Waarom schieten mijn mungbonen niet uit?

Wie heeft er ervaring met tauge maken via mungbonen. Ze beschimmelen maar schieten niet uit. Alleen reageren aub als je er wat van weet graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Da's toeval!
Vanwege mijn werk (inspecteur van de NVWA) heb ik afgelopen vrijdag een inspectie uitgevoerd bij een producent van taugé, en binnenkort is er een aflevering van Keuringdienst van Waarde (niets te maken met NVWA!) over de thema, dus ik zou zeggen hou het in de gaten! ;-)

In ieder geval is het héél belangrijk dat je een uiterst hoog hygiëneniveau hanteert!! Kijk maar naar de uitbraak van EHEC afgelopen zomer.
Taugé is in feite een jonge plant die gekweekt wordt in een vochtig en warme omgeving, en dat zijn precies de condities waarrop bacteriën zoals E.coli of Salmonella zich kunnen vermenigvuldigen.

Mungbonen zijn niet altijd geschikt voor het kweken van taugé, informeer bij je leverancier of je de juiste soort hebt.

En dan kan je de bonen in grond of in water laten uitkomen.
De eerste stap is sowieso weken. Dat doe je in warmwater gedurende 24 uur, in een donkere plaats. Het toevoegen van enkele druppels bleekwater is geen overbodige luxe, en je zal dit straks niet proeven. Zo elimineer je een groot deel van de evt. aanwezige contaminatie aan de buitenkant van de bonen.

De bonen zullen in de loop van 4-6 dagen uitschieten als er voldoende warmte is (ca. 30-35°C), de vochtigheid hoog is (kweken onder schoon water) en je kweekplaats onberispelijk schoon en gedesinfecteerd is, anders krijg je inderdaad schimmels. Ik zou adviseren RVS of glas. Let op dat je de boel niet besmet door de buitenlucht, daar zitten namelijk altijd sporen van schimmels.

Ik zou je sowieso adviseren om zelf gekweekte tauge niet rauw te eten, maar te gebruiken in soepen, wokgerechten, enz. zodat je evt schadelijk bacteriën afgedood worden.

Veel succes met kweken, en als het je lukt... eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, wat een geweldig antwoord. Hartstikke bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het nog niet uitgeprobeerd, maar je uitgebreide antwoord verdiend al een pluim.