Wie heeft er een recept voor spaghetti zonder tomatensaus?

Jaren geleden heb ik eens in Italië spaghetti gegeten die er nogal kaal uit zag, alleen wat geraspte kaas erover, maar hij was verrassend lekker! Koken ze die in iets speciaals of zo? Zou m graag zelf eens maken. Iemand een recept?

Toegevoegd na 6 uur:
Aanvulling: ik bedoelde helemaal zónder saus...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.6K

Antwoorden (9)

dat kan spaghetti con aglio e olio zijn, een van de simpelste maar heerlijke spaghetti recepten.
voorbeeld van een recept: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/pastagerechten/spaghetti-con-aglio-e-olio-1872.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bouillon blokje bij het water toevoegen en de spaghetti heeft een kruidigere smaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee prima, het is een tip en ik vind het lekker ;)
Misschien was het 'Spaghetti carbonaro', is heel lekker!
Zie hier het recept:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/pastagerechten/spaghetti-carbonara-3817.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pasta met room en parmezaanse kaas.

Heerlijk Italiaans en ontzettend vullend.

- 350 gram pasta (penne of fettuccine)
- 25 gram boter
- 3 dl slagroom
- 50 gram verse geraspte parmezaanse kaas
- 2 eetlepers peterselie, fijngehakt
- zout en versgemalen zwarte peper

Kook de pasta in een grote pan met kokend water met zout in 8-10 minuten ‘al dente’.
Smelt ondertussen de boter en voeg room, parmezaanse kaas en zout en peper naar smaak toe. Roer alles op middelhoog vuur goed door tot de kaas is gesmolten en de saus dik wordt.

Giet de pasta af en doe hem met de gehakte peterselie bij de saus. Schep de pasta en saus op middelhoog vuur door elkaar tot alle pasta goed bedekt is met saus.

Voeg nog wat versgemalen zwarte peper toe en garneer de pasta met peterselie. Serveer het gerecht meteen en zet een kommetje parmezaanse kaas op tafel.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.willemdeboer.com/recepten/reacties/pasta_met_room_en_parmezaanse_kaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is nog een heel simpel recept,dat is burro,boter,en parmigiano.pasta koken,wat kookwater apart houden .in een pan wat boter smelten.Als je er van houdt kan je wat salieblaadjes in de boter doen,maar hoeft niet.Gare pasta erdoor roeren en om het wat smeuiger te maken doe je er wat van het apart gehouden kookwater erbig.In de pan roer je er parmezaanze kaas door,en daarna op je bord doe je er nog eens parmezaanse kaas op.Dit wordt pasta in bianco,in het wit genoemd.Snel en smakelijk

Toegevoegd na 5 minuten:
er zijn heel veel recepten zonder tomatensaus ,maar jouw vraag is naar een simpel recept,iets wat je al een keer gegeten hebt en misschien was het dit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit recept is niet echt een saus.Ik woon al vele jaren in Italie,mijn jongste zoontje die houd niet van groentesauzen enz.en voor hem als hij de gewone saus niet lust maak ik apart dit klaar.En voor zover ik weet doen velen dit zo,vooral voor kinderen.Voor volwassenen wordt dit condiment wel gebruikt op ricotta spinazie ravioli,met boter en salie.Elke italiaanse provincie heeft zijn eigen streekrecepten,in woon in Centraal zuid italie en hier wordt het zo klaargemaakt
Zet de spaghetti vast op in een ruime pan met kokend gezouten water.

Snipper zoveel knoflook als je lekker vindt heel fijn en hak basilicum fijn.
Doe 3 eetl. olijfolie in een ruime hapjespan of wok en verhit dit. Fruit de knoflook dan 5 min. op zacht vuur hierin
en doe er op het laatst kleine ringetjes rode peper zonder de pitjes erin als je dit lekker vindt. Pepertje ca 1 minuutje zacht meebakken.
Spoel de gare spaghetti even af in de vergiet en meng deze dan met de olie in de wok. Hussel goed door zodat de olie/knoflook/ pepertjes goed verdeeld zijn in de spaghetti. Breng op smaak met zeezout en evtl gemalen zwarte peper erover. Bestrooi op het bord met geraspte kaas of wat schilfers afschaven van een stukje Parmezaan en de basilicum. Heerlijk!
Je zou ook wat reepjes pancetta ( soort ham) kunnen meebakken in het begin, is ook erg lekker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor nog meer smaak kan je de spaghetti ook in een geurige bouillon koken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmmmm, moet ik reserveren of kan ik zo aanschuiven?
amc
12 jaar geleden
Ik kook altijd voor aanschuivers, maar mijn 2 vaste aanschuivende mannen, kunnen altijd eten tot ze ploffen en dan vindt een late aanschuiver de kat in mijn geval ;)
in de pot! Is dus zonder reservering altijd een risico.
je kunt ook citroenpasta maken. heeeeeel lekker/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Receptbeschrijving klopt in elk geval niet: een halve citroen, dan een, dan twee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het recept is veranderd; eerst zat er meer citroen in.
Vanavond heb ik even snel een spaghetti maaltijd in elkaar gedraaid, met wat ik in huis had... Allereerst natuurlijk pasta, uien, knoflook, rode paprika, olijfolie, peper, zout en natuurlijk Parmezaanse kaas. Dit is al erg kaal maar verrassend lekker!
Welke pasta het wordt (soort) ligt aan je smaak of wat er in de voorraadkast ligt.
In een melk-pannetje kun je voor een persoon pasta koken, terwijl het water aan de kook komt ben jij bezig met het schoonmaken van uien, knoflook, paprika, als dat gebeurt is, in een koekenpan of hapjespan of een klontje margarine of een scheut olijfolie. Nu de uien - geef ze de tijd om te bakken, dat is veel lekkerder - dan de knoflook en daarna de in kleinere stukjes gesneden paprika, af en toe de pan even van het vuur goed schudden en dan met deksel erop weer verder laten pruttelen op laag vuur.
De pasta niet te lang koken en daardoor te zacht laten worden, doodzonde. Pak een diep bord en na een schep pasta doe je hierover/naast een paar scheppen ui/mengsel en als laatste of Parmezaanse kaas of Old A'dam of oude kaas, die erg pittig moet zijn anders liever niet. De kaas moet je aan tafel raspen (bij Blokker of Marskramer bijvoorbeeld wel apparaatjes verkrijgbaar) dat is het beste... en lekkerste natuurlijk! Succes en eet smakelijk!!
Ik vergeet het overheerlijke komkommer-slaatje : men neme 1 komkommer en een schaaf, boven een schaaltje schaven en een lekker sausje maken: olijfolie/witte balsamico azijn, peper/zout/suiker of zoetstof en een beetje mayonaise of mosterd en natuurlijk niet vergeten minstens 2 tenen knoflook. Nogmaals eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je dit recept bedoeld, heel erg makkelijk te maken maar heel erg lekker.

Ingrediënten
300 gr Rigatoni
2 citroenen, uitgeperst
200 g Pecorino Romano (kaas)
4 el olijfolie
1 bakje peterselie, gesneden

Bereiding
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar. Rasp de kaas en voeg deze samen met het citroensap in een kom en roer de olie er door heen. Giet de pasta af en vang een klein kopje van het vocht op en voeg deze in de kom bij het citroen-kaas mengsel. Doe de rigatoni weer terug in de pan en giet het mengsel er bij. Verwarm dit samen nog 2 minuutjes in de pan. Verdeel de pasta over 4 borden en bestrooi met peterselie.

Toegevoegd na 2 minuten:
en de rigatoni is makkelijk te vervangen door de spaghetti!