Moet je het bakpapier ook in je taartvorm leggen? en waarom is dat ?

Ik ga een confituurtaart maken. moet dat witte papier dan onder het bladerdeeg in de bakvorm? is dit om je taart er beter uit te krijgen? en is dat het witte papier dat je bij die bladerdeeg krijgt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
16.2K

Het beste antwoord

Bakpapier kan je in elke supermarkt kopen bij de verpakkingsmaterialen zoals boterhamzakjes, alu folie rollen enz. Het kan erg handig zijn bij het verwijderen van het gebak uit de vorm. Allereerst plakt het beslag niet vast en ten tweede, kan een reepje ervan onder de cupcakes, waarvan je dan een stukje buiten de vorm van boven hebt steken, handig zijn om je cakeje uit de muffinvorm te tillen, als je geen papieren caisses gebruikt tenminste.
Bij een taart met koekkruimelbodem leg je het papier over de springvormbodem, klemt dan de ring erom heen, knipt het overtollige papier voor het grootste deel weg en je kunt de taart na het opstijven ook makkelijker transporteren op de gebakschaal. Zo'n bodem is namelijk
behoorlijk kwetsbaar. Bij een gewone taart van bijv. biscuitdeeg, bekleed je de bodem ermee, en knipt een rand die je tegen de zijkanten zet met behulp van wat boter waarmee je de rand rondom insmeert, om het papier vast te plakken.

Je kunt de vorm ook invetten. Een advies; zet hem even voor het invetten in de warme oven (die staat toch voor te verwarmen) Als hij warm is, laat de boter zich veel beter uitsmeren. Met een bakkwastje gaat het insmeren erg goed. Doe ook een beetje boter aan de onderkant van het bakpapier of in de vorm. Zo blijft het bakpapier beter liggen in de vorm of op het bakblik.
Als je het ingevette bakblik of de bakvorm bestrooid met meel, gehakte nootjes of amandelen, dan laat het gebak nog beter los na het bakken.

De papiertjes tussen het bladerdeeg, zitten er alleen zodat je ze gemakkelijk kunt doseren. Je pakt er zoveel plakjes af als je nodig hebt. Zonder die papiertjes zouden ze aan elkaar plakken en kan je geen losse plakjes pakken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zag dat ik iets dubbel opschreef en dit kan je op het verkeerde been zetten. Bij het invetten van de vorm in het tweede gedeelte , hoef je dus geen bakpapier te gebruiken. De nootjes etc. strooi je dus op het ingevette bakblik/vorm.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor invetten gebruik ik een flesje vloeibare boter.

Andere antwoorden (4)

Het is inderdaad bedoeld om de taart beter uit de vorm te krijgen, het papier tussen het bladerdeeg is bedoeld om de blaadjes niet aan elkaar te laten plakken, bakpapier kun je kopen in iedere winkel die huishoudelijke producten verkoopt, dus bij de supermarkt, blokker, marskramer, action enz. Het zit dan op een rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan de bakvorm ook invetten met boter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat witte papier is er zodat het bladerdeeg niet aan elkaar plakt,en dat het niet uitdroogd,wel is het handig als je bijv een taart bakt op de bodem bakpapier te leggen zodat het niet aan de bodem blijft plakken als je de taart eruit haalt,met boter invetten kan ook,maar bakpapier werkt veel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bakpapier is een ander soort papier ter voorkoming van aanbakken.Je hebt het niet nodig wanneer je de taartvorm zelf zorgvuldig invet met boter.