Het risico dat een rauw ei besmet is, is niet groot.
Op dit moment is er geen waarschuwing voor.

En zelfs mocht dat wel zo zijn, dan nog moet dit voor gezonde mensen niet al te veel problemen opleveren.

Als je daar bang voor bent dan moet je ook oppassen
met kip en ander vlees, met groente en met fruit.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/salmonella.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
werken met rauw eiwit is altijd risico (salmonella)
De kans is niet groot dat je er ziek van wordt als je gezond bent en het zelden eet. Vraag jezelf af wat het waard is om iets met een salmonellarisico op tafel te zetten. Er zijn zoveel smakelijke alternatieven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauwe eiwitten kunnen geen kwaad, al beperkt het de houdbaarheid wel behoorlijk, bewaar het niet langer dan 48 uur.
rauwe eiwitten zijn stabieler dan gepasteuriseerd dus je eiwit massa wordt steviger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je eieren rauw verwerkt, loop je kans ziek te worden van de salmonella-bacterie. Gezonde mensen zullen er geen last van hebben, maar als er bijvoorbeeld zwangere vrouwen in het gezelschap zijn, is het beter dit risico te vermijden. Dat is wel zo vriendelijk - ook al is het risico tegenwoordig niet meer zo enorm groot (wat wel anders geweest is!).

Wikipedia vermeldt: "Ondanks dat procentueel maar weinig eieren met Salmonella besmet zijn, is er een relatief groot risico op besmetting bij eiermengsels, zoals bavarois en tiramisu. Hierbij is slechts één besmet ei al genoeg om het gehele mengsel te besmetten. Eiermengsels zoals bavarois worden niet verhit en blijven vaak nog enige tijd staan voor opdiening, waardoor de bacterie zich kan vermenigvuldigen en besmetting een groot risico is."