Wat kan ik doen om plakkerige aardappels minder plakkerig te krijgen?

Ik had aardappels gekookt, in kleine stukjes gesneden. Na het koken afgegoten en met het deksel op de pan weggezet om ze later op de dag te verwerken tot een rundvleessalade. Nadat ik ze fijn gestampt had, had ik een plakkerige massa gekregen, alsof er lijm doorheen gegooid was. De smaak is op zich goed, maar de structuur niet echt lekker. Ik hoopte dat het beter zou worden na toevoegen van de overige ingredienten. Maar dat is dus niet zo.
Heeft iemand tips hoe ik dit probleem kan oplossen of is het een verloren zaak?

Toegevoegd na 3 uur:
Nou, ik heb het advies van mamarianne opgevolgd en nog wat extra aardappels erbij gekookt. Dat heeft geholpen. Dank je wel daarvoor!
Enne, gewoon ter informatie: ik wist al wat ik fout had gedaan, maar niet of ik daar nog iets aan kon doen. En uiteraard had ik vastkokende aardappels gebruikt. Voor een volgende keer knoop ik iig in mijn horen, dat ik de aardappels gewoon nog niet kan koken, als ik nog weg moet tussendoor. ;-) Ben weliswaar vrouw, maar sommige dingen moet kan je gewoon niet tegelijk, hihi.
Bedankt voor alle reacties iig!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
17K

Het beste antwoord

Zorg dat je salade goed koud is en dat je de structuur wat verandert met mayonaise, zodat de massa iets dikker en minder plakkerig wordt. Misschien helpt het om er nog wat extra aardappels bij te koken. Gebruik dan vast kokende, snijd ze alleen maar door midden als ze erg groot zijn, kook ze kort (10 minuten) en laat ze afkoelen in een schaal, zonder deksel. Jij hebt ze in de pan laten staan en toen zijn ze nog door gegaard, net zoals dat gebeurt met gekookte eieren die je niet koud afspoelt. Volgende keer beter, moet je maar denken. Jij hebt je best gedaan en het gaat toch om de smaak. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je er een heel klein beetje olie door doet, doemn wij altijd met spaghetti dat ook altijd blijft plakken
gewone olijfolie, klein scheutje :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....eeh....dan plakt de saus niet meer aan de pasta......
Volgende keer vastkokende aardappels gebruiken : je had nu vast kruimige....
Je kunt aardappelen beter niet in kleine stukjes snijden vóór je ze kookt : hooguit door de helft.

Kruimige aardappelen moet je, na het afgieten, terugdoen op het vuur, en dan 'husselen', zodat ze alsnog droogstomen. Zo deed mijn oma dat altijd, want opa hield van kruimige aardappelen voor bij zijn jus.

Vaste aardappelen blijven, zoals de naam het al zegt, in 'vorm' na het koken, en zijn dus beter geschikt voor het verwerken in salades. Vooral niet té gaar koken : er mogen best nog wat stukjes aardappel terug te vinden zijn in een salade, vind ik. Nét zo goed als in aardappelpuree : anders is het net Brinta....

Toegevoegd na 3 minuten:
O ja : ik moet je vraag natuurlijk óók nog even beantwoorden...;-)))
Als vegetarier ben ik niet zo thuis in rundvleessalades, maar ik zou er bijv. ringen lenteuitjes, bleekselderij, of fijngehakte rode uien doorheen doen (of allemaal...), zodat íéts tenminste 'bite' heeft. Als het qua smaak past : blokjes komkommer, appel of schijfjes wortel : íéts wat goed knappert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minder fijn stampen.
Als je aardappels te fijn stampt of maalt, verandert het (gare) zetmeel er in in een soort lijm, die het eten er zeker niet aangenamer op maakt.

Een grovere stamper of knijper gebruiken dus, en daarna niet meer te lang prakken en roeren. Anders maak je geen slaatje, maar behangplaksel.

Voor een lekkere salade hoef je ze trouwens niet eens te pureren hoor ; blokjes van ca. 1 cm vermengen met de andere (ongeveer even groot gesneden ingredienten werkt prima, daarna alleen nog roeren.

En nooit, nooit puree maken met een mixer of keukenmachine. Op de hand hou je het tenminste nog een beetje onder controle

Kruimelige aardappels worden iets sneller lijm dan vastkokers, maar beide kun je tot de status 'slijmerig' verpappen. Niet doen dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
p.s. Als je salade al de status behangplaksel heeft bereikt, is er niets meer dat je nog kunt doen om de zetmeelketens weer uit elkaar te halen en alsnog iets eetbaars te krijgen. Uithuilen en opnieuw beginnen - sorry.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aardappelblokjes na het koken niet in de pan laten staan maar op een plaat uitgieten en laten afkoelen.