Wat kan ik naast zuurkoolstamp serveren? Behalve worst. Een salade? Of niks? En als toetje, na zuurkool?

Toegevoegd na 1 uur:
Inderdaad zijn allerlei vlezen geschikt. Mijn vraag is echter: een salade? Een compôte? Stokbrood ;) Dat soort zaken.
Of is alleen stamp voldoende.
En dan toetje....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
30.8K

Het beste antwoord

Het Culemburgse recept = als volgt: snij een hardgekookt ei in plakjes en garneer er rondom mee, mayonaise en ketchup erop natuurlijk.
De eischijfjes afgewisseld met blokjes oude kaas waarvan in elk geval de korst is verwijderd.
De zuurkoolstamp in het midden een gat maken en hier een flinke schep gekookte suikermais, daarop een schijf ananas uit blik en daarop de met beschuitkruim flink doorbraden gehaktbal (bestaat ook in vegetarisch) en begiet de zuurkoolstamp met goed donkerbruine jus.
Kook altijd zoutloos: zet de potten zout+peper al op het dienblad want slechte koks herken je hiermee: ze verknoeien de smáák van jouw eten!

Zuurkool wordt vaak verkeerd gekookt. Neem nooit wijnzuurkool maar ALTIJD kruidenzuurkool en kook ALTIJD apart van de aardappels: zuurkool heeft namelijk een 10 min.langere kooktijd dan aardappels en een rauwe maaltijd krijg je buikpijn van, echt! Kook tijdens het koken van de kruidenzuurkool ook de inhoud van een zakje jeneverbessen mee, heerlijk!
Na de maaltijd hou je het kookvocht van de zuurkool nog over: vooral niet weggooien! Dat gaat er de volgende dag namelijk nog erdoor omdat in een koelkast aardappelmeel de eigenschap heeft om in te dikken.

Als toetje mag na zuurkool nooit iets zurigs worden geserveerd maar iets zoetigs, denk vooral aan chipolatavla - maar gewone vanillevla uit de Reform met een eetlepel atvocaat en toefje slagroom met paar pitloze kersen erop zijn een prima vervanger van chipolata.
Veel suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een gestooft runderlapje is er ook lekker bij. Als toetje is een zelfgemaakte appelcompote lekker (dit kan ook bij de stampot zelf trouwens) of een stuk appeltaart.
zuurkool en appel gaan super samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, ik bedoelde: worst is er al bij. Maar inderdaad, ook nog een runderlapje kan best samengaan. Appelmoes? Ja, doet me aan vroeger denken....
Amadea
12 jaar geleden
Flauw van Katoen om antwoorden die hem/haar niet bevallen een negatieve duim te geven -> +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet van mij amadea , die min
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet moes maar compote. lekker met suiker, kaneelstokje en eventueel wat peer erin. En over die min, inderdaad erg flauw. Dit is wat ik zelf lekker vind bij zuurkool, daar hoeft niet meteen een negatief duimpje bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee van wie die min is, maar ik maak me er niet druk om. Blijven jullie het maar lekker flauw vinden.
Alles wat je maar wilt zou je erbij kunnen serveren. Zelf kijk ik altijd naar de kleur. Zuurkoolstamppot is saai geelwit. Dus een kleurige salade erbij. Bijvoorbeeld van wortel of paprika. En voor toe iets wat zacht en zoet is (na het scherpe zure), bijvoorbeeld sinaasappelpudding.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is sinaasappelpudding zoet? In ieder geval ben ik geen goede kok en wil het simpel houden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is daar moeilijk aan?
Gewoon 'n lekkere bal met jus..of kaantjes om af te kluiven volgens Sjef van Oekel...Of stoofappeltjes in wat rode port gestoofd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ananas en gehakt is heerlijk bij zuurkool!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgebakken spekjes door de stamppot , een kom met vleesjus en erbij een schaal met appel-abrikozencompôte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van een lekker beenhammetje.
12 jaar geleden
Heb zelf ooit eens in een restaurant zuurkool met een stuk gebakken zalm gegeten. Aparte combi maar zeer lekker.

Toegevoegd na 6 minuten:
in principe is een salade of stokbrood niet nodig.
Maar zou wel een lekker toetje of iets van fruit doen.
Stoofpeertjes bijvoorbeeld. Wel even zelf maken, want die kant en klare meuk is niet te vergelijken.
Heb een receptje bijgevoegd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fazant met zuurkool is een klassieke combinatie die vooral in de Elzas erg geliefd is. Bij voorkeur is de zuurkool dan in Elzasser wijn gekookt. Het restant kun je er ook prima bij drinken. Of probeer eens de ovenschotel die ik ooit bij mijn tante at, met reepjes biefstuk gekruid met cajunkruiden, appel en rozijnen erdoor. Bovenop aardappelpuree bestrooid met een mengsel van paneermeel en wat paprikapoeder voor de kleur. Een hele verrassende combinatie en zelfs ik vond het lekker, terwijl ik normaal geen zuurkoolliefhebber ben.