Voor een groot menu willen we gerechten uit 1 'thema' of land maken; welke recepten/ welk land is geschikt?

Vorig jaar was het Mexicaans, een groot succes.

Salades, ovengerecht, cocktails, ijs, erg lekker. Nu willen we ons dit jaar weer aan 1 land oriënteren, of we willen 1 centraal thema in de gerechten hebben; bijvoorbeeld 'alles aan spiesen'. (hoeft niet per sé 1 land of idee, maar het moet wel een SAMENHANGEND menu worden.)

Welk land is geschikt, en welke gerechten zouden we kunnen uitvoeren bij dat land?

Let wel: het wordt een circa 10-gangen menu. Geen preiroomsoep, ovenschotel met gehakt&aardappels en roomsaus, met een advokaat-slagroomtaart en kaasplank na dus :)

Ik zoek dus gerechten die bij elkaar passen, om een VEEL-gangen-menu van te maken.

Onze gasten zijn alleseters, dus er dient geen rekening gehouden te worden met dieet- of religieuze beperkingen.

Alvast bedankt voor jullie inspiratie!

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is trouwens voor oud-en-nieuw, en ik ben niet in de buurt van een Nederlandse supermarkt.

Geen recepten met 'oliebollenmix van de Koopmans', of 'Knorr Wereldgerechten mix voor Roti' dus aub :)

Toegevoegd na 20 uur:
Er komen goede en leuke ideeën binnen!

Ik heb even met Vriend overlegd, hij is helaas niet zo enthousiast over de aziatische ideeën die binnenkomen. Reden is terecht: Waar wij wonen is GEEN toko te vinden. Ik haal 1x per jaar sambal en dergelijke in Nederland.. Áls je koriander, sojasaus of currypasta wilt kopen, heb je een probleem. Ook vind je de meer exotische vruchten alleen maar in BLIK.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.8K

Het beste antwoord

Je kunt een Eurocrisis-menu maken, met Griekse, Portugese en Spaanse gerechten.
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Indiasch eten is hier uitermate geschikt voor; Hun reguliere keuken bestaat nl uit vele verschillende gerechten die naast elkaar of achter elkaar aan te eten. Zoek op recepten indiase thali.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een bijkomend voordeel: Veel van de gerechten kan je ruim vantevoren klaar maken en dan verwarmen voor serveren. Zo kan je zelf ook nog van de avond genieten

Toegevoegd na 18 minuten:
http://www.google.nl/search?q=indian+foodzie afbeeldingen: http://www.google.nl/search?q=indian+food

http://www.manjulaskitchen.com/
http://www.recipesindian.com/
http://www.indianfoodforever.com/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor een "Indische" avond gaan.

De Indische keuken is heel uitgebreid. Er zijn vele soorten van voorgerechten, varierend van vleesgerechtjes tot soepen.

Er zijn vele soorten hoofdgerechten die uitstekend naast elkaar gegeten kunnen worden, ik kan je wel wat recepten geven van o.a. een indische groente/fruitsalade, zoetzure komkommers, ketjap kipvleugels naast de indische smoor e.d.

Ook qua nagerechten kent de Indische keuken meer dan alleen maar bananen of ananas.
Denk o.a. aan de Spekkoek (heel erg lekker) (maar wel geduld nodig voor het bakken ervan).

Voor een heel groot aantal recepten op allerlei gebied verwijs ik je naar:
http://www.indo-recipes.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thailand.
De thaise keuken is een mengeling van traditioneel bereidde gerechten en gerechtjes. In Thailand is het de gewoonte om de gehele dag door kleine gerechtjes te eten. Heerlijk geurende curry’s, vele soorten vis, kip op talloze wijzen bereid.

Hier is alvast één recept, in de bron staan er nog veel meer!

Thaise Panang Curry met kip:
Speciaal Thais gerechtje dat de oorspronkelijke smaak van Azie behoudt.

Ingrediënten voor 4 personen
250 g kipfilet
1 klein blikje ananas in stukjes
2 EL pinda's
eventueel 1 EL verse koriander, fijngesneden
1 EL Thaise Panang Curry (MeiAsia)
200 ml Kokosmelk (MeiAsia)
1 EL Wokolie

Bereidingswijze
Snijd de kipfilet in reepjes. Giet de ananas af. Verhit de olie in een wok. Voeg de kipfilet toe en roerbak deze in 1 à 2 minuten goudbruin. Voeg de kruidenpasta toe en roerbak 2 minuten. Giet de kokosmelk erbij en de ananasstukjes. Laat het vocht op hoog vuur tot de helft inkoken. Strooi voor het serveren de pinda's en eventueel de koriander over het kipfiletmengsel.

Serveertips
Lekker met MeiAsia pandanrijst en een veldsalade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gangster thema o.i.d. Daarbij Italiaanse gerechten serveren, genoeg voorbeelden en er zitten veel gerechten tussen die makkelijk te maken zijn.

http://receptenwijzer.eigenstart.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vind je van de caribische keuken?

Een mengeling van Afrikaans, Indiaans, Chinees en Indisch, je kan er alle kanten mee op.
Hoofdbestanddelen zijn; bakbananen, kip, rijst, kokos,
okra, zoete aardappels, cassave, chilipepers, vis enz.

Kippenvleugels;
Marineer ze 2 uur afgedekt en koel in;
3 el. sojasaus, 4 el. honing, 2 el. azijn, 1 el. sherry, 2 theel.
bruine basterdsuiker, ½ theel. gemberpoeder, 1 t. knoflook
geperst.
Leg een rooster in een bakblik en leg de vleugels hierop.
Bak ze in 15-20 min. in een voorverw. oven van 190 graden C.tot goudbruin, knapperig en gaar. Af en toe even bestrijken met wat marinade tijdens het bakken.
Maak er een pindasaus bij van;
2 el. geraspte ui die je 5 min. in wat olie bakt tot goudbruin
Roer er 2 el. bruine suiker,1 theel.citroensap, 2 eetl. pindakaas en slagroom en voeg er langzaam kokosmelk aan toe tot de gewenste dikte. Beetje zout er bij en even laten pruttelen tot gladde saus.

Caribische rijst;
Rijst koken in bouillon en kokosmelk. Warm houden.
In olie; gehakte ui 5 min. bakken op middelhoog vuur, blokjes pompoen erbij, 8 min. meebakken, kruiden met tijm, gemalen kurkuma, gemalen peper en een blik uitgelekte zwarte bonen. Alles nog onder af en toe roeren,
3 min. doorwarmen. Rijst erdoor, klaar.

Dit was een klein voorproefje. Kijk eens op deze site voor meer recepten.
http://www.la-cocina.be/keuken/Caribisch/page:1
amc
12 jaar geleden
http://recepten.linkplein.net/RECEPTEN-UIT-JAPAN.html

dit is ook een leuke link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou gaan voor de turkse keuken.
dit gaat namelijk met veel verse producten en verschillende producten.
en natuurlijk ook voorgerechtjes zoals meze.
die je allemaal zelf kunt maken.

als starter turks brood met dıps zoals aubergine salade pittige groente ragout en feta kaas met mint dip

koud voor gerecht avocado's gevuld met kaviaar van zalm

een soep bv tomatensoep met rijst deze soep als je het goede recept heb kan warm en koud gegeten worden

warm voorgerecht
bladerdeeg gevuld.
dat vullen kan met van alles. zoals met pittige gehakt of groente of spinazie feta zelfs aardappelen of champignons.

hoofd vis zeetong gegaard in folie of bv garnalen met groenten uit aardewerkpot

hoofd kip kip met okra of kip pannetje uit ankara

hoofd vlees kebab van lamsbout bv.
lamsspiezen of gegrilde lamskoteletten

dessert prinsenhelva
gegratineerde rijstpudding

pompoen met walnoten

em bij de koffie of thee anijsblaadjes zijn een soort koekjes.

ook kan je hier turkse dranken bij schenken zoals raki thee koffie ayran(yoghurt drank) turkse wijnen zijn er ook
en zo zit er van alles wat in je dinee misschien kan je er wat mee.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
echt heerlijk en nix uit een pakje nodig. alles vers en puur en wat kruiden meer niet en zeer makkelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en mocht je de recepten willen kan je ze ook krijgen hahaha.
en ook dit alles kan low budget hahahaa