Als ik een gerecht in (tempura)beslag frituur dan zakt het naar de bodem en hecht het zich direct vast aan het mandje. Wie heeft de oplossing?

Zonder mandje is geen optie omdat het dan aan het verwarmingselement hecht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.9K

Het beste antwoord

Kentucky fried chicken is het best te maken door de kiprepen eerst te bedekken met een mengsel van water en zout. (720 ml. water-1 eetl zout). Zet 1 uur koud weg.
Maak een mengsel van kruiden en bloem en meng dit goed. Haal de kip uit het water en doop de repen in het bloemmengsel. bedek ze goed hiermee. Leg ze 5 min. op een bord en verhit frituurolie in een pan. Geen friteuse want je hoeft het maar in een flinke laag olie te bakken.
Hij hoeft niet te zwemmen. Maak de olie heet en frituur ze 5 min. aan één kant. Draai ze dan om en frituur de andere kant. Let wel op dat ze gaar zijn, anders nog ietsje langer bakken. Haal uit de olie en laat ze uitlekken op keukenpapier. Om ze warm te houden tot ze allemaal klaar zijn, kan je ze in de oven warm houden.

Het kruidenmengsel dat KFC gebruikt is streng geheim, maar een mengsel van uienpoeder, instant kippenbouillonpoeder, zout, zwarte peper en fines herbs (mengsel van bieslook, kervel, peterselie, dragon, maar ook tijm, rozemarijn en basilicum zitten er wel eens in)komt aardig in de buurt.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gewoon een pan/ wok met olie vullen, of je beslag wat lichter maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
En als je roert in het vet kunnen ze niet aan elkaar of de bodem plakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te horen is er iets mis met je beslag of de olietemperatuur.
Of de olietemperatuur is niet hoog genoeg; óf je tempurabeslag is te dik (dus te zwaar om aan te blijven hechten) en te warm. Maak je het aan met ijskoud water (of bier, spa rood)? Dus echt mengen in een kom met ijswater! Het moet echt ijskoud de olie in!

Tempurabeslag is geen deeg en moet alleen een dun laagje achterlaten. Als het te zwaar is, zakt het naar beneden. Als het te warm is wordt het vet en niet knapperig.
Je kunt het ook teveel gemixt hebben, waardoor de gluten zijn geactiveerd.

Ten slotte moet je de te frituren groente(?) heel rustig in de olie leggen en er dus niet in "gooien" maar ik neem aan dat dat voor zich spreekt.

Onderstaande link is het perfecte tempura recept!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het even half vasthouden in de frituurolie, desnoods met een tang. Na een paar seconden kun je het gerecht er dan helemaal in laten zakken en zal het niet meer hechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
Goed antwoord!
Dit lieten ze laatst ook zien bij een kookprogramma op 24kitchen.
Wanneer (een gedeelte) alvast frituurt (vasthouden), zal het drijfvermogen toenemen waardoor deze bij het loslaten niet meer zo snel naar de bodem zakt.
Je beslag is naar mijn mening veel te dik, en heeft niets van doen met beslag waar KFC zijn stukken kip mee omhuld en dan frituurt . Dit is een vergelijking als : zijn baby kleren hetzelfde als kleding van een autocoureur.
Typisch van Tempura is, dat de ingrediënten een dun laagje beslag krijgen. Het resultaat is een heerlijk flinterdun korstje. Het beslag is zo dik als dun flensjes beslag.
Een goed recept is dit:

125 g bloem
1 groot ei, gesplitst
rasp van 1 citroen
3 eetlepels sesamzaad
zout en (chili)peper uit de molen
Groente: broccoliroosjes of bimi, asperges, champignons, minimaïs, plakken courgette, aubergine wat je maar lekker vindt
olie om te frituren
Meng de bloem met zout, peper en de eidooier. Voeg scheut voor scheut 175 ml koud water (of bier voor een luchtiger effect) toe. Roer het citroenrasp en sesamzaad door het beslag en laat het op een koele plek een half uurtje rusten. Verhit frituurolie tot 175 °C. Klop het eiwit stijf en spatel luchtig door het beslag. Haal de groenten door het beslag frituur in niet te grote porties in 3-4 min. goudbruin. Beignets met schuimspaan uit frituurolie scheppen en laten uitlekken op een dikke laag keukenpapier.

Het niet te vergelijken beslag van KFC kip is als volgt:

3 liter water *zout *ruim 1 kg kip in stukken verdeeld (of gewoon kippepoten)*1 tl peper *100 gram bloem *plantaardige olie om in te frituren *50 gram gesmolten vet van bacon of reuzel

Voorbereiding

Doe het water en 1 eetlepel zout in een grote kom. Leg daar de stukken kip in en zet de kom afgedekt 8 uur in de koelkast.

Let op: De olietemperatuur mag NIET onder de 175 graden komen!!! In plaats van water mag voor het marineren ook karnemelk worden gebruikt.

Bereidingswijze

1. Laat de kip uitlekken, met koud water afspoelen en droogdeppen. Wrijf de kip in met wat zout en peper.

2. Vermeng 1 theelepel zout en 1 theelepel peper door de bloem en doe het geheel in een grote zak. Je kunt de kip iets pikanter maken door er ook Cajun kruiden door te doen.

3. Stukken kip (een paar tegelijk) in de zak doen en schudden tot ze goed bedekt zijn.

4. Olie en vet in een pan doen en tot 180 graden verhitten.

5. Een paar stukken kip tegelijk met het vel naar onderen, in de pan leggen. Deksel op de pan doen en 6 minuten laten bakken.

6. Deksel verwijderen en nog vijf tot negen minuten bakken en regelmatig keren tot de stukken aan alle kanten egaal bruin gekleurd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd je product in de frituur doen en nog even vasthouden, dan blijft het beter drijven.
Voor die kfc smaak kan je bovenstaande manieren gebruiken. Zelf doe ik ook graag wat kapotgeslagen corn flakes door het beslag, dan blijft het kostje lekker knapperig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft meer te maken met je frituurpan, gisteren heb ik ook zoiets dergelijks proberen te frituren en had soortgelijk probleem. Later in gewone vet pan (pan met olie op het vuur) gedaan en toen ging het goed.
Wat je ook kan doen als je geen ander pan hebt snel na het in het vet doen losmaken van het element met een hittebestendige lange vork. Mandje moet er sowieso uit want daar blijft het echt aan vast zitten.