Wat is het verschil tussen racletten en gourmetten?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb namelijk een raclette-grill

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
23.8K

Het beste antwoord

die pannetjes waar je anders een eitje of pannekoekje of wat dan ook in bakt, daar leg je nu een stuk raclette kaas in.

klik maar wat op www.raclette.nl

Toegevoegd na 1 minuut:
O sorry, die site werkt niet meer zo goed als ik dacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Raclette is een gerecht met zwitserse kaas, en gourmetten hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Raclette is naast kaasfondue een van de nationale gerechten van Zwitserland. De naam vindt zijn oorsprong in het Franse woord râcler, hetgeen "schaven" of "schrapen" betekent. Daarnaast is het ook de naam van de kaas die voor dit gerecht gebruikt wordt.
Bij raclette wordt meestal de ronde kaas doormidden gesneden. De kaas wordt eenzijdig verwarmd door een vuur of door een speciale oven. Na enige tijd kan de zachtgeworden kaas van het grote stuk kaas geschraapt worden. De raclette wordt gegeten met aardappels, augurkjes en zilveruitjes en soms ook andere groenten. Over het algemeen wordt er thee en witte wijn bij gedronken.
Raclette kan ook als schijfjes kaas geserveerd worden, die dan met het gourmetstel kunnen worden bereid.
Raclette werd genoemd in middeleeuwse geschriften als een bijzonder voedzame maaltijd, die voornamelijk door boeren uit het bergachtige deel van Zwitserland werd gegeten. In het Duitse gedeelte werd het Bratchäs genoemd, wat geroosterde kaas betekent.
Raclette is ook de naam voor het bereiden van groente in de pannetjes van het gourmetstel. Pannenkoeken en Omeletten kunnen hier ook bereid in worden.
De oorsprong van raclette is te vinden in de traditie van wat de Fransen noemen "la transhumance": het "overzomeren" van kuddes schapen in het hooggebergte tussen juni en september. Ook de herders bleven ter plaatse. Vers water en verse melk vinden was geen probleem, daarnaast hadden ze bloem meegenomen om platte broden te bakken, en ook nog harde kaas en gedroogd vlees. Om ook eens een warme maaltijd te krijgen, lieten ze een homp kaas, aan een stok gespiest, smelten boven een open vuur en met hun mes schraapten ze de gesmolten kaas op een stuk brood.

Toegevoegd na 48 minuten:
In Nederland racletten we vaak in pannetjes, net als bij gourmetten, maar officieel gaat het zoals hierboven beschreven. Daarom dus de verwarring met gourmetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gourmetten is kaas smelten in een pannetje en dan met een aan het vorkje geprikte etenswaar , naar keuze, erin dopen.
Racletten is kaas in een speciale gril doen en daarma met aardappels etc. eten. Heerlijk maar zeer machtig..

Toegevoegd na 3 uur:
JA DAT KLOPT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is de eerste die je beschrijft niet fonduen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kaas in een pan en dan eten erin dopen is fonduen. Gourmetten is vlees op de plaat gooien en pannetjes onder de plaat waar je ei, groente of pannekoekjes in bakt.