ik zoek een simpel recept voor ongepelde gamba`s wel met olijfolie en knoflook?

in al die boeken enz.voort is het allemaal zo moelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
15.8K

Het beste antwoord

verwarm liefst in een wok twee dl olijfolie (pas op niet te heet anders verbrand de knoflook) pers 3 teentjes knoflook uit of plet de knoflook zo dat het pulp word met een breed mees. Knoflook in de wok en gelijk de gamba's, goed wokken tot de gamba's rose zijn, even uit laten lekken op een keukrolpapiertje, sausje erbij en smullen maar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is simpel en heerlijk.

Andere antwoorden (8)

Grote wokpan, olie erin, wat knoflook puntjes ( of poeder) beetje peper. Maak te olie goed heet, de gamba 's er in en blijven roeren tot ze mooi door en door gebakken zijn. Wees niet te zuinig met olie. Das alles, ik doe het altijd zo en ze smaken voortreffelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gezond en vrij snel recept,gamba's gaar stomen,in de lengte over midden snijden,op een serveerbord leggen en er kleine stukjes ui,rucola en tomaat over doen ,zout en extra vierge olijfolie.Een minuut of tien laten intrekken en klaar!Dit is het originele recept,maar als jij meer van knoflook houdt gebruik je knoflook

Toegevoegd na 3 uur:
Wat ook lekker is in een lichte tomatensaus.gamba s even opbakken in olijfolie en knoflook,dan 4 grote rijpe tomaten erbij en wat water.zout en peper naar smaak.na een kwartiertje zijn ze gaar,voor het opdienen peterselie er door roeren.Geef er stokbrood bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel simpel;

Bestrooi de verse. ongepelde gamba's met peper en zout en sprenkel er royaal olijfolie over.

Verhit een grillpan, koekenpan, hapjespan of wok op een hoog vuur tot hij heel heet is. Hij is heet genoeg als een druppel water die je erin gooit, onmiddelijk sist en verdampt.

Leg de garnalen in de hete grillpan en bak ze onder een keer omdraaien ca. 5 min. per kant tot ze ondoorschijnend zijn en de schalen bruin beginnen te worden.
Strooi er dan fijngehakte verse knoflook en versgehakte bladpeterselie over en bak ZONDER omscheppen nog ½ min. Je wilt nl. de peterselie nog groen houden. Draai ze dan nog een laatste keer om en leg ze dan meteen op een voorverwarmde dienschaal en eet ze direct.
amc
11 jaar geleden
Ik wil graag toevoegen aan de antwoorden ;) ik doe er inplaats van peper altijd een beste klodder sambal , Brandal, in en als ze klaar zijn op je bord scheppen en dan lekker met de vingers natuurlijk !!! maar voor het pellen de garnaal eerst uitzuigen!!! op de rug! oohh man dat vind ikke zó lekker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mexicaanse Gamba's

Lekker pittig met een scheutje tequila

Ingrediënten voor 2 personen

250 gram ongepelde gamba′s, 1 spaanse rode peper, 5 takjes peterselie, 4 teentjes knoflook, 1 limoen, 5 eetlepels olijfolie, 5 eetlepels tequila

Voorbereiding

Spoel de gamba′s onder koud stromend water af en dep ze droog.
Was de peper, rol hem zodat de zaadjes eruit vallen. Snijd het vruchtvlees in ringetjes.
Was de peterselie en hak hem fijn.
Pel de knoflook.
Pers een halve limoen uit, snijd de rest in partjes.

Bereidingswijze

Verhit de olijfolie in een wok en bak hierin de pepers en pers de knoflook erboven uit. Voeg direct de gamba′s toe en bak ze op een hoog vuur ca. 1 minuut.
Voeg de peterselie toe en blus de gamba′s af met het limoensap en de tequila. Breng eventueel op smaak met zout.

Serveertips

Garneer met de partjes limoen.
Lekker met brood en een mais-paprika salade

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.smulweb.nl/recepten/934515/Mexicaanse-gambas
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ingrediënten:
gamba's
kervel
koriander
knoflook
olijfolie
peper
zout

werkwijze
snijd de koriander en kervel fijn, en vermeng deze met een goede scheut olijf olie peper en zout, marineer hier de gamba's in.

snijd de knoflook in zo dun mogelijke plakjes.

doe alles tegelijk op de hete teppanyaki plaat of in een hete wok pan.

simpel en goed naar smaak aan te passen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenwijs zoals ik ben zal ik je twee recepten geven voor de prijs van één. Een hele lekkere met ongepelde gamba's, en een verrukkelijke met gepelde gamba's.
Allebei afkomstig uit Spanje, mijn geboorteland, dus... ;-)

Gambas a la plancha (foto 1):
» 4-5 grote tijger garnalen per persoon.
» Zeer fijn gehakt (of geperste) knoflook (2 teentjes)
» Fijn gehakte peterselie
» Grof zeezout
» Olijfolie
Pers de knoflook in de olie, laat het een paar minuten trekken, en bestrooi de garnalen met een beetje olie (niet te veel, anders zal de olie snel verbranden en krijg je te veel rook) Bestrooi een grillpan of gietijzer plat die goed heet is met grof zeezout, en plaats de garnalen naast elkaar. Eerst aan één kant bakken, en dan omkeren. Leg ze in een schaal, bestrooi met de peterselie, dek af met aluminiumfolie en laat het 2-3 minuten rusten.
Eet smakelijk!!!

Gambas al ajillo (voor 4 personen)
» 500 g rauwe gepelde gamba's of garnalen
» In plakjes gehakt knoflook (4-5 teentjes)
» 1-2 in grove stukken gesneden rode Spaanse pepers
» Fijn gehakte peterselie
» Grof zeezout
» Olijfolie in overvloed (100-150 ml)
In een wok of brede diepe pan doe je de olijfolie, de Spaanse pepers en de plakjes knoflook en verwarm je op matige vuur totdat de knoflook begint te kleuren (niet bruin laten worden!!), en dan doe je in één keer de gamba's/garnalen in de pan. Rustig roeren totdat ze gaar zijn, en dan serveer je met flink wat olie in een schaaltje, of voor de écht authentieke Spaanse touch in een aarden schaaltje (zie foto 2) Bestrooi op het laatste moment met grof zeezout en peterselie, en serveer met een flink stuk ciabatta of een ander stevig brood om in de olie te kunnen soppen.
Een onvergetelijke ervaring!!!

Toegevoegd na 4 minuten:
Beide recepten zijn écht, écht, écht supermakkelijk!
Er kan bijna niets fout gaan, en het duurt 10-15 minuten tussen het moment dat je het vuur aanzet en het moment van eten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marineer de gambas in sojaolie waarin je een tiental teentjes knoflook fijnsnippert. Ikzelf pel de gamba's, maar laat de koppen eraan, dit vergemakkelijkt het eten. Zet de marinade met de gamba's in de koelkast gedurende een aantal uren, zoveel te langer, zoveel te smakelijker. Doe in een pan een goeie scheut olijfolie en maak heet, bak de scampis één minuut aan elke zijde. Heerlijk, zowel met frietjes als met rijst of brood en je kan er ook een slaatje met tomaten bij serveren.