Kip en/of rijst met mandarijn?
Bon één en twéé.

Of een andere gerecht waarin sinaasappels zitten.
Gewoon i.p.v sinaasappels mandarijntjes nemen.
Bron drie.

Toegevoegd na 51 seconden:
Bon=bron

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is dan wel geen hoofgerecht maar toch erg lekker.
Waldorfsalade met mandarijntjes. En dan kan je zelf nog wat gerookte kipfileblokjes erdoorheen doen om het wat vullender te maken. Bron vier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Genoemde gerechten zijn heerlijk. Probeer deze ook eens met eendenborst.

Andere antwoorden (3)

Varkenshaas met kerry en mandarijnen.

2 varkenshaasjes van 250 gr.
1 banaan in stukjes gesneden
3 gepelde mandarijnen en 1/2 dl. sap.
100 gram gesneden champignons
1 klein gesnipperd uitje
50 gram braadboter
1 eetlepel kerriepoeder
3 eetl. room
peper
zout
1 eetlepel bloem
1 eetlepel vers gehakte peterselie

Bereiding:
Verhit de braadboter in een braadpan , zout en peper het vlees en bak het in ong. 10 min. mooi rosé.Neem uit de pan , en zet warm. Voeg de gesnipperde ui en de champignons toe. Laat alles 5 à 6 minuten boven een matig vuur bruinen. Schep zodra alles mooi bruin is de inhoud uit de pan en leg het op een voorverwarmde schaal. Doe bij het in de pan over gebleven braadvet de kerry en een eetlepel bloem en laat even gaar worden.Voeg nu het sap toe en roer de saus mooi glad. en laat even zachtjes doorkoken. Voeg er de mandarijnen en de gesneden banaan en champignons aan toe en schep alles voorzichtig om. Voeg de room toe. Maak deze saus nog op smaak met wat zout, peper of aroma. Verwarm het vlees nog enkele minuten in een braadpan, totdat alles weer goed verhit is. verdeel de saus over het in plakken gesneden vlees op de voorverwarmde schaal, en strooi er de verst gehakte peterselie over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg lekker is mandarijnmayonaise bij bijv. knoflookkip/drumsticks. Lekker om de kippenpootjes in te dippen. Hiervoor roer je de geraspte schil en het sap van een mandarijn door mayonaise. Dit even als tip. ;)

Tropische pasta;

Kook pasta zoals bijv, strikjes (farfalle) gaar en terwijl de pasta opstaat bak je varkens- of kipblokjes in een ruime koeken/hapjespan snel bruin in wat braadboter.
Fruit 1 gesnipperde ui even mee, doe er 1 pakje mix voor macaroni en spaghetti bij, de hoeveelheid water die op de verpakking van de mix wordt aangegeven (meestal 150 ml)
enkele worteltjes in plakjes en 3 ontvelde tomaten in blokjes of een blik tomatenblokjes.
Smoor alles in zo'n 10 min. gaar.
Doe hierbij;
Een volle hand rozijnen,
2 mandarijnen in partjes,
1 peer in blokjes,
1 perzik in schijfjes
1 banaan in plakjes,
ananas in blokjes of maak een keuze hieruit wat je lekker vindt of net in huis hebt.

Doe bij de saus en warm nog zo'n 5 min. op een laag vuurtje alles op. kruid nog wat bij met peper en zout naar smaak.
Je kunt de fruitsoorten natuurlijk aanpassen aan het seizoen. 's Zomers verse perik/nectarine, abrikoos, mango erbij en 's winters wat meer appel en peer.
amc
11 jaar geleden
Echt een hoofdgerecht is het niet, wel een lekker soepje.

Mandarijntjes-wortelsoep.
Ingrediënten voor 4 personen:
* 6 mandarijnen,
* 200 g verse kaas, bijvoorbeeld Philadelphia naturel,
* 2 eetl in reepjes gesneden verse basilicumblaadjes,
* 500 worteltjes (waspeen of bospeen), schoongemaakt,
* 250 aardappelen, geschild,
* 2 uien,
* 2 eetl zonnebloem- of olijfolie,
* 1 knoflookteen uit de knoflookpers,
* 750 ml hete groenten- of kruidenbouillon,
* 15 g sesamzaadjes, kort geroosterd in een droge koekenpan,
* zout en versgemalen zwarte peper.

1). De mandarijnen onder zo warm mogelijk stromend water afschrobben, drogen en 3 theel van de schil, zonder het wit, raspen. Één theel van de rasp en alle basilicum door de verse kaas mengen en tot gebruik afgedekt opzij zetten. 300 ml sap uit de mandarijnen persen.
2). De wortels in 1cm grote blokjes snijden evenals de aardappels. De ui fijnhakken en in hete olie glazig bakken, knoflook, wortel en aardappel toevoegen en kort meebakken. De hete bouillon, 250 ml van het sap en de overgebleven 2 theel rasp erbij doen, aan de kook brengen, vuur laag zetten en met het deksel op de pan 30 minuten zachtjes laten koken.
3). De soep pureren met een staafmixer, blender of in de keukenmachine, op smaak brengen met versgemalen peper en eventueel nog wat zout. Aan tafel met de verse basilicumkaas en het geroosterde sesamzaad serveren.
Lekker met knapperig stokbrood.