Hoe krijg ik stoofvlees zo dat het echt uit elkaar valt?

Ik heb net het langzaam gestoofde rundvlees uit de vorige Delicious gemaakt maar t blijven echte blokjes met veel vet er nog aan. Ik heb sucadelappen gebruikt. Zoals het eruitziet als je in een restaurant stoofvlees eet; met echte draadjes zeg maar. Ik heb er ook nog een scheut balsamicoazijn door gedaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
75.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allemaal! Ik heb het gewoon de rest van de dag op laten staan en toen was t inderdaad precies zoals ik t wilde!

Antwoorden (9)

De buitenkant dichtschroeien en de binnenkant langzaam laten garen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het vooral kort aanbraden en dan heel lang (een middag of zo) sudderen. Gebruik sucadelappen of riblappen. Moet lukken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is een middag net niet genoeg, het liefst nog langer, dan valt het echt helemaal uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je korter dan 3 à 4 minuten? Dat stond namelijk in het recept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens. Dicht 'schroeien' is vaak veel te rigoureus. Wel lekker later aanbruinen, maar de buitenkant moet niet hard worden, want dan valt er niets meer te redden.
Ik zet vooral sucadelapjes het liefst in de oven op zo'n 100 graden C. Kan rustig erin blijven pruttelen al is het 5 uur lang. Alleen af en toe even kijken of er nog (warme!) vloeistof bij moet en lekker laten pruttelen. Op die manier is het vlees om te zuigen en het vet vrijwel opgelost.
Lekkerder is het zelfs om de dag ervoor te maken. Dan trekken de kruiden er goed in. Je kunt de volgende dag de pan best weer een tijdje in de oven zetten en op lage temperatuur weer door laten warmen, of als het vlees al boterzacht is, alleen even opwarmen op het vuur.
amc
12 jaar geleden
Ik kook het in rode wijn minstens 4 uur op het kleinste gaspit en het vlees wordt inderdaad mals als boter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt het goed gedaan maar je kunt ze ook even door de bloem halen voor dat je het vlees aanzet. natuurlijk ook het vlees eerst op kamertemp. laten komen

Toegevoegd na 1 minuut:
en als je echt draadjes wil, dan kun je riblappen gebruiken.
kwestie van smaak
12 jaar geleden
@maewaa

Iedereen heeft zijn eigen recept, ik niet, ik gebruik het recept van mijn moeder ook wel 'goud-soepje' genoemd door mijn vriendin.

Al neem je doorregen riblappen of zelfs borstlappen (de goedkoopste, bijna niet meer te koop), daarmee bedoel ik dus + vet (de meeste mensen nemen zo mager mogelijk en dat is juist zo jammer voor de smaak, het vet hoef je niet te eten).

Klaar zetten: azijn (balsamico- wit gebruik ik, gewone is ook goed) peper zout margarine een ui klein gesneden tomaat (wassen).

Braadpan, klont margarine, vlees (op kamertemperatuur) aanbraden (als je 2 of 3 lappen hebt, dan om de beurt in de pan) daarna alle drie er uit op een bord leggen, een ui klein gesneden iets langer dan kort bakken, ondertussen water koken, vlees naast elkaar in de pan 'schikken' (dus op de bodem) peper en zout (naar smaak) op het vlees strooien, de tomaat in stukjes snijden en verspreiden in de pan, de pan op een 'plaatje' (zwart met metalen 'handle') op het kleinste pitje en nu het kokende water er voorzichtig bijschenken. Hierna een goede scheut (op gevoel) azijn en de deksel op de pan. De volgende dag als je aan het koken bent (groente, rijst/aardappelen), een klein klontje boter (room-) erbij = nog lekkerder!

Dat is het recept en nu heb je alleen nog maar tijd nodig...

Laat het de hele nacht op het vuur staan en prik voor het slapen gaan even in het vlees om de volgende dag te kunnen vergelijken. De volgende dag 's middags voor het avondeten is het zeker zo gaar als boter: het valt uit elkaar...!

Vraag me niet hoeveel uur precies... ik zou het niet kunnen zeggen. Je kunt zo iets het beste in het weekend maken, als je toch thuis bent ?

Succes ! en eet smakelijk...!

Toegevoegd na 9 minuten:
Maewaa,
iedere chefkok kruid en zout zijn vlees na het aanbraden...

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik vergeet nog iets :
je schrijft "...het blijven echte blokjes...", ik heb nog nooit het vlees gesneden, in mijn recept hoeft dat niet : ik gebruik hele stukken/lappen vlees "riblappen" en "borstlappen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geheim ligt in de keuze van het vlees, en de wijze van bereiden.
Kies een stuk vlees met heel veel pees en vliezen. Deze bestaan uit collageen, een eiwit dat zorgt voor de taaie structuur van het rauwe vlees. Collageen verandert bij een hele lange bereidingstijd in gelatine, en dan krijg je de typische structuur van vleesdraadjes die zo goed als uit elkaar vallen, en een dikke, rijke saus. Sukadelapjes of riblapjes zijn erg lekker hiervoor, maar het allerbeste is kauwspier, al is deze moeilijk verkrijgbaar.
Bestrooi ze eerst met bloem, zout en peper, en schroei ze dicht in boter in een gietijzerpan met een dikke bodem op een middelhoog vuur. Haal het vlees uit de pan en reserveer. In deze boter kan je dan je groente gaar bakken (ui, prei, wortels, champignons, tomaat...) Als je groente beetgaar is, mag het vlees terug in de pan, en dan blus je het geheel met rode wijn (tip: extra lekker met glühwein!) Ik voeg dan een takje verse tijm, rozemarijn en een laurierblad.
En in feite ben je klaar! Op een zeer laag vuur enkele uren laten koken. Afhankelijk van je vuur, je pan en het vlees kan het 3-5 uur duren, maar aan het einde heb je een heerlijk stoofvlees dat écht uit elkaar valt!
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gebruik riblappen en snijd ze niet in blokjes.
(met een flinke rand vet ertussen, dit is voor de smaak)

kruid ze zo je wil, het zuur uit de (balsamico)azijn zorgt er ook voor dat de lappen mals worden.
aanbraden op hoog vuur, zelf blus ik altijd af met kokend water.
anders breng je de temperatuur naar beneden en wordt het alsnog taai.
is je water verdampt? vul het een beetje aan weer met kokend water.
DAN pas op een laag vuurtje

soms gebruik ik mijn oude petroleum stelletje met lampenolie dat stinkt niet zo
ik maak het een dag van te voren en laat het uren op een klein pitje garen, soms wel een uur of 4/5
(je hele huis ruikt heerlijk naar oma's draadjes vlees)

en schep de volgende dag het gestolde vet eraf, dat heb je niet meer nodig de smaak zit al in het vlees
zet het vuur ZO laag dat het NET pruttelt, dan is het echt zacht en valt het uit elkaar.

succes

Toegevoegd na 6 minuten:
zo nodig langer, als het maar heel zacht pruttelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
constant
12 jaar geleden
afblussen met bouillon (bv kippenbouillon) geeft nog meer extra smaak (dan water)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk
Het zijn nagenoeg allemaal hele goede recepten.
Ik voeg tijdens het sudderen nog een flinke snee peperkoek toe. Wel goed verkruimelen. Smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Evertjan, dat heb ik vaker gehoord/gelezen een plak (peper- of ontbijtkoek) erbij. Mijn vraag: waarom en wat proef je daarvan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geeft een heerlijke volle smaak aan de jus en zorgt voor de binding. Uitleggen hoe het precies smaakt is wat moeilijk, probeer het maar.
constant
12 jaar geleden
KRUIDkoek , de naam zegt het al. Goeie evert jan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je constant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
speculaaskruiden ipv kruidkoek kan ook