als ik zelf frieten bak worden deze snel slap en vet hoe kan dat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
29.5K

Het beste antwoord

Schil de aardappelen en snij ze met de hand in gelijkvormige frieten. Ze hoeven niet te dun te zijn: een ideale Belgische friet is 13 mm dik.

Was de frieten niet, want dan spoel je het zetmeel eraf.

Verhit het frietvet (bij voorkeur Ossewit) op 140°C.

Bak de frietjes een eerste keer, maar laat ze nog niet kleuren. (Hierbij pocheer je de aardappelstukjes.)

Laat de frietjes koud worden in een schaaltje metwat keukenpapier.

Verhit het frietvet vervolgens tot 180°C.

Bak de koude frieten nu goudbruin en knapperig.

Giet de frieten opnieuw in een schaal met wat keukenpapier, zodat ze even kunnen uitlekken. Strooi er naar smaak wat zout over.
Smakelijk! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De friteuse staat op een te lage temparatuur of het vet is te oud.
11 jaar geleden
Eerst voorbakken, daarna afbakken waarbij de temperatuur van de olie of vet zeer belangrijk is (150-175 graden). Is de olie niet warm genoeg dan ga je de frieten eigenlijk koken wat een vette bedoening oplevert...,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is je vet/olie niet heet genoeg. Friet bakken doe je best met olie op een temperatuur van 180, liefst 190 graden. Dan worden ze mooi bruin en knapperig :) Eet smakelijk
11 jaar geleden
Bak de frites in twee keer.Het voorbakken, dient om de frietjes gaar te krijgen, Bij het afbakken worden de frietjes krokant en bruin afgebakken. Het voorbakken kan je b.v. 'smorgens al doen
Voorbakken: Verhit de olie of fritesvet tot 160 grC. Frituur de patat in kleine hoeveelheden tegelijk (anders koelt het vet teveel af dan krijg je vette frites) gedurende vijf minuten.Dit is het voorbakken.
Afbakken: Verhoog de temperatuur van het vet naar 190 grC. Bak de frites ongeveer 3 minuten-weer in kleine porties- tot ze knapperig goudbruin zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het feit dat de patat slap en ‘nattig’ aanvoelen betekend niet dat ze ook vet zijn. Dit is gewoon een eigenschap van de aardappel. De vocht die in de aardappel zit, belemmert het vet van binnendringen. Of het lekker is is natuurlijk een persoonlijk iets.
Ikzelf houd er van frieten die een beetje "aardappellig" smaken en dus een beetje slappig zijn. Belgische friet heeft ok deze kenmerk (behalve dat deze ook vaak in ossevet wordt gebakken).

Frieten 4 minuten op 140 graden voorbakken. en 6 minuten op 180-190 graden afbakken.
Ook zullen vastkokende aardappelen ook eerder slappe frieten te veroorzaken dan kruimige.

Je kunt met de tijden en temperaturen experimenteren.
Wil je ze droger en krokanter, kan je de voorbaktemperatuur en tijd wat verhogen.
11 jaar geleden
Frituren werkt doordat waterhoudend voedsel in hete olie wordt ondergedompeld. De temperatuur daarvan is ver boven het kookpunt van water. Hierdoor wordt stoom naar buiten geforceerd en krijgt het voedsel een knappige korst. Bij een te lage temperatuur gaat het voedsel de olie opzuigen en wordt het niet knapperig. Als je te lang bakt droogt het voedsel uit en gaat het ook de olie opzuigen. Als je temperatuur te laag is ga je automatisch langer bakken, dus heeft een te lage temperatuur een dubbel effect. Het wordt ook minder bruin bij een lagere temperatuur.

Het kan zijn dat de thermische capaciteit van je frituurpan relatief gezien te laag is ten opzichte van je patat. Hierdoor zakt de temperatuur snel in. Dit betekent dat je meer olie in de pan moet doen en minder patat tegelijk moet frituren. Je kunt ook een grotere pan kopen. Heb je wel eens gezien hoe groot die pannen zijn in een snackbar; veel groter dan die blokkerdingen.

Ik las een tijd terug een blog van iemand die onderzoek deed naar patat. Wat bleek, door de aardappel kort te verwarmen met wat zuur geef je meer stevigheid aan de uiteindelijke patat. Ook heeft de afmeting van de patat invloed op de inhoud/korst-verhouding. Je kunt het nalezen in de bron.

Op internet zie je dat patat tussen de 160 en 190 graden wordt gebakken. Deze marge is veel te breedt. Test met jouw frituurpan uit wat het beste resultaat geeft. Gebruik evetueel een frituurthermometer.