Weet iemand ook het recept om zelf echte clotted cream te maken?

Het is wel te koop, maar zou het zo graag eens zelf willen maken en dan niet van slagroom en mascarpone, maar gewoon zoals het echt hoort.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slowcooker zou daar best eens goed geschikt voor kunnen zijn.

Het beste antwoord

Het is niet eenvoudig om zelf clotted cream te maken, maar het kan wel. Vul een roestvrijstalen kom met een liter volle melk en een halve liter slagroom. Laat dit een nacht in de koelkast staan. Plaats de kom boven een pan met heet water van 82ºC totdat de room een geelwitte korst vormt. Dit duurt zo’n 1,5 tot 2,5 uur. Daarna de kom snel af laten koelen en de roomlaag in een andere kom scheppen, met een beetje van het vocht. Dit laten opstijven. (recept uit: Duizend gezichten van zuivel van Het Nederlands Zuivelbureau).

Een iets minder vette variant van clotted cream is devonshire cream.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://thee-muts.blogspot.com/2006/08/clotted-cream.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De echte clotted cream wordt gemaakt door volle melk urenlang zachtjes te koken. De dikke stukken room die dan boven komen drijven, is de clotted cream. Het is een roomsoort die eigenlijk nergens mee te vergelijken is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien kan ik het proberen in mijn electrische slowcooker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron vergeten? http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/room.php