Hoe kunnen rauwkosten 14 tot 21 dagen houdbaar zijn?

Ik ben bezig met een scriptie voor school, en hier moeten we dus volledig uitleggen hoe een rauwkost zo lang houdbaar word gemaakt, en het proces daarvan, toegevoegde stoffen, en of hier bepaalde bepalingen door de wet zijn vastgelegd.

Nu heb ik bijna heel google afgespeurd maar ik kom vrijwel niks tegen hierover.

Ik hoop dat iemand mij hier wat aanknopingspunten kan geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Antwoorden (6)

Dat komt omdat planten levende wezens zijn zolang ze niet gekookt zijn.
Bijvoorbeeld wortelen, aardappelen, uien, bleekselderie, komkommer, paprika, tomaat, sperzieboon, rettich, radijs, kool, spruitjes, appel, peer, etc, etc.
11 jaar geleden
MissBiggie
11 jaar geleden
Eh ???
nee daar geloof ik niets van, als je groente snijdt tot rauwkost moet je dat bij voorkeur vandaag op eten. wat overblijft [zonder sausje] is niet erg geweldig de volgende dag en met sausje al helemaal niet [verschrompelt helemaal], dus hoe kan dat dan 14 tot 21 dagen houdbaar zijn ?

antwoord : dat kan niet !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21 dagen houdbaar is wel heel lang, ik heb het nog niet gezien.
Maar de verse rauwkostsalade ( zonder saus) die 14 dagen houdbaar is, word mogelijk gemaakt omdat het onder een beschermende atmosfeer verpakt worden. Zie voor verdere uitleg de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele goeie vraag!
Eerst moet je weten dat de houdbaarheid wordt bepaald door de fabrikant aan de hand van hoe lang de rauwkost veilig en "verkoopbaar" blijft (het moet goed uitzien) Als bepaalde bacteriën in de rauwkost groeien, dan kan het zo zijn dat het nog prima uitziet, maar je kan zelfs dood hieraan gaan!

Hoe krijg je dan 14 of 21 dagen houdbaarheid? Door een combinatie van maatregelen:
- Direct na de oogst en tijdens het gehele proces tot aan de verkoop wordt de groente gekoeld vervoerd en verwerkt, om groei van bacteriën tegen te gaan.
- De ongesneden groente wordt eerst zeer goed gewassen met schoon, koud water, waaraan soms een desinfectiemiddel (waterstofperoxide, ozon of bleekwater) wordt toegevoegd (dat is in Nederland overigens niet toegestaan, maar gebeurt soms toch)
- De groente wordt dan gesneden met vlijmscherpe messen. Zo voorkom je dat de groente veel sappen verliest, waarin bacteriën sneller kunnen groeien.
- Soms wordt de groente na het snijden nabehandeld met een middel om de pH omlaag te brengen, zo blijft het langer mooi (wordt niet bruin), en bacteriën zullen langzamer groeien. Dat kan b.v. met citroenzuur.
- De groente wordt dan meteen verpakt in plastic zakken waar de lucht wordt vervangen door een speciaal afgestemde gassamenstelling die de groei van schadelijke en bederfbacteriën afremt. Meestal is dat een mix van stikstof en kooldioxide.
- Het materiaal van de verpakking is trouwens zo ontworpen dat de groente (die nog steeds "levend" is) kan ademen, en niet verstikt.
- En dan heb je ook verschillen tussen verschillende soorten groente. In het algemeen, hoe harder, droger en zuurder, hoe langer de groente goed blijft.

Kijk ook de link naar de site van Hyfoma, met uitleg over allerlei processen in de levensmiddelenindustrie.
Succes met je scriptie!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ken jij wel voorgesneden groenten die 3 wk houdbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker!
Niet in Nederland, maar overal in Spanje en in sommige winkels in België (en ongetwijfeld ook in andere Europese landen, en zeker in USA) kan je deze in de supermarkt vinden. Verschil is namelijk dat in Nederland is decontaminatie van de verse groente niet toegestaan, terwijl andere EU-landen dat wel accepteren. Men gebruikt vooral hypochloriet (bleek, dus, en niet een beetje...), maar ook andere stoffen.
Er is nu een flinke discussie gaande in NL om dat tóch toe te laten, maar de NVWA heeft liever dat de basishygiëne verbeterd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle
Volgens mij werk je in de branche.
Was dat een geïnteresseerde vraag...? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik heb een poosje in een keuken gewerkt waar maaltijden werden gemaakt voor instellingen en daar schepte ik groente over en die was dus altijd maar 1 week houdbaar. Als er feestdagen tussen zaten kregen wij het later en dan was het vaak al bruin (dus op dat moment soms nog maar 3/4 dg houdbaar). Vandaar, dus zeker geinteresseerd omdat ik het nog nooit heb gezien, en dat klopt dus. Vreemde vraag dus als het in nl niet voorkomt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zegt klopt helemaal. Direct na het openen van de verpakking komt de groente in contact met zuurstof en dan gaat het razendsnel!
3 weken is echt het absolute maximum, onder ideale omstandigheden: temperatuur <4°C, onaangebroken verpakking, kraakverse grondstoffen, onberispelijke hygiëne tijdens bereiding... en ja, gebruik van decontaminatie is bijna onvermijdelijk voor de volle 3 weken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou niet eens, het komt gesloten aan, is al een dag of 3/4 geleden voorgesneden en dan is het al bruin. Het ging dan vaak om wittekoolsalade met stukjes appel ofzo. Natuurlijk wordt appel snel bruin maar ik moest het openmaken, verdelen over bakjes en dat werd het weer op een goede manier gesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht was de originele verpakking niet onder beschermende atmosfeer, en zeker na het openen. Dan kan je zo goed afsluiten als je wil, maar er komt sowieso zuurstof bij, en dan gaat het als een speer achteruit.
Appel is sowieso erg oxidatiegevoelig, en wittekool staat ook niet bekend als erg lang houdbaar.
Misschien kan je het invriezen, maar zelf vind het een raar idee om een salade 3 weken te bewaren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rauwkost is zeer beperkt houdbaar, op zijn een hoogst paar dagen.
Alleen atjar tjampoer en zilveruitjes en augurken zijn lang houdbaar door de conserverende werking van het toegevoegde zuur. Voor het conserveren of houdbaar maken zijn er veel methoden: oa. zout, zuur, vacuum