Hoe lang moet je een oven voor verwarmen?

Ik wil graag soezen bakken, nu staat er op het recept: verwarm de oven voor op 180 graden, maar wat is de normale tijd om een oven voor te verwarmen?

Toegevoegd na 2 uur:
wat gek he? ik las op rijkerleven.com dat het geld verspilling was om de oven voor te verwarmen en er stond OVEN NIET VOOR VERWARMEN, ik ga het toch proberen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
24.4K

Het beste antwoord

Hoe lang de oven moet voorverwarmen verschilt per oven. Vrij nieuwe ovens kunnen binnen vijf minuten op temperatuur zijn, maar oudere ovens doen er wel twintig minuten over. Je kunt dit controleren door een oventhermometer te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar wat je zegt is niet helemaal juist. Het is heel erg afhankelijk van de soort oven (hete lucht, elektrisch, gas, enz. en de hoeveelheid calorie of joule, of Watt in geval van een elektrische oven) de oven is maar niet perse van de leeftijd van de oven. Bij gasovens duurt het verreweg het langste. Elektrisch komt daarna en hete lucht is het snelste. In geval van een CV installatie is het wat anders. Dan kan bijvoorbeeld kalk e.d. de prestatie beïnvloeden, maar dat is in geval van ovens niet zo omdat er geen water door of om het verwarmingselement loopt.
paulus811
12 jaar geleden
Veelkantie, kathlyn heeft het wel goed. Ze zegt KUNNEN binnen vijf minuten op temperatuur zijn. Sommige ovens hebben tegenwoordig een powerfunctie die de oven sneller opwarmt. Dat hetelucht sneller zou zijn als electrisch (hetelucht is dat trouwens in principe ook) is ook niet waar. Ik heb een tefal electrisch oventje en een grote siemens hetelucht. De laatste doet er wel twee keer zo lang over om op dezelfde temperatuur te komen

Andere antwoorden (6)

Tot de oven op de juiste temperatuur is. Bij de meeste ovens gaat er dan een lampje uit op de voorzijde.

Gemiddeld neemt het voorverwarmen 15 tot 20 minuten over om op de juiste temperatuur te komen. Hoe hoger je de oven zet hoe langer het duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe mij eens het merk en type. Want een oven die op geen enkele wijze aangeeft als deze op temperatuur is ben ik nog niet eerder tegengekomen. Overigens, als antwoord op jouw aanvulling: Het is bij veel gerechten absolute noodzaak dat de oven op temperatuur is als je het gerecht in de oven plaatst. Denk aan cakes, taarten maar ook soesjes. Doe je dit niet dan zul je de baktijd moeten verlengen en zelfs dan is de kans dat je gerecht mislukt heel groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, bij baksels luistert het best nauw tenzij er in het recept staat dat je niet moet voorverwarmen want dan is er ook rekening gehouden met die voorverwarmtijd. Bij ovengerechten maakt het veel minder uit (dan kijk je vaak toch of het korstje al mooi bruin is ofzo).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn tefal oven heeft geen voorverwarmknopje of heeft geen aanduiding dat de oven op temperatuur is. Het lichtje brandt direct als ik het aanzet en er zit een tijdsklok op die ik zelf instel. Moet zelf in de gaten houden dat de oven op temperatuur is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een gasoven en ik hoor het gewoon: zolang ie nog niet om temperatuur is, hoor ik het gas ruisen. Eenmaal op temperatuur wordt de gastoevoer iets gedempt en dan hoor ik de oven nauwelijks meer.
voor een "gewone" gasoven, dus van het gasfornuis, is 10 minuten voorverwarmen de standaard tijd die ook in de (oudere) kookboeken vermeld staat. Het kost natuurlijk gas (o, o, wat een verspilling:P) maar vooral als je soezen gaat bakken hangt het succes van je baksel ervan af. Zet je je soezen in een te koude oven, dan is er meer kans dat ze mislukken doordat het deeg neerslaat en dan kun je je soezen wel vergeten :(

Bij de moderne (hetelucht) ovens hoef je je geen zorgen te maken over de voorverwarmtijd, omdat ze automatisch aangeven wanneer de gewenste temperatuur bereikt is. Misschien dat er daarom geen tijd vermeld staat in het recept; men gaat er gewoon van uit dat iedereen tegenwoordig een moderne oven heeft.

Als je een gasoven hebt, zou je bijvoorbeeld kunnen testen of je aan die 10 minuten genoeg hebt door een oventhermometer te gebruiken (kan je volgens mij bij Blokker kopen)

Veel succes met de soezen (krijg er gewoon trek van :)
12 jaar geleden
In recepten staat dat je een oven moet voorverwarmen omdat je anders niet kunt instaan voor het recept. Als het 20 minuten duurt voor de oven om goed op temperatuur te komen dan heeft de instructie om 80 minuten in de oven te zetten een ander effect dan bij een oven die in 5 minuten voorverwarmd.

Je kunt wel een beetje inschatten, dus bij een oven die er erg lang over doet om voor te verwarmen heb je al wat voorgaring. Zegt het recept 60 minuten in een voorverwarmde oven, en de voorverwarmtijd is 60 minuten, dan reken je 60+2/3 * 20 minuten = 73 minuten. Op die manier verbruik je minder energie en het is ook makkelijker om je gerecht in de koude oven te zetten en er gaar weer uit te halen. Als je de oven een beetje leert kennen kun je beter uitvinden hoeveel extra tijd je moet rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met soesjes maken zou ik het echt wel voor verwarmen
ben bang dat je anders van die platte boter eier flensjes krijgt

een oven thermometer kost maar een paar euro deze kun je er zo inhangen

vergeet niet dat als je de ovendeur opendoet ook weer warmte ontsnapt

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de oven voorverwarmt, kost hij wel gas of stroom, maar dan voor niks. Uiteraard is dat verspilling, want voor de meeste gerechten (cakes, ovenschotels, brood, de meeste koekjes, bladerdeegproducten etc) maakt dat niks uit Die kunnen gewoon in de koude oven, en dan 5 minuutjes langer ofzo.

Voor sommige producten echter is de juiste temperatuur cruciaal, omdat anders bij te lagen producten het deeg al zou kunnen aandrogen of uitlopen. Soezen is zo'n product. Die moeten zo snel mogelijk echt in de hete oven. Wel voorverwarmen dus.

Gewoon per gerecht bekijken of het nodig is - en meestal is het inderdaad niet nodig. Maar soms wel, en dan moet je hem gewoon even voorverwarmen. Hoe lang dat duurt, hangt van de temperatuur, de oven en de omgevingstemperatuur af. Gemiddeld 10 tot 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan 5 minuten heb je zeker wel genoeg