wat is het beste recept voor poffertjes en hoe bereid ik ze?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Het beste antwoord

Poffertjes
Ingrediënten:
- 125 gram bloem
- 125 gram boekweitmeel
- 1 ei
- 250 ml melk
- plm. 250 ml water
- 15 gram verse gist (1 zakje droge gist)
- 50 gram gesmolten boter
- zout (als boter ongezouten is)
Bereiding:
Om poffertjes te bakken heb je een speciale poffertjespan nodig, een pan
met kuiltjes erin met een doorsnede van ongeveer 3 cm. Eventueel kunnen ze
ook in een deense 'aebleskiver'pan gebakken worden of in een electrisch
doughnutijzer ('donutfactory'). Verder zag ik in een aziatische winkel eens
een pan uit Thailand die je er ook voor zou kunnen gebruiken. alhoewel de
kuiltjes wat groter waren. Mochten mensen waar ook ter wereld nog andere
alternatieven tegenkomen, laat het weten.

Los de gist op in 3 eetlepels lauwe melk. Meng het bloem met het boekweit-
meel. Maak een glad beslag (hoe dat moet zie je bij de pannekoeken) van het
meel, de gist, de melk en het water (het beslag moet niet makkelijk van de
lepel lopen, maar mag ook niet te dun zijn, pas de hoeveelheid water
hieraan aan). Roer dan het zout, de gesmolten boter en het losgeklopte ei
erdoor. Het beslag moet lauwwarm zijn. Laat het beslag, afgedekt met een
vochtige theedoek, een half uur rijzen op een warme plaats (bij de
verwarming, in de zon of in een oven die op 50o C staat). Verhit de met
boter ingevette poffertjespan op de hoogste stand. Giet vlug in elk kuiltje
een beetje beslag. Dit gaat het gemakkelijkste in een knijpfles met een
niet al te klein gat of een kannetje. Keer als de bovenkant droog is de
poffertjes om met een vork of satestokje. Ze moeten aan beide kanten bruin
gebakken worden.
De poffertjes eet je heet, met een klont boter en een dikke laag poeder-
suiker erover (een paar druppeltjes likeur maken het helemaal lekker).

I.p.v. boekweitmeel kun je ook alleen tarwebloem gebruiken, alhoewel je
dan wel de hollandse poffertjessmaak een beetje mist.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het beste recept:

Benodigdheden:
- poffertjespan (Blokker)
- poffertjesspuit (Blokker)
- pak beslagmix met de daarop genoemde extra ingredienten (je betere supermarkt)
- poedersuiker
- roomboter
- evt verse vruchtjes

Bereidingswijze:
Lees in de supermarkt goed de achterkant van je pak poffertjesmix en haal de rest van de ingredienten (ei, melk) die daarop genoemd staan. Bewonder thuis je gloednieuwe poffertjespan en volg de receptuur op de doos. Eet smakelijk!

Wat ik eigenlijk zeggen wil: met het juiste materiaal kunnen je poffertjes bijna niet mislukken. En ik zou persoonlijk, als je voor de eerste keer poffertjes bakt, vooral niet moeilijker doen dan nodig ;)

Veel plezier!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poffertjesmix en water ; als je voor het eerst poffertjes pakt, kun je je daar in elk geval geen buil aan vallen. Kun je bij gebleken succes later nog eens op zoek naar en recept, maar de mix smaakt verder heerlijk. Verder heb je ECHT een spuitbusje of schenkkannetje met kleine tuit nodig om het beslag te verdelen.
En boter natuurlijk, zowel om in te bakken als mee te serveren.

Maar het allerallerallerbelangrijkste is de poffertjesplaat. Er zijn hele leuke gekleurde lichtgewicht anti-aanbak-poffertjesplaten en die staan enig aan de keukenmuur, maar poffertjes kun je er eigenlijk niet in bakken, tenminste, niet op een normaal gasstel. Die wordennamelijk niet evenredig warm, waardoor de ene helft van je poffertjes zwart wordt en de andere rauw blijft.

Om goed poffertjes te kunnen bakken heb je echt een dikke massieve plaat nodig (liefst gietijzer) die overal even heet (en góed heet !) wordt.

Laat de plaat flink voorverwarmen en smeer in elk holletje een beetje boter (gaat prima met een kwastje) Dan snel alle holletjes vullen met beslag. Pas keren als de onderkant helemaal klaar is (de bovenkant is dan in de regel droog), anders wordt het een plakkerige smeerboel. Een (vanonderen) gaar poffertje laat vanzelf los als je met een vork in de rand prikt. Dan de andere kant nog even gaar laten worden en de poffertjes (met de vork) uit de pan wippen.

Het is echt heel veel werk trouwens ; als je een grote berg moet hebben voor niet zo kieskeurige eters (kinderen bijvoorbeeld), zou ik gewoon een paar grote zakken magnetron-poffertjes in de supermarkt halen. Niet zo lekker natuurlijk, maar het scheelt je een hele hoop gedoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gietijzeren pofferjesplaat IS ook gewoon een pan met evenveel holletjes hoor ;-) En die gaat ook gewoon op het gassstel. Alleen die dunne aluminiumdingen willen niet echt best.
Gewoon een pak mix (koopmans) en recept op het pak aanhouden. Daarbij een goede poffertjespan, het liefst van gietijzer, deze even goed heet laten worden, ik doe altijd bleuband vleoibaar in de kuiltjes, beslag erin (met een spuitflesje) poffertjes omdraaien zodra de bovenkant droog is, boter en poedersuiker erbij en smullen, veel lekkerder dan die magnetrondingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met poffertjes kun je alle kanten op.
Lees meer hierover en bekijk het filmpje op deze link:

http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-recepten/pannenkoeken-en-poffertjes/poffertjes/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouderwetse poffertjes:
Ingredienten:
-1/2 liter lauwe melk
-250 gram bloem
-1/2 zakje gedroogde gist
- scheutje olie (zonnebloem- of slaolie)
- snufje zout
- eetlepel suiker
-1 ei

zonnebloem- of slaolie om mee te bakken
poedersuiker en roomboter om te serveren

Bereidingswijze:
Maak een beslag van de bloem, de lauwe melk en de gedroogde gist.
Roer het zout, de suiker en de olie er door.
Voeg dan het losgeklopte ei toe.
Laat het beslag minstens een half uur rijzen op een warme plaats. (De beslagkom afdekken met een vochtige theedoek)
.
De poffertjes in een poffertjespan bakken door eerst de holtes in te vetten met wat olie. Schenk ze halfvol met beslag (met knijpfles of sauslepel) en bak ze (op niet al te hoog vuur) tot de onderkant mooi bruin, en de bovenkant redelijk droog, is.
Draai ze om met een vork en bak de andere kant snel bruin.
Serveren met roomboter en poedersuiker.

Eet smakelijk!