asperge puntjes...

Met deze basis recept heb ik ooit een deel van de slagroom door gewone groentebouillon vervangen, en het lukte prima. De terrine werd minder machtig en vet... en ook gezonder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Ook lekkerrrr hoor! Wat dacht je van aspicblokjes maken van de aspergebouillon, witte wijn, op smaak brengen met alleen witte peper, zout en citroensap. De blokjes samen met sukjes asperge, gesnipperde ham en kruidjes als peterselie, kervel en munt gehakt in vormpjes laten opstijven in de koelkast en als voorgerechtje storten op een bordje en gegarneerd met puntjes asperge en hamrolletjes. Even besprenkelen met wat olijfolie extra vierge en mmmmm....smullen maar. Goed idee die gelatine!+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klinkt ook super!!
In plaats van een grote vorm gebruiken die je in plakjes moet snijden, individuele porties maken. Stukje verfijnder en chic!!
Aaaaah... wat zijn asperges lekker, zeg...
amc
11 jaar geleden
Schrijf ik ook als je goed leest (^-^)
"In vormpJES vullen en op kleine bordjes storten" en geen plakjes snijden maar blokjes. Ziet er ook leuker uit!
Inderdaad, helemaal mee eens...asperges hmmmm!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was dus mijn bedoeling: je suggestie herhalen, juist om te onderstrepen wat een geweldig idee ik het vond!
Had ik eigenlijk tussen aanhalingstekens moeten schrijven, voor alle duidelijkheid... :-) Tja, ikke buitenlander... ;-)
inderdaad je kan er alles van maken wat je van een normale bouillon of vocht ook kan.

hier nog een toevoeging op de goede ideeën van hierboven

ijs, kroketjes, bavarois, schuim, ravioli, mousse, kaviaar, spaghetti, geleitje, cocktail, basis voor een bento, azijn, dressing, wijn, bier, likeur, olie, aroma, reconstructie, krokantje, etc...

you name it me can make it!