kan je stroopwafels maken zonder ei?

ik wil stroop wafels maken maar we hebben geen eieren in huis zou het ook zonder eieren kunnen?
en heeft iemand een recept? ofzo zonder eieren?
gr

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Het beste antwoord

Wafels kunnen prima zonder ei gebakken worden. Door er een pakje bakpoeder op basis van wijnssteenzuur door te doen. De meeste bakpoeder bestaat uit zuiveringszout en wijnsteen. Te koop bij de bakproducten in de super of in de reformwinkel.

Recept van wafels;
Smelt 250 gr. boter in een pan.
Doe in een mengkom; 200 gr. basterdsuiker, 1 zakje vanillesuiker, snufje zout en 1 theel. kaneel erbij.
Roer de gesmolten boter door het suikermengsel.
Zeef 500 gr. meel en 1 zakje wijnsteenbakpoeder en voeg het toe aan de ingrediënten in de kom.
Roer hier 15 cl. melk door. Kneed hiervan een stevig deeg en laat ½ uur rusten.

Intussen maak je de vulling;
Doe ½ potje keukenstroop, ½ kopje bruine basterdsuiker en 50 gr.boter in een pannetje en blijf roeren en verwarmen. Je krijgt na 10 min. dan een dikke stroop die nog wat dikker wordt naarmate hij afkoelt. laat het pannetje staan en ga terug naar je deeg. Denk erom dat je nooit met je vinger in de stroop gaat om even te proeven want het is gloeiendheet nadat hij van het vuur is. Je kan je lelijk verbranden want het gaat er niet meteen af en trekt dan lelijk in je huid.

Maak nu kleine balletjes van het deeg. Stop ze in het wafelijzer en bak hier een rond koekje van. Na ong. 1 minuut is hij klaar en open het ijzer niet te vroeg, dan trek je hem stuk.
Als de koek klaar is en heet uit het ijzer komt, leg hem dan meteen plat neer en snijd hem dan onder je hand door in 2 helften. Vereist wat oefening en zal ook wel in het begin een paar mislukkingen kosten. Heb je 2 helften smeer 1 helft in met de achterkant van een lepel en leg ze weer op elkaar. Van de mislukte wafels heb je heerlijke kruimels over die je uit een schaaltje kunt eten begoten met de rest van de vulling of je kunt ze door de vla/yoghurt of kwark doen of door de pudding als je die wel eens maakt.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kan wel, maar het recept blijft bij de bakker:

http://www.billysfarm.nl/recensie.php?id=40

Ei wordt in het algemeen gebruikt als "lijm", maar zonder zou ik er wat meer boter indoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoeveel boter zou er dan in moeten inplaats van 200 of 250 ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100 gram (2 streepjes) meer.
Als het recept maar 1 of 2 eieren nodig heeft, kan u hen vaak gewoon weglaten. Voeg er een paar extra soeplepels water aan toe voor elk ei dat u weglaat om de vochtigheid van hetgeen u bereidt op peil te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ei werkt als plakmiddel, dus als je de ei wilt vervangen kan dat door een ander "plakmiddel". Iets wat erg goed werkt is banaan. Voor elk ei wat er in het recept staat een halve banaan gebruiken.

Voor stroopwafels heb ik het nooit uitgeprobeerd maar bij pannekoeken werkt het uitstekend, wel is de smaak uiteraard iets anders.

Ook is er voor mensen met een ei allergie, ei vervanger. Dit is een poedertje met dezelfde eigenschappen als ei. Maar ik neem aan dat je dat ook niet in huis hebt.