Waar kan je baking soda kopen?

Hallo, ik vroeg me af waar ik Baking Soda kan halen (om mee te bakken)? Is het te koop in een normale supermarkt? Ik had al rond gekeken, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
64.8K

Antwoorden (6)

Ja hoor, elke supermarkt heeft het , en anders de toko wel. Wij noemen het hier trouwens bakpoeder, en het zit in zakjes (supermarkt) of kleine potjes (toko)
De stof waar je op moet letten is 'sodiumbicarbonaat'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is trouwens niet helemaal 100 % hetzelfde, maar wordt wel voor het zelfde doel gebruikt.

Kijk anders voor de volledigheid eens op de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de drogist.

Andere namen ervoor: natriumwaterstofcarbonaat, bakpoeder etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het hier in de supermarkt kopen in pakjes van 3 zakjes, genaamd Backin, van Dr. Oetker.

Bij vertaling van Amerikaanse recepten is het niet altijd duidelijk wat ze nu bedoelen, want eigenlijk kan allebei.

de bakpoeder waar je verder niets anders mee wilt doen dan bakken is inderdaad de gewone bakpoeder op Backin.

De andere "Baking Soda" is verkrijgbaar bij de drogist (oa van Tendo's) onder de naam natriumbicarbonaat. Hier kun je overigens ook gave badbruisbollen mee maken ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
op = als
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet bij een drogist of de kruidvat of etos vragen naar zuiveringszout.

Het is dus iets anders dan Backing powder = bakpoeder. Is ook niet precies het zelfde, maar bij gebrek aan wijnstokzuur een goede vervanger.

In Nederland gebruiken wij het haast niet in onze recepten, daarom ook niet goed verkrijgbaar.

Het kost een 2 à 3 euro, maar daar doe je jaren mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baking soda is zuiveringszout.

"Bakpoeder bevat een aantal stoffen, meestal alleen een carbonaat en een zuur. Als een carbonaat met water en een zuur in aanraking komt, zal het ontleden in verschillende componenten, waarbij ook koolzuurgas ontstaat. Hierbij ontstaan geen andere geur- en smaakstoffen, de smaak van het product zal dan ook niet aangetast worden.

Baking soda is soda-bicarbonaat. Het wordt wel eens verward met bakpoeder - baking powder in het engels.
Het zijn allebei chemisch samengestelde producten. Baking powder zorgt er voornamelijk voor dat er gas gevormd wordt (om een rijzing tot stand te brengen). Baking soda heeft een gashoudend effect, m.a.w. het gevormde gas wordt vastgehouden.

Bij droog gebak waar boter in zit (zoals bv. cake) heb je beide elementen nodig. Baking powder werkt bij een hoge temperatuur. Daarom zet je de cake de eerste 20 minuten in een oven van 220? C. Het gas wordt gevormd in je gebak. Na 20 minuten verlaag je de oventemperatuur naar 180? C en kan het soda-bicarbonaat zijn werk doen. Het gevormde gas wordt vastgehouden en de cake kan mooi uitbakken."

http://www.smulweb.nl/artikelen/132107/Gist-bakpoeder-en-baking-soda
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Baking soda is soda-bicarbonaat." => dat heet hier natriumbicarbonaat ;-)
Baking soda is GEEN bakpoeder maar dat is zuiveringszout, ook wel maagzout genoemd.

In bakpoeder zit wel iets zuiveringszout en dit veroorzaakt ook een gas waardoor het deeg of beslag rijst in de oven. Het grote verschil zit hem hierin dat zuiveringszout je in staat stelt , om gebak waarin een zure stof als yoghurt, karnemelk, zure room en citroensap zit, ook goed te laten rijzen. Zodra zuiveringszout in aanraking komt met een zuur ontstaat al gas en dit werkt zo als rijsmiddel. Daarom is het wel vaak mogelijk om bakzout te nemen als je geen bakpoeder in huis hebt, maar wanneer in sommige recepten speciaal om baking-soda gevraagd wordt kan je dit niet vervangen door gewone bakpoeder. Het recept werkt dan namelijk niet.

Het kan trouwens geen kwaad om een pakje zuiveringszout in huis te hebben want het is voor heel veel dingen toepasbaar. Ik heb altijd een doosje in huis.
Bakpoeder is nl. maar beperkt houdbaar, is het over de datum heen, dan rijst het deeg niet meer. Dit heb je met zuiveringszout niet. Kijk maar eens op deze site waarvoor je het allemaal kunt gebruiken!

http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/1066-zuiveringszout-en-soda-weetjes.html

Ik koop het altijd bij de Etos, (Kruidvat heeft het bij ons niet)en bij de apotheek kan je het ook kopen.
Waarschijnlijk zijn er ook meer drogisterijen die het verkopen, maar wij hebben hier alleen die twee.
amc