Hoe maak ik zelf Boemboe sajoer boontjes?

weet iemand wat voor kruiden heb ik dan nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

Ingrediënten
250 gr. snij- of prinsessenboontjes, 2 eetlepels olie, 1/8ste blok santen, 1 theelepel Javaanse suiker, 3 eetlepels gehakte ui, 1 gesnipperd teentje knoflook, 1 theelepel sambal trassie, 1 theelepel laos, 1 theelepel zout, 1 spriet sereh, 1 salamblaadje

Bereidingswijze
Breek de prinsessenbonen in 3 a 4 stukjes. Snijd de snijbonen op de gewone manier.
Wrijf ui, knoflook, sambal en laos met suiker en zout tot een brij. Fruit dit alles in de olie tot de uien geel zijn. Voeg er de boontjes aan toe en fruit ze een paar minuten mee. Doe er vervolgens het blokje santen bij, de sereh en de salamblaadjes en 2 a 3 eetlepels water.
Stoof de sambal goreng op een kleine vlam 8 a 10 minuten. De boontjes mogen niet helemaal gaar worden.
Verwijder voor het opdienen de sereh en salamblaadjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het simpelste is gewoon een zakje "toko lien"te verkrijgen in supermarkt of toko, dan heb je alle kruiden bij elkaar, en toko lien is wel goed.

Toegevoegd na 12 minuten:
nou oke, ik heb een recept gevonden(nooit zelf gemaakt)
500 gr boontjes.
2 uien fijngesneden,
3 uitgeperste teentjes knoflook
1 theelepel trassi
2 theele[els ketoembar
1 theelepel laos
1theelepel djinten
2,5 dl bouillon
stukje santen van 2 cm zout, olie
boontjes beetgaar koken
1 ui+ knof+ trassi + ketoembar + laos + djinten in vijzel of keukenmachine fijnmaken

uitgelekte boontjes + kruidenmengsel+ bouillon +sanen+zout in de pan en aan de kook brengen, tot boontjes gaar zijn
overgebleven ui fruiten in de olie
vlak voor serveren gebakken ui door de boontjes mengen
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thx, maar ik wil geen zakje.. ik wil het zelf maken :)
anneliez
12 jaar geleden
veel succes ermee ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk om het zelf te maken maar vaak koop je de ingredienten voor 1 keer en dan liggen ze in de kast. En daarom is Toko Lien een goed alternatief +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, ik zie dat ik bijna alles thuis heb, allen nog trassi kopen :) :) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje: Klopt, dan koop je een kilo bonen en hou je de helft over :)
anneliez
12 jaar geleden
tijd geleden mocht trassi niet meer verkocht worden, alleen in poedervorm. Onder de naam shrimp paste, is het weer wel te koop, dat mag dan weer wel.
Weet niet wat er met die trassi aan de hand zou zijn
Daarvoor heb je boemboe kruidenmix nodig. Ze zijn te koop van Conimex, maar je kunt ze ook zelf maken.

Doe daarvoor een klein stukje (1 cm)verse gemberwortel, geschild en in stukjes gesneden, het zachte binnenste van 1 stengel citroengras, in ringetjes gesneden,1 ui en 2 t. knoflook in stukjes gesneden, in een keukenmachine en hak ze fijn. Schraap van de wand, verdeel weer in de machine en hak nogmaals tot alles fijn is.
Doe er dan 2 theel. sambal oelek bij, 25 gr. ongezouten cashewnoten, een beetje trassi, 1 theel. laos, 1 theel. ketoembar (korianderpoeder) en 1 theel. donkerbruine basterdsuiker bij, 5 sec. malen, verdeel in de machine, schenk er 2 eetl. zonnebloemolie bij en druk de machine in tot alles smeuïg is.
In de koelkast kan je dit mengsel hooguit een week bewaren, maar je kunt het ook in kleine porties invriezen, liefst in wegwerpzakjes, vanwege de kleurstoffen en aroma's die in het kunststof diepvriesbakje intrekken.

Roerbak nu de boontjes ca. 2 min. in wat olie (arrachideolie is het lekkerst) doe ¼ l. water bij de boontjes (500 gr.)en doe de kruidenmix erbij. Roer door en laat ca. 5 min. doorkoken.

Heb je geen keukenmachine dan kan je het ook in een vijzel wrijven natuurlijk.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt :)