Hoe voorkom ik aan elkaar plakken van lasagnevellen?

Als ik lasagnevellen voorkook, plakken ze allemaal aan elkaar. Daarom kook ik ze tegenwoordig één voor één.
Is er een manier om ze tegelijk te koken zonder dat het een grote kluwen wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
25.2K

Het beste antwoord

Ik heb ze ook ooit voorgekookt en ben hier vanaf gestapt. Teveel onnodig werk, want het is echt niet nodig.
Je zorgt dat je in de ingevette ovenschaal eerst een laag saus schept en hierop leg je de gedroogde pastavellen.
Hierop wer saus, maar zorg wel dat de vellen helemaal bedekt zijn en vooral de randen even onderdompelen met saus. Zo stapel je verder, maar je moet er voor zorgen dat er geen velstukje onbedekt is, want dit blijft anders hard. De vellen zuigen zich vanzelf vol met saus en worden zo zacht en gaar. Het scheelt zoveel werk dat echt niet nodig is. Het resultaat is gewoon hetzelfde bij niet voorkoken.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kan een beetje olie in het water doen, en de bladeren een voor een in het kokende water doen. Maar je hoeft deze helemaal niet voor te koken. In de oven worden ze gegaard in de saus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lasagnebladen niet (nooit?) voorkoken. Per laag, doe ik 4 bladen rechtop in een kom met heet water; alle gescheiden door een mes. Laat ze even weken voordat ze in de lasagneschaal komen. Tijdens het uitsmeren van de saus kunnen de volgende bladen weken/wellen.

Indien je de bladen helemaal 'rouw' in de schaal doet, moet er wel wat meer vloeistof bij, anders wordt de lasagne snel te droog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een scheutje olie (bij voorkeur extra vergine) pas toevoegen als het water kookt.

Ook komt het plakken vaak voor bij het gebruik van te weinig water.

Kook pasta altijd in kokend water, 100 °C (voeg de pasta niet toe tijdens het opwarmen van het water)

Wanneer pasta aan water wordt toegevoegd met een temperatuur lager dan 90° C wordt de beet van de pasta te slap, resultaat een slappe, plakkerige pasta.

Kook pasta in ruim kokend water op een grote pit, 100 gram pasta op 1 liter water
Het ruime kookwater en de grote pit voorkomen een grote temperatuur daling tijdens het toevoegen van de pasta. Dit voorkomt dus dat de temperatuur van het water onder de 90° C komt en de pasta slap en plakkerig wordt.

Toegevoegd na 52 seconden:
En altijd beginnen met de saus en dan het vel erop leggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut niet nodig om voor te koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meteen als ze gaar zijn afspoelen met koud water en dan op een vergiet of pan over de rand hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lasagnevellen kopen die je niet hoeft voor te koken.
Die leg je gewoon in de schaal, laagje saus, lasagnevel, laagje saus, lasagnevel, etc. Wel zorgen dat de saus de hele vel bestrijkt. Werkt en smaakt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens een klein klontje boter aan het water toe te voegen dan plakken ze niet meer zo snel aan elkaar.