Als je een dood konijn langs de weg vindt dat nog warm is hoelang is dit nog eetbaar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik eet toch liever iets in de winkel gekocht dan roadkill.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schijnt beter gespierd te zijn dan gekweekt. meer beweging gehad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hier alvast een leuke titel voor meer inspiratie: http://www.droomplekken.nl/nieuws/bizar-een-kookboek-voor-road-kill.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja... "Economische crisis", he. Misschien is roadkill eten nog altijd beter dan dood gaan van de honger.
:P
xilu
11 jaar geleden
dit moet je niet eten.. Waarom zou je dat überhaupt doen? Dat konijn is waarschijnlijk overreden of door een ziekte overleden. Nooit iets eten dat je naast de weg vind... Hoe kom je op dit idee uberhaupt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IEUW

Het beste antwoord

ik had vrienden woonachtig in groningen, waar heel regelmatig 'roadkill' gegeten werd.

af en toe kwam er ineens iemand langs met in de hand een dode haas (waar ik bij was), die dan in de kelder gelegd werd om 'te besterven' (vlees malser worden - doet de slager ook met rundvlees...), de volgende dag werd het dier in de bijkeuken gevild, in een grote pan bereid en vervolgens zeer smakelijk genuttigd (door mijzelf enigszins gereserveerd) !

antwoord : zeker nog een paar dagen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het nog warm is (en dan bedoel ik niet door de zon) is het prima eetbaar.
Waarschijnlijk kan het een dag later ook geen kwaad, maar de kans is groot dat er dan al andere liefhebbers langsgeweest zijn die voorgeproefd hebben...
Het blijft natuurlijk je eigen risico om zo'n ongecontroleerd stuk wild op te eten, en misschien mag het officieel niet eens...
(Konijnen vind je in mijn omgeving niet, maar een malse haas ....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dood gereden konijn is natuurlijk ook van binnen zwaar gewond, dus wel zo snel mogelijk schoon maken en alles goed afspoelen, even deppen met keukenpapier en de koelkast/ vriezer in.
Zou je dat niet doen, dan gaat het van binnen snel fout en is het konijn snel oneetbaar.
Toen we vroeger op vakantie waren in een duingebied, waar het stikte van de konijnen ( honderden), liepen we sávonds langs de duinweg en haalde alles wat er dood lag weg.
De ochtend er na, deden we vroeg een rondje langs deze weg en alles wat er toe lag, was dus pas dood en dus uitstekend eetbaar!
We waren toen met zijn zessen en altijd geld te kort, maar konijnenvlees dus nooit!
Wie wilt er nog een pootje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steenuiltje
11 jaar geleden
Slim! +
Die Ed toch ... :-)
ik heb veel konijnen geschoten en opgegeten maar die langs de weg liggen nog nooit je weet niet wat ermee gebeurd is het idee op zich al
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het er niet op wagen - het dier kan ziek geweest zijn waardoor het bijvoorbeeld niet snel genoeg meer was om zich uit de voetjes te maken.
Ook kan een gezond konijn dat doodgereden is, al besmet zijn met diverse parasieten.
Wil je toch het risico nemen en is het nog geen vliegenboel, dan moet het nog besterven.
Wat we in de winkel als vlees kopen is per definitie bestorven vlees. Als je een konijn zelf vangt, laat je de darm zitten (tenzij die stuk is) maar druk je de blaas leeg, en bewaar je het dier 2 tot 7 dagen in de koelkast of een andere plek waar het zeker niet boven de 7 graden komt.
Dit besterven zorgt ervoor dat het vlees mals wordt. Het mag niet gaan stinken!
Bij een jacht is het vaak zo dat een dier vroeg op de dag geschoten wordt en pas aan het eind van de middag gekoeld wordt, dus dat is geen probleem.
Dus los van ziekterisico's kan roadkill prima gegeten worden.