Kun je nog wat lekkers doen met gecondenseerde melk? Het liefst nog als dulce de leche?

Ik heb nog drie blikjes staan die een tht datum hebben van 12-'09. Nu zal dat zo'n vaart wel niet lopen (om andere antwoorden te voorkomen) maar ze moeten toch een keer op. Afgelopen zomer heb ik er ijs mee gemaakt in de vorm van dulce de leche; het afgesloten blikje ruim een uur onder heet water laten staan en dan wordt het lekker stroperig. Nu is mijn vraag dus of je daar nog meer lekkere dingen mee kan maken? Het liefst iets zelfbedachts.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.9K

Het beste antwoord

Ik heb er wel eens brownies mee gemaakt.Erg lekker.

Brownies met dulce de lecche;

Je kunt van tevoren het blikje in een pan met water 3 uur zachtjes laten koken, dan laten afkoelen en pas als het niet meer warm is ,openen.

Smelt 115 gr. boter in de pan, voeg 170gr. fondant -chocolade toe en roer dit tot de chocolade gesmolten is. Haal de pan van het vuur en doe er 25 gr. cacaopoeder bij.
Roer alles glad. Dan een voor een 3 eieren erbij doen, blijven roeren. Dan mag er 200 gr. suiker bij en als laatste 140 gr. bloem. Vet een bakvorm in met boter, doe de helft v.h. beslag erin, strijk het glad en giet hier de dulche de lecche overheen. Doe dan de andere helft v. h. beslag hier weer over heen. Strijk dit glad en zet het in de voorverwarmde oven van 175 graden. Na 35-45 min. met een breinaald controleren of het gaar is. Laat dan afkoelen en snijd in vierkante stukken.

Lekker bij de koffie, om zo te snoepen of met eenbolletje ijs als nagerecht.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt er heel eenvoudig zoete cakejes mee bakken ; helaas staat dat recept in één van mijn (opgeslagen) kookboeken, maar ik heb wel iets anders voor je gevonden. Ook vrij eenvoudig.
Zoet, maar erg lekker.

Googel anders eens gewoon op gecondenseerde melk recepten, en er gaat een wereld voor je open ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een tip van XiniX...

Laat een blik dicht en kook het 3 (drie) uren in ruim water... Dus niet 1 uur in heet water...
Dan krijg je een lekkere substantie die lijkt op caramel... Supergezond en superlekker...

Ken je Bebogeen? Daar lijkt het wat op... En als je er dan een bladerdeeg bij neemt en samen met banaan bakt als een samosa, dan lik je je vingers af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, ik weet niet altijd wat ik met jouw antwoorden moet, maar ditmaal krijg je van mij het voordeel van de twijfel ;-))) Klinkt erg lekker. Je mag het alleen nooit koken (voor degene die dit ook willen maken), en VOORAL ALTIJD eerst goed laten afkoelen VOORDAT je het blikje openmaakt. Anders kan het er echt uitspatten met ernstige verbrandingen als gevolg. Dit gezegd hebbende ga ik die van jou zeker proberen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, ik ben er nog even weer over jouw idee. Gisteren heb ik een blikje 3 uur in water gekookt. Vandaag wil ik maken wat jij schreef, maar moet je dan de inhoud van dat blikje mèèbakken of gebruiken als een soort glazuur of vulling? Ik heb hem nog niet opengemaakt overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maak een bladerdeeg plat, doe daar banaan in en dat spul... roer het een beetje door elkaar... Vouw het dicht en bak het zodat het deeg knapperig is... Smul maar lekker... een beetje citroen kan er bij en een krentje erboven op om het mooi te maken... Smul ze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ik mijn vraag sluit wil ik even melden dat jouw idee goed gelukt was. Ik mistte alleen een beetje het 'bebogeen-effect' waar je het over had. Het zag er overigens wèl zo uit, dus handig om te weten dat je het ook nog in verschillende diktes kunt maken naar gelang de tijd dat je het kookt, en waar je het voor nodig hebt.
Dus zowiezo een +'je
Water erbij en je hebt gewone melk! Proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je wat aan deze url?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
500 gr ongezouten pinda's, gemalen
200 gr biscuitjes, gemalen
1 blikje gecondenseerde melk (2 el honing
1 zakje vanillesuiker
2 el nesquick (of cacao)
1 tl kaneel

400 gr bruine chocolade en 100 gr witte chocolade (of andersom)

Meng de gemalen pinda's met de gemalen biscuitjes. Voeg de vanillesuiker, nesquick en kaneel toe. Doe dan het blikje nestle erbij en meng goed. Tenslotte honing toevoegen en goed mengen zodat alles plakkerig is.

Neem een bakplaat en bedek met bakpapier. Druk deze vulling in de bakplaat plat. Ik heb een speciaal klein deegrollertje met een handvat waarmee je makkelijk in een bakvorm kan rollen. Smelt 200 gr bruine chocolade met 1 el olie en giet dit over de vulling. Strijk het glad (even schudden als er strepen in blijven).

Laat dit een uurtje in de koelkast (of tot het hard is). Haal de plak dan met behulp van het bakpapier uit de vorm en doe de koek dan ondersteboven terug in de bakvorm. Trek het bakpapier eraf. Smelt de andere 200 gr bruine chocolade met 1 el olie en giet er weer overheen. Weer gladstrijken.
Smelt dan de witte chocolade met 1 el olie en doe dit in een boterhamzakje (ik gebruik een hennaspuitje waar de naald af is) en knip een klein hoekje af. Spuit witte lijntjes in de lengte op de bruine chocolade (die nog zacht is).

Neem dan een sateprikker en trek in de breedte door de witte lijnen heen. Eerst naar de ene kant en dan naar de andere kant terug (anders krijg je een dezelfde patroon). Laat weer hard worden in de koelkast. Haal uit de vorm, snijd de randjes eraf en snijd dan met een scherp mes in ruitjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ze ook als kook room gebruiken.

Lies