Weet iemand een goed alternatief voor koriander bij de kip curry?

Ik heb namelijk vanavond iemand te gast die koriander absoluut niet lekker vindt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.5K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het om de blaadjes gaat, die heel anders smaken dan de zaadjes. Ik heb gelezen dat peterselie een goed alternatief is

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ken ook iemand die zegt geen koriander te lusten, maar als ik zelf een soortement curry maak, en ik gebruik het zaad, hoor ik hem niet klagen. Als we in een Indiaas restaurant eten ook niet trouwens, maar er zijn mensen die absoluut niets van de smaak van de blaadjes moeten hebben
anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Peterselie of bladselderij. Of gewoon weglaten.
bamibal
12 jaar geleden
Neem ketoembar-poeder, is gemaakt van koriander, maar de smaakt mengt meer met het gerecht ten opzichte van blaadjes, die een sterke smaak hebben als je erop kauwt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het om verse koriander gaat?
Je zou in dat geval gedroogde koriander kunnen proberen. Dat heeft een minder sterke smaak en valt niet zo op in de curry.

Of je maakt de curry zónder de koriander, en zet een mooi bakje met de verse koriander op tafel voor de liefhebbers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Walangan behoort tot dezelfde plantenfamilie als koriander, maar de vorm van de plant lijkt niet erg op koriander. De lange bladeren geven een geur af die sterk op koriander lijkt, hierdoor is dit kruid een goed alternatief voor koriander.

Walangan wordt met name gebruikt in het verre oosten en in Midden Amerika. In Azië is het voornamelijk populair op het Zuidoost Aziatische schiereiland. In Thailand, Maleisië en Singapore wordt het kruid veel gebruikt samen of ter vervanging van koriander als garnering op soepen, noedelschotels en curries. Daarnaast kan het ook gebruikt worden voor Thaise curriepasta's, voornamelijk wanneer korianderwortel niet beschikbaar is.

Walangan is ook van belang in Vietnam. Daar wordt het kruid gebruikt als een volledige vervanger van de veel geliefde soepen met koriander en bij roerbakken. Soms worden de lange bladeren gebruikt om voedsel in op te rollen. In Midden Amerika, komt walangan voornamelijk voor in de Puerto Ricaanse stijl van koken, daarnaast ook in andere Caraibische landen en Oost Mexico.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een ander goed alternatief voor koriander is sereh. Citroengras (Cymbopogon citratus) is een plant uit de grassenfamilie (Poaceae). De soort wordt gebruikt in de Aziatische keuken, met name de Thaise, Indische, Vietnamese en Indonesische keuken. De plant is bekend van groeiplaatsen in India, Afrika, Australië en Amerika.

De bladeren van de plant worden gebruikt in de keuken. Ze hebben een zure, frisse, citroenachtige smaak. Het kruid is ook in poedervorm verkrijgbaar. Citroengras wordt niet rauw gegeten. Doorgaans worden stukken citroengras meegekookt of -gestoofd in gerechten, waaruit ze vóór consumptie van de gerechten verwijderd worden.

De Indonesische naam is serai, In Nederland wordt meestal de benaming sereh gebruikt.