Tot welk deel kun je prei eten?

Dat stuk waar de wortels aanzitten natuurlijk niet. En die losse uiteinden vast ook niet (dat is er in de winkel vaak ook af)

Maar tot hoever kun je die stronk nou snijden en gebruiken

Het eerste deel is wit, daarna wordt het wit/groen en tenslotte krijg je zo'n stug groen stuk (voordat het splitst in 'bladeren"). Kun je dat deel nu ook gewoon eten?

Ik dacht van wel en ik vind het zo zonde om die halve stengel weg te gooien

12 jaar geleden
in: Koken
71.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu je het zegt, dat vraag ik me ook al jaren af ( telkens als ik prei sta te snijden )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herinner me plotseling een enorme prei-discussie op:
http://www.goeievraag.nl/vraag/prei-winkel-afsnijden-alleen-goeie.221089
amigo
12 jaar geleden
ja, die had ik gezien in mijn zoektocht of het al was gevraagd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan Marleen heel goed uitleggen:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het donkere groen wat te taai vindt, kan je die een paar minuten vóór de rest al in de pan doen, zodat die wat langer verwarmd wordt. Dat vermindert de taaiheid wel wat. Het donkere groen in kleinere stukjes/reepjes snijden, kan ook wel een beetje helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook de wortels kun je lekker klaarmaken als hapke bvb.
Goed wassen, droogdeppen en in gekruide bloem wentelen.
Even frituren en met een beetje vinaigrette is dit een heerlijk en gezond hapje

Het beste antwoord

Ik eet alles op, groen en wit. De 'bladeren' kun je dus ook eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
er waren veel goede antwoorden voor mij, deze was de eerste, vandaar

Andere antwoorden (8)

Alles behalve de wortel zoals jezelf al aangaf,maar als je bij het donkere groen komt,kunt je het beste een paar laagjes groen eraf halen en dan het binnenste lichtere groen gebruiken omdat ik persoonlijk het hardere niet zo lekker vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meeste groen van de prei kan je gewoon eten. Trek wel het buitenste blad van boven naar beneden van de prei af en gooi het weg, dat is meestal uitgedroogd en taai. Snijd daarna lelijk donkergroen blad van de prei af en gooi dat ook weg.

Snijd de prei, vanaf halverwege het wit naar de groene kant toe, in de lengte over de vouw in de bladeren heen door midden. Vouw de prei als een waaier open en spoel zand en ander vuil er onder de kraan uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
+ vooral voor dat wasgedeelte, dat vroeg ik niet maar is ook ERG handig om te weten (vooral voor prei die uit kindertuintjes komt, dat is prei met zand, of beter: zand met prei)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond het ook een handige tip toen ik het las. Daarom wou ik het jou niet onthouden in mijn antwoord :)
Dank je voor het +je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, tip over het wassen had ik ook wel eens van een prof. kok gehoord.
Je kunt de hele prei gebruiken. Alleen hoe donkerder het groen wordt de smaak minder lekker en stugger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De smaak van prei is heerlijk, maar dat is niet alles. Prei is ook vanuit voedingsoogpunt niet onbelangrijk, er zitten met name heel wat flavonoïden in prei. Het zijn veel besproken antioxidantia die onder meer beschermend werken tegen bepaalde vormen van kanker. Opgelet, het is vooral het groen dat rijk is aan deze stoffen, gooi het dus niet achteloos weg ! Het groen is niet erg uitnodigend om klaar gemaakt te worden, het is inderdaad nogal taai, maar het kan perfect gebruikt worden voor de soep. Vaak denkt men dat prei rijk is aan vezels … prei bevat niet meer, maar ook niet minder vezels dan de andere gebruikelijke groenten. De vezels van prei hebben echter wel een bijzondere eigenschap, ze bevatten inuline. Inuline is een interessante vezelsoort die als prebioticum gebruikt wordt. Prebiotica zijn stoffen die dienst doen als voedsel voor de goede bacteriën aanwezig in ons maagdarmstelsel. Het is dus een uitstekend middel voor de ontwikkeling en het onderhoud van de intestinale flora. Voor de mens zijn deze bacteriën zeer belangrijk omdat ze instaan voor onze weerstand. Leve de prei !

Toegevoegd na 50 seconden:
http://lacerise.be/nl/artikels/kers17/groen.htm

Toegevoegd na 4 minuten:
Alles van de prei, zowel het wit als het groen, is eetbaar. Snij alleen de haarwortels aan de onderzijde weg en eventuele beschadigde delen van het groen. Het is belangrijk prei goed te wassen, vaak zitten er nog aarderesten tussen de bladeren. Prei kan op veel verschillende wijzen klaargemaakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles groen + wit behalve de wortels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snij het voetje eraf. haal ook het allerlaatste taaie deel van het groen en de eventuele buitenste, vergeelde delen weg. het is niet zo dat je alleen het witte deel gebruikt.
Juist in het groene blad zitten de meeste vitaminen en mineralen.

Maar naast gezonde zaken zit er ook vaak veel zand tussen de bladeren. Je maakt hem als volgt schoon;
Snij de prei van onderaf in de volle lengte doormidden.
Spoel de helften schoon onder stromend water en vouw daarbij de bladeren uiteen. Laat de prei uitlekken in een vergiet en snijd hem in grote of kleine stukken.
amc
12 jaar geleden
Ik maak regelmatig prei klaar - en wel in 2 delen. Ik maak ze schoon en was ze zoals al eerder aangegeven. Daarna snijd ik het donkergroene deel in heel fijne ringetjes/reepjes, en vries dat in voor gebruik in gerechten waar maar een beetje prei bij nodig is (nasi, quiche, boerenomelet, dat soort dingen).
De rest, dus het lichtgroene deel van de prei, snijd ik in ringen van zo'n cm breed en stoof dat in een pan met een bodempje water en een eetlepel boter/margarine. Wanneer het zo goed als gaar is op smaak maken met kruiden naar keuze en evt. wat bindmiddel.
Omgekeerd gaat natuurlijk ook; je kunt de grof gesneden prei ook invriezen als je maar een beetje (groen) nodig hebt. Ik doe de prei gewoon in zakjes; het wordt NIET eerst geblancheerd voor het invriezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het donkergroene en taaiere deel kun je ook gebruiken om een beetje soep van te maken.