moet je krenten en rozijnen nog wellen, voordat je ze in appelflappen of appeltaarten verwerkt?

Ik zag dat vroeger altijd bij mijn ma. Zo'n ovenschaaltjes op het fornuis, waar de krenten en rozijnen op een vuurtje welde voordat ze ze in de appeltaart verwerkte. Ik vind die harde krenten en rozijnen in appelflappen niet lekker. Is het slim om ze van te voren te wellen in warm water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.6K

Het beste antwoord

Ik zelf doe het nooit, dit zorgt er ook voor dat de appeltaart niet zo snel nat wordt :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je niet van harde (vooral) rozijnen houdt, is het goed om ze een half uurtje in warm water te leggen. Goede rozijnen (die grote lichtgroene) hoef je niet te wellen, goedkope van de supermarkt zou ik wel even doen.

Nog lekkerder is om de rozijnen te wellen in brandewijn of bijvoorbeeld cointreau.
paulus811
12 jaar geleden
In de supermarkt vind je ook rozijnen die niet hard zijn, hoor. Ik gebruik zelf de rozijnen van Sun Maid. Dit zijn rozijnen uit Calfifornië zonder olie en andere dingen toegevoegd. Ze kunt ze kopen in een kiloverpakking.