Ok, de vraag van de dag, hoe bereid je correct lekkerbek vis van de AH in de pan zonder dat deze aanbrand en of niet smaakt?

Ik wil iemand verrassen, als het niet lukt zien jullie mij hier niet weer denk ik Graag stap voor stap, ik ben geen kooktalent en kan 1 ding tegelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
graag vandaag nog degene die de gouden tip geeft ga ik persoonlijk bedanken op orginele wijze

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Het beste antwoord

Ok dan.
Een lekkerbekje van Appie.
Ik heb een vispannetje: Een vierkante antikleefpan met ribbels.

1. Doe wat olie in de pan, en verhit dit.
2. Pleur de lekkerbekjes in de pan en laat ze op een niet
te hoog vuur bakken.
3. Blijf de lekkerbekjes voortdurend heen en weer
schuiven, zodat ze niet aan de pan kleven.
4. Keer de lekkerbekjes, en wacht hier niet te lang mee:
na een paar minuten kun je ze al keren.
5. Idemdito voor de andere zijde.
6. Eet smakelijk.

Ps: Doe er een lekker sausje bij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ lekker..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Pleur de lekkerbekjes in de pan" ;-))))
Alleen daarom al een +! Overigens prima uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pleuren-gooien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan wacht ik nu in spanning op mijn persoonlijk bedankje ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen nummer 5 klopt niet.
Ze wordt dan 2x aan 1 kant gebakken.
De vis ligt om te beginnen al op 1 kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaaaa, je hebt helemaal gelijk, sxiopo!
Ik keer 'n keer te veel.
(doe ik in het echt niet hoor ;-))

Andere antwoorden (3)

In ruim olie bakken (frituren) de vis moet er in zwemmen. zorg dat het vet heet genoeg is voor dat je gaat bakken. (controleer het met een stukje brood of druppel water. Ik neem aan dat de lekkerbek al van te voren van voorgebakken beslag is voorzien. Zo ja dan heeft hij ongeveer aan 2 minuutjes genoeg.

Toegevoegd na 8 minuten:
Na c/a 1 minuut even omdraaien. Stook trouwens de olie niet op de hoogste stand op maar laat hem op ongeveer de middelste stand gecontroleerd heet worden. Anders zit je snel over het verbrandpunt heen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het in je antwoord over 'frituren'. Maar da's echt niet lekkerste manier om een smakelijk lekkerbekje op tafel te zetten.
Na mijn antwoord komt jouw toevoeging: 'Stook de olie niet op de hoogste stand'. Terwijl je het dus eerder over frituren had.
Frimu2
11 jaar geleden
Ja hoor dat kan ook, alleen is die volgens mij duurder, en zitten daar volgens mij vaak al zouten en watermoleculen in waardoor het vanzelf al bruist.
Frimu2
11 jaar geleden
@ skusme, een orginele lekkerbek zal je zelf met beslag moeten maken, Dit lukt alleen als alles compleet onder het vet komt. Het frituren had ik in dit geval tussen haakjes gezet, met de bedoeling dat er niet te zuinig met vet gedaan moet worden. Bij het opstoken heb je het 2e woordje (op) gemist.
Dit maakt de zins beleving idd anders.
Een gebakken schol kan wel op uw manier, (zonder pleuren)
Een ervaringsdeskundige hier: dit heb ik toevallig namelijk twee keer gedaan afgelopen week. (Ook van de AH.) Eerste keer aangebrand, tweede keer niet.
Het 'geheim' is dat je een goed bodempje vet in de pan moet doen en even wachten tot het begint te 'borrelen'. Het vet moet dus goed warm zijn. Dan moet je het vuur niet te hoog doen, dus zachtjes laten bakken. Doe je het namelijk te hoog, dan verbrand de korst en blijft de binnenkant koud. (Dat was de fout die ik de eerste keer maakte.) Dan de vis regelmatig even omkeren. Op de verpakking staat geloof ik 6 minuten bakken, maar dat was bij mij te kort. Dus de tijd moet je even bekijken tijdens het bakken. Beter wat langer bakken op een laag vuurtje, dan te snel op een hoog vuur.
Nou, volgens mij kan het nu niet mis gaan...! Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe het altijd met zo'n vloeibaar braadproduct uit een flesje of anders boter: warm laten worden in een pan (hier een gewone bakpan), zodra het schuim wegtrekt visjes er voorzichtig in laten landen (niet laten ploffen want dan krijg je spetters waaraan je je kunt branden) en het vuur lager zetten (niet op z'n laagst).
Ze zijn voorgebakken, dus het gaat vooral om het opwarmen en het krokant maken van de korst.
Een minuut of wat laten liggen, en dan voorzichtig omdraaien, liefst met een spaan zodat de lekkerbek niet uit elkaar valt.
De andere kant nog even bakken en dan zou het goed moeten zijn.
Lijkt de korst niet krokant genoeg, dan kun je nog proberen wat vet uit de pan te gieten (veeg vet dat langs de rand van de pan gaat even weg) en de pan terug te zetten op hoger vuur. Blijf de lekkerbekken dan rondschuiven en draai ze na een minuut om.
Eet smakelijk :-)