Aardappelen gaar laten worden op een sudderplaatje, kan dat?

Mijn aardappelen branden altijd aan, dus denk ik ze op een sudderplaatje gaar te laten worden, maar gaat dat lukken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Branden ALTIJD aan ??
Nooit geleerd er bij te blijven als je kookt, deksel op pannen te doen, het vuur te temperen en genoeg water te gebruiken ?
Dan kun je ze voortaan beter garen in de magnetron ; kan niet mislukken.

Het beste antwoord

Nee, geen slim plan, dat sudderplaatje, want dan krijg je aardappelmoes en daar zit helemaal geen smaak aan. Zet je aardappels op met een flinke laag koud water, zodat ze helemaal onder staan. Doe een deksel op de pan en wacht tot de aardappels echt goed koken. Draai het gas uit en laat de pan een uurtje staan. Daarna afgieten en even droog stomen. Je zult zien dat je aardappels mooi gaar zijn en zeker niet aangebrand ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je te weinig water gebruikt dan kookt het pannetje droog. Aardappelen moeten wel eerst in water worden gedaan dat aan de kook wordt gebracht. Dat is dus geen sudderplaatje. Daarna moeten ze gaar koeken dat kan op iets lager vuur. Zodra je een vork er in kan stoppen dus de aardappel zacht is maar nog heel dan zijn ze gaar. Het zuderplaatje is geen goed idee. Meer aandacht besteden aan je eten koken is beter.
12 jaar geleden
Dat zou misschien wel lukken, maar gaat erg lang duren.
Je kunt beter de aardappelen met kokend water opzetten en daarna het vuur laag draaien. Belangrijk is om de pan goed gesloten te houden zodat er geen stoom kan ontsnappen. Het ontbreken van water zorgt namelijk voor het aanbranden van de aardappelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je je aardappelen met genoeg , kokend , water opzet dan moeten ze gaar zijn lang voordat al het water is verkookt.
Je zou een kookwekker kunnen gebruiken om de tijdsduur niet te vergeten (mij heeft dat al vaak gered!) .
Wel even opletten hoelang de aardappels nodig hebben om tr garen.
Succes ermee!
12 jaar geleden
dat hoef niet.gewoon een klontje boter of vloeibare boter in het water doen bij de aardappels .als het water kookt de vlam iets lager zetten,en de deksel dicht op de pan laten. je aardappels koken dan niet over en het water verdampt niet omdat je pan afgesloten is. probeer het maar, ik weet zeker dat het je lukt. veel succes.
groetjes rita
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan je ze sudderen. Het zal alleen vitamineverlies betekenen want dat zit in het kookwater.

Je neemt kookvaste aardappelen, dus geen afkokers die uit elkaar vallen, en doe ze in een ruime pan, bedek ze met koud water en breng ze aan de kook op een middelhoog vuur.
Zet het vuur lager en laat sudderen tot de aardappels gaar zijn.

Zorg dat ze afgedekt zijn, dus niet in een open pan want dan verdampt het water.

Het beste tegen vitamineverlies is om ze op te zetten met een laagje water, ze aan de kook te brengen en zodra ze koken het vuur lager te zetten. In de meeste gevallen stomen ze zo gaar en is bijna al het vocht verdampt.
Je moet echter niet vergeten dat ze op staan en na zo'n 20 min. eens kijken of ze al gaar zijn en of je er nog wat heet water bij moet doen. Kortom; in de gaten houden en dan branden ze niet aan! (^0^).
amc
12 jaar geleden
Vervelend als dat iedere keer gebeurt!
Toen dit mij een paar keer gebeurde heb ik de volgende keer de eierwekker gepakt en na 10 minuten laten aflopen. Op dat moment was het water aan het koken, maar de aardappelen nog lang niet gaar... en jawel toen kwam er een idee naar boven 1. gas uit en in heet water gaar laten worden ze zullen niet aanbranden... 2. op de kleinste pit een sudderplaatje zetten en daarop de aan de kook gebrachte pan met aardappelen, het wordt wel heet/dus risico...
Mijn ervaring: aardappelen kleiner snijden en na +/_ 10 tot 15minuten van het vuur halen en gewoon op het aanrecht neerzetten om na te garen : simpel! Terwijl het vlees en de groente worden bereid. Klaar!

Toegevoegd na 4 minuten:
Wanneer ze gaar zijn moet je nog even de zaak droog koken / het pannetje opschudden, anders heb je natte piepers = niet zo lekker.
Als het toch verkeerd ging, maak er dan puree van, klontje boter/margarine erin en nootmuskaat, beetje peper : lekker !