Wie weet er een goed recept voor oliebollen (geen kant en klaar pak) ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Een goede oliebol wordt gemaakt naar familie recept, dus ik wens je succes bij het vinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Oliebollen ca.30 stuks.
100 gr. rozijnen+ 100gr krenten,
500 gr. bloem,
2 tl. zout
2 zakjes gedroogde gist
1 ei, 4½ dl. melk of pils( is ook lekker)
50 gr. gehakte sukade,
frituurvet of olie (olie is het lekkerst,arachide olie is wel iets duurder als de ouderwetse slaolie, maar is geur en smaakloos) en poedersuiker.

In kommetje heet water de rozijnen en krenten laten weken, ca.5 min. Afgieten en droogdeppen. Boven grote kom bloem en zout zeven.Gist erdoor mengen. Ei erboven breken. Al roerende melk of pils toevoegen. In ca. 5 min.
tot glad beslag roeren.(beslag is goed als het in stukken v.d. lepel valt).Erdoor roeren; rozijnen, krenten en sukade.Theedoek natmaken met warm water en uitwringen.Hiermee kom afdekken. Op warme plaats (bijv. een voorverwarmde oven,die uit gedaan is, 1 uurtje laten rijzen.( na het rijzen het beslag niet meer doorroeren).
In frituurpan olie verhitten tot er lichte damp vanaf komt(175 graden) 2 eetlepels in het hete vet dopen,Met 1 lepel beslag uit kom scheppen.Met 2de lepel tot bolletje vormen(of neem een ijsbolletjestang) en van eerste lepel in hete oolie schuiven. Bak er zo 5 tegelijk in ca. 6 min. laten rijzen en goudbruin bakken.Met schuimspaan uit de pan scheppen en in vergiet met keukenpapier laten uitlekken.Op dezelfde manier steeds 5 tegelijk bakken.Op schaal leggen en dik met poedersuiker bestrooien.
Dit is het originele recept.

Het is ook lekker om in plaats van sukade blokjes appel te nemen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Wil je liever zoals origineel verse gist nemen dan heb je 40 gr. nodig.

Je kunt ook de rozijnen/krenten weken in sinaasappelsap of sherry.
amc