Wat is een goede wokpan?

Bedoeld voor de hollandse keukens met een gasfornuis, waarbij je niet zo een heet vuur kunt maken als men in de oosterse keukens kunnen krijgen.

Het zou erg prettig zijn als deze niet aankoekt, en gemakkelijk schoon te maken is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Antwoorden (15)

Een wokpan van Tefal is heel erg goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf er tevreden over bk pannen. Met goede behandeling, gaan ze de rest van je leven mee. De bakkwaliteit is erg goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik plus of min niet maar ik heb een hapjespan van bk, dat ding bakt verschrikkelijk aan. Ik heb minder moeite met mijn gammele hapjespan van de wibra.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij niet.... Mischien een maandag ochtend model. Of het vuur staat te hoog...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb deze pan ook. Gebruik hem regelmatig, ook op hoog vuur, en er is nog nooit iets aangebrand. Daarom ook zeer makkelijk schoon te maken.
Ik vind zelf de Tefal wokpannen erg fijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een Lonny wok, gekocht bij de Blokker en die kun je goed neerzetten op een gasfornuis en is een prima ding. Na 3 jaar begint wel het zwart van de buitenkant wat af te bladeren. Toen ik hem kocht kreeg ik er gratis het boek "Wokken met Lonny" bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Wokarang van BK. Deze week bij Blokker van 89,95 voor 59,95 Euro. Zie afbeelding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, nou je het zegt; 32 cm. is niet echt groot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je er ervaring mee, of zal de buitenkant gaan afblakeren door het hoge vuur, na een paar maanden?
paulus811
12 jaar geleden
32 cm niet echt groot? 32 is meer dan ruim voldoende om voor de hele familie nasi te maken. ALs de pan TE groot is, 'hangt' deze over andere pitten heen en staat hij bijvoorbeeld de pan met rijst of pasta in de weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je nasi en pasta tegelijkertijd maken?
Ik weet niet hoe groot jouw familie is maar mijn wok pan is veel groter dan deze en daarmee kan ik maar 3 porties ofzo maken in 1 keer. voor wokken heb je niet veel pitten nodig omdat het toch bijna allemaal in 1 pan gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen ervaring met deze pan. Maar het lijkt mij kwalitatief gezien een goede wokpan van BK die je net als alle andere wok- en koekenpannen met teflonlaag moet onderhouden. Wil je op een heet vuur wokken dan zou ik een gietijzeren wok aanbevelen. Maar je vroeg specifiek voor de hollandse keuken met een niet zo heet vuur.
paulus811
12 jaar geleden
wow (als je maar 3 porties in een nog veel grotere pan dan 32 cm maakt, snap ik die alias wel) veel mensen wokken groente en vlees/vis en serveren er apart rijst bij. Zo raar is dat toch niet?
paulus811
12 jaar geleden
TegenXinnig, wokken en 'niet zo heet vuur' gaat niet. En waaruit maak je op dat dit kwalitatief een goede wokpan is? Waar kun je dat aan zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paulus811 ik krijg de indruk dat jij gewoon niet kan wokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb deze pannen ook en blaken niet af. Prima kwaliteit. Degelijker dan Tefal.
paulus811
12 jaar geleden
15 jaar en dan al een echte wokpan hebben. Wow doet maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@paulus 811: In reactie zeg ik dat ik denk dat het een kwalitatief goede pan is. BK staat m.i. voor een goede kwaliteit. Als ik de vraag goed heb begrepen vroeg de vraagsteller: "waarbij je niet zo een heet vuur kunt maken als men in de oosterse keukens kunnen krijgen." In reactie heb ik ook aangegeven om een gietijzeren wok te nemen als hij wel op hoge temperaturen wil wokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is eigenlijk ook niet van mij, van mn moeder.
Maar wat zou er raar aan zijn als hij wel van mij is?
paulus811
12 jaar geleden
Dank voor je toelichting, ben het met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moet eerlijk zeggen dat ik het wel een beetje met wow eens ben, ik bedoel, als je een wokpan moet volstouwen gaat inderdaad de intentie van wokken verloren. en wat grotere wokpan is voor het echte wokken fijner.
paulus811
12 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan voor hoeveel personen er gewokt moet worden. Een TE grote pan heeft ook weer z'n nadelen zoals moeilijker schoonmaken en meer plaats innemen.
Ik gebruik zelf een gietijzeren wadjan (dus zonder steel).
Bevalt mij uitstekend; lekker zwaar dus staat solide op het fornuis. Ook makkelijk schoon te maken.
Moet zeggen dat ik wel een 5 pits fornuis met wokbrander heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wokpannen van Demeyere zijn top. Echt wokken kun je niet op een Hollands gasfornuis, want de brander moet minimaal 4Kilowatt zijn en vrijwel geen enkele fornuis-wokbrander haalt dat. Maar met een Demeyere kun je uitstekend 'wokken'.

De pan bakt, ondanks het ontbreken van een anti aanbaklaag, niet aan. De teflon laagjes in Tefal pannen kunnen niet tegen de hoge temperatuur van >300 graden die nodig is om een beetje fatsoenlijk te wokken. Onder die temperatuur koelt je pan teveel af zodra je je eten erin gooit, waardoor het vocht verliest en de boel taai en droog wordt.

Gewoon heel goed bakken (want dat is het eigenlijk wat je doet) kun je met een pan van Sysas of Woll, maar dat is geen verrassing vermoed ik ;-)
paulus811
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
zal ik die onsportieveling die een ongefundeerde - geeft even wokken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt de steel niet heet, bij deze pannen? Ben overigens niet de minner.....Gelukkig")
paulus811
12 jaar geleden
haha Platje, ja de steel wordt wel warm maar dat geldt voor vrijwel iedere steel. De warmte van de vlam (er wordt op gas gekookt door de vragensteller) gaat langs de rand omhoog en komt dus bij de steel. Ik heb zelf een pan van Woll met afneembare steel, dan heb je dat probleem uiteraard niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min vind ik echt lullig. Van mij een C+
paulus811
12 jaar geleden
Sympathiek TegenXinnig! Jij ook van mij een + Niet voor BK, want daar ben ik geen fan van, maar wel je antwoord en prima toelichting daarop.
paulus811
12 jaar geleden
Tuurlijk mag je dat vragen javeh, ik heb ooit een BK induction line wok gekocht omdat deze door de consumentenbond werd aangeprezen. Al zette ik dat ding een uur op vol vermogen, dan nog begon alles wat ik erin deed te koken ipv te wokken. Ik heb m bijna nieuw weg gegeven en doe tegenwoordig alles in Duitse pannen als Woll en Gastro Sus. Dat bevalt me een stuk beter.
Ik heb zelf een perfekte wok van geëmaileerd gietijzer met
een dikke platte bodem. Ik hoef hem dus niet op een ring te zetten en kan de wok zo op tafel op een gewone onderzetter zetten als het moet. Omdat hij van gietijzer is , is het eigenlijk meer een wadjang omdat je er ook goed curry in kan maken. Gietijzer houdt nl. lang warm.
Ik heb hem hier gevonden om te laten zien hoe hij eruit ziet, maar deze heb ik dus en gebruik hem vooral voor dingen die warmgehouden moeten worden.

http://www.kookwinkel.nl/webshop/41144-
bodumchambordwokmetglasdeksel36cmgietijzerrood.asp

Ik heb ook een Ken Hom wok, dat is er een met een steel. Een fijne wok die ik vooral gebruik om snel in te wokken.
De steel vind ik makkelijk omdat je het eten goed kan schudden en omgooien. Hij heeft een antikleeflaag dus hij moet niet te lang op heet vuur blijven staan anders barst de laag. De greep zit er niet voor niets aan en dat hij een tegengreep heeft is ook erg prettig. Ik had al zo'n soort wok maar de steel was van hout en had de neiging te kiepen omdat hij relatief zwaar was. Ik won deze wok ooit met een kookprijsvraag (ietsje anders als de afbeelding, want hij heeft een bolle deksel erbij en een warmhoudrekje) maar ik gebruik hem heel vaak en ben erheel blij mee, vooral omdat de steel ook niet zwaar is en niet kiept.

http://www.kookwinkel.nl/webshop/24199-kenhomtaowokmetsteelentegengreep36cmplaatstaalantikleefzwart.asp
amc
12 jaar geleden
De mijne heb ik gekocht bij Lidl omreden dat deze 2 handvatten aan weerskanten heeft en zelf van 1 cm dik aluminium is, uiteraard met aanbaklaagje, kostte 20 euro.
Deze Duits-moderne wokpannen zijn dus 'aangepast' aan het veel lagere vermogen van 4-pits gasstellen - heel veel méér verschil maakt overigens de gebruikte olie die je in de pan in de brand steekt voor dat typisch lekkere smaakje. Zorg wel voor een goede branddeken in de buurt en verwijder de gordijnen uit je keuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf eerst altijd Tefal pannen gehad en nu een wok van Ken
Hom, ook heb ik wel eens met de wokarang gewokt. De Ken Hom pan vind ik zelf vele malen prettiger! Hij wordt goed heet, is makkelijk schoon te maken, in verschillende maten en met of zonder deksel verkrijgbaar bij de oa Bijenkorf of bv Cook&co
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jamie heeft een goede wokpan uitgebracht anti aanbaklaag maar ook hier geld niet te veel erindoen bereid alles eerst goed voor en wok eht apart zet het in een oven afgedekt en dan in een hete pan doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de wok van Herman ter Blijker. Die heeft een kooklijn bij de Blokker. Ik gebruik hem nu een jaar en hij is helemaal top! Ik gebruik hem bijna elke dag. Echt een aanrader!

Hier kun je hem bekijken en bestellen:

http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryGroup?storeId=10001&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=44553&name=Koekenpannen&gclid=CPGD2-bWuKoCFYJI3godgkij4g

Toegevoegd na 1 minuut:
Pardon: Herman den Blijker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga snel bij de Action kijken, daar kun je je niet aan miskopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de Wokwijzer gebruiken op internet, op deze website staat o.a. een artikel over welke wokpan je het beste kan kiezen als je bijvoorbeeld op gas kookt (en niet traditioneel Aziatisch hoeft te wokken).
Hier de link naar het artikel: http://wokwijzer.nl/goede-wokpan-tips
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik weet niet of iemand hier nog wel eens op kijkt, maar zag een leuke top 6 van beste wokpannen, zie link:
https://www.cuggel.nl/blogs/news/de-beste-wokpan
Toegevoegd op 15 maart 2023 08:49: bron
een jaar geleden