Moet er wel of niet bakpoeder worden toegevoegd aan cake?

Ik wil een cake bakken van bloem, eieren, witte basterdsuiker en roomboter. Diverse recepten gevonden: de ene keer alleen bloem gebruiken, dan bloem met bakpoeder gemengd en ook soms zelfrijzend bakmeel. (Dit laatste heb ik overigens niet in huis) Wat is het effect van bakpoeder? Wordt hij dan luchtiger?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
79.1K

Het beste antwoord

De werking van bakpoeder mag niet onderschat worden.
Door bakpoeder met de bloem mee te zeven zal de structuur van de cake luchtiger worden en dit geeft een malsere cake. Bakpoeder wordt altijd gebruikt in deeg met veel vetstoffen en suikers.
Door het rijseffect dat bakpoeder geeft zal de cake in volume toenemen en een zachtere, luchtige cake maken.

Bakpoeder bevat zuiveringszout en een zuur in de vorm van kristallen. Meestal is dit wijnsteenzuur.
Doot toevoeging van vocht reageert het zuur en het zuiveringszout op elkaar en vormen zich gasbelletjes die het deeg omhoog duwen als het ware, het volume neemt toe en de structuur wordt minder compact.

Voor een zwak deeg neem je dus beter bakpoeder ipv. gist. Het deeg is nl. niet elastisch genoeg om de gasbelletjes lang vast te houden, zoals bij het deeg voor brood bijv. wel het geval is. Omdat de kooldioxide snel vrijkomt in tegenstelling tot gist, moet deeg met bakpoeder ook meteen na het doorroeren gebakken worden. Je kunt het dus niet laten staan nadat je het beslag klaar hebt. Bakpoeder kan ook prima tegen hoge temperaturen. het rijzen gebeurt ook vaak pas in de oven.

Bakpoeder is erg geconcentreerd. Gebruik je te veel of te weinig, kan dat erg veel verschil uitmaken. Bij te weinig blijft het deeg vlak en dicht, bij te veel zet het deeg teveel uit en stort het in tot een grove structuur met een bijsmaak.

Om zelfrijzend bakmeel te verkrijgen meng je 250 gr. witte bloem met 3 theel bakpoeder en 1 theel zout door elkaar.

Je kan ook goed cake bakken zonder balpoeder. Zorg dan dat je wat meer eieren neemt of ook goed om cake luchtig te krijgen; doe de dooiers door het beslag en klop de eiwitten stijf. Deze spatel je op het laatst door het beslag.

Goede verhouding dan; 200 g. bloem. 200 gr. boter, 200 g
suiker, 4 niet te grote eieren.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Bovenstaande ingredienten heb ik ook gebruikt plus nog een flinke theelepel bakpoeder en een snuf zout. De cake was heerlijk en zag er goed uit!

Andere antwoorden (2)

Zelf bak ik mijn cakes altijd zonder bakpoeder, en ze zijn altijd lekker. Maar het nut van bakpoeder is voor de malsheid van de cake to zorgen. Door de Co2 ontwikkeling van het bakpoeder in de cake wordt hij iets luchtiger.

Ik gebruik altijd het volgende recept:
-200 gram boter
-200 gram suiker
-200 gram bloem
-3/4 eieren (op eigen inzicht)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus basterdsuiker had ook niet gehoeven? Mag ook gewone?
En verder wil ik er nog citroenrasp doordoen van eigen citrusboompje. Wanneer zou dat er door moeten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En snufje zout hoeft dat ook niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor basterdsuiker mag je inderdaad ook gewone suiker gebruiken, is maar net wat je fijner vind werken en lekkerder vind.
De citroenrasp doe ik er ook wel eens in, en dit doe ik vaak na de suiker. Dus eerst de boter kloppen, suiker er doorheen en dit ook weer goed kloppen en dan een beetje citroenrasp. Vroeger deed ik er ook altijd een snufje zout in, maar een keer toen ik dat er vergeten was door te doen proefde ik helemaal geen verschil, niemand. Sindsdien laat ik het er altijd uit. Het zout is voornamelijk voor het rijzen van het bakpoeder, maar aangezien ik dat nooit gebruik geeft het voor mij geen effect.
Ik zou zeggen probeer een keertje uit of je er veel verschil in vindt zitten, en als dat zo is gewoon een snufje zout erin. Smaken verschillen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Het hoeft niet. Met gewone bloem bak je een uitstekende cake ; gewoon een kwestie van wat langer kloppen (en dan met name de boter en de suiker heel lang luchtig kloppen), dan heb je geen bakpoeder nodig.En ook de eieren zorgen voor het luchtige effect.

De cake rijst inderdaad wat extra van bakpoeder of zelfrijzend bakmeel, maar kan lekker lang kloppen toch niet helemaal compenseren. Echte cake, met veel ellebogenvet, is absoluut lekkerder.