In het sap van sla zit een bittere stof, dat zit ook in andijvie , witlof en gek genoeg ook in paardebloemen.
Het is allemaal fam. van elkaar, dus ook de paardebloem.
Hoe meer de sla gekneust is, hoe meer je de bittere stof proeft.
Het is de melkachtige stof die je ook ziet bij het uitsnijden van het hartje van de sla, witlof en andijvie.
Hier zitten geneeskrachtige stoffen in die goed zijn voor je lever en gal.
Het zit vooral in het witlof en de paardebloem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Maar, als die stof in de sla zit, waarom proef je die dan extra als de bladeren gekneusd zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk komt er bij het kneuzen van de sla het witte sap op de bladeren te liggen, waardoor je dat als eerste proeft.
Bij het doorbijten van sla proef je meerdere smaken tegelijk en valt de bittere smaak minder op.
Denk ik
AWM
14 jaar geleden
Mja, ik denk aan iets anders. Ik denk dat er oxydatie optreedt ofzo, waardoor het sap bitterder wordt als het uit het blad komt. Maar dat weet ik niet zeker, ff opzoeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is waarschijnlijk afhankelijk van de soort, ik denk hoe groener het blad, hoe bitterder hij kan smaken.
Ook heeft waarschijnlijk de kunstmest invloed op de smaak
Andijvie, witlof en paardebloem smaken ook bitter, dus het zit in de plant zelf.
Vroeger deden ze andijvie opbinden, dan kwam er geen licht meer bij het hart van de plant, het bleke gedeelte ,door gebrek aan licht was vrijwel niet bitter, het groene gedeelte echter wel, dus ook zonlicht heeft er invloed op.
Maar ik wacht je zoeken even af.

Andere antwoorden (3)

Na wat onderzoek het volgende:
Sla gaat niet bitter smaken als de bladeren gekneusd zijn.
Je krijgt wel bruine plekken door oxydatie, maar dat beïnvloedt de smaak niet.
AWM
14 jaar geleden
De menselijke factor is daar niet in te onderschatten. Dus als je uit gaat knijpen dan op een gegeven moment is al het sap eruit en loopt het gewoon allemaal niet meer. De rekening is dan bitter want je krijgt gewoon terug waarvoor je in eerste instantie uit bittere noodzaak het had uitbesteed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat het vocht eruitgaat omdat het gekneusd is?