Kan je ook een rooster in de pan neerzetten met daaronder een laagje water, om zo je groente te stomen?

ik wil graag sperziebonen stomen, om eens te proberen hoe dat smaakt, en om nou een stoomapparaat te kopen zonder dat je weet of het lekker is is ook zonde,
ik vroeg me ook af hoelang je ze dan ongeveer in de pan moet laten stomen, en in wat voor soort pan?
met een rooster bedoel ik:

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Dat zou kunnen, maar bij Blokker koop je voor een paar euro een stoommandje. Deze kun je in vrijwel iedere pan plaatsen. Je kunt hem er ook makkelijk weer uit de pan halen, want er zit een ringetje aan.

Doe tijdens het stome een klein beetje zout en eventueel verse kruiden over de groente.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ongeveer 10 minuten stomen van boontjes. Als je tenminste van knapperig houdt. Anders langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat lijkt me te open, dat spat het kokende water wel erg tegen je eten aan waardoor het meer gekookt dan gestoomd raakt.

Maar voor wat jij wil, bestaat wel een oplossing: het stoommandje. Het is dan inderdaad niet nodig om een apparaat of een speciale stoompan te kopen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik ben trouwens erg slecht in tijden met koken, ik doe het gewoon tot het gaar is naar mijn smaak. Vooral niet té gaar.

En wat betreft de soort pan: iedere pan waar je ook water in zou kunnen koken, die niet groter (doorsnede) is dan het stoommandje als het helemaal uitgeklapt is en niet kleiner dan het stoommandje als het helemaal ingeklapt is. In de praktijk kan het in vrijwel iedere pan die een normaal huishouden heeft om in te koken.

Denk er wel aan dat je een deksel op de pan doet, anders werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rebecca
13 jaar geleden
hier ook een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
wij gebruiken voor onze aardappels koken een aardappelpan, hierin worden de aardappelen ook meer gestoomd.
Bovenste pan is als het plaatje linksonderin, en daaronder een normale pan met water en een beetje zout.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een dergelijke pan lijkt is ook goed te gebruiken voor het stomen van groente. Ik heb de pan al eens gebruikt voor spinazie.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
waarom een min?
Kimath
13 jaar geleden
Vraag nog eens goed gelezen, en het is inderdaad niet helemaal het juiste antwoord.
Excuses hiervoor, maar dit leek mij ook een goede tip, iets handiger dan 'klooien' met een los roostertje in een pan.
Als je een metalen vergiet hebt, die een platte rand heeft zodat je er goed een deksel op kunt leggen, kan je hier ook mee stomen. Een tip; neem eens water met een bouillonblokje om boven te stomen of wijn,is erg lekker! Als je dan aan dit vocht wat bindmiddel toevoegt zoals maizena of aardappelzetmeel heb je er een lekker sausje bij.
De tijd waarin het gaar is, is te vergelijken met gewoon koken. Houd voor bladgroente, paddenstoelen, boontjes en courgettes zo`n 5 min. aan vanaf het moment dat het water kookt. Voor stevigere groente zoals broccoli, selderij en wortel kun je uitgaan van 5-10 min. Ligt eraan hoe knapperig je het wilt hebben, gewoon af en toe proeven.
Aardappelen kun je met schil ook prima stomen. Goed schoonborstelen en in de vergiet doen. Stoom ze ong. 35-40 min. Laat grote aardappelen eens heel . Als je ze na het stomen kruiselings insnijdt en iets uit elkaar drukt, kan je ze prima vullen met zure room of tzatziki of bestrooien met kruiden als zeezout en rozemarijn.
Rijst moet voor het stomen eerst 5 min. gekookt worden en daarna in 20-30 min. gestoomd worden.

Ook vlees en vis kan prima gestoomd worden. Vlees ziet er echter niet echt smakelijk uit na het stomen. Dit kun je ondervangen door het voor het stomen met kleurrijke kruiden of marinade in te smeren.
amc
13 jaar geleden
Ja dat kan zeker wel! Met stomen blijft de smaak optimaal van je voedsel. Je moet gewoon het deksel goed erop houden. Waarom zou je nog een stoompan kopen of zo'n mandje als het met je rooster ook goed gaat?
Ik stoom bijna alles, en ik vindt het erg lekker om ipv. water wat witte wijn onderin de pan te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon een zeef op je pan leggen en het deksel erop, voor de gaarheid gewoon af en toe proberen, maar als je flinke stoomontwikkeling in je pannetje hebt moeten je boontjes in een paar minuutjes lekker zijn, meteen uit de pan aanmaken met kruidenolie vind ik zelf erg lekker ( olijfolie, knoflook, peterselie, zout, peper en dan de staafmixer erop) succes