Moet er ei in zandkoekjesdeeg?

Moet er in het recept voor zandkoekjes nou wel of geen ei? En moet die dan gesplitst worden of niet? Het recept verschilt namelijk per site nogal. Op sommige sites hoeft er helemaal geen ei in, op sommigen moet het hele ei erin en op weer een andere site moet de eidooier gesplitst worden...

Wie is de beste koekenbakker en kan dit mij vertellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
14.7K

Antwoorden (7)

http://www.ah.nl/recepten/recept?id=231340
daar staat in dat je een ei moet gebruiken.
op smulweb staat weer van niet.
Ingredienten: 300 gram bloem, 200 gram roomboter, 100 gram suiker, een snufje zouthttp://www.smulweb.nl/recepten/1352594/Standaardrecept-zandkoekjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens dit recept wel : http://www.huishoudplaza.nl/Recepten/art/1980/zandkoekjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er hoeft geen ei in. Ik heb al vaak zandkoekjes gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In zandkoekjesdeeg wordt bijna nooit een ei gebruikt. Het is altijd van belang tijdens het bakken dat je boter op kamer temperatuur gebruikt anders mengt het erg moeilijk met het deeg.

Ik gebruik het in elk geval nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de zandkoekjes alvorens ze de oven in gaan bestrijken met een losgeklopt ei. In het deeg zelf hoeft geen ei. http://eten-en-drinken.infonu.nl/kindertraktaties/40054-zandkoekjes-bakken-met-kinderen.html
Als de koekjes uiteindelijk naar je zin zijn, ben jij zelf (om dit gedeelte van de vraag ook maar te beantwoorden) de beste koekenbakker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hoeft niet. zelf vind ik zandtaartdeeg het lekkerste zonder ei. zonder ei heeft het een iets kruimeligere structuur.

Vaak wordt een ei ook gebruikt om achteraf het deeg mee te bestrijken, om een mooie glans te krijgen. Dit doe ik eigenlijk nooit, ik gebruik daar koffiemelk voor, dat werkt beterm, en vind ik ook makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De echte zandkoekjes danken ook hun naam aan het feit dat ze te vergelijken zijn met de structuur van zand, dus los en kruimelig. Er gaat dus GEEN ei in.

Hier het recept voor de echte zandkoekjes;
250 gr. boter laten smelten, bruin laten worden en in een mengkom af laten koelen.
Als de boter weer gestold is,deze met de mixer in ½ min. smeuïg kloppen, geleidelijk 200gr. suiker, 1 zakje vanillesuiker, een beetje zout en 2-3 el. melk toevoegen
en zolang doorkloppen tot een homogene massa is.

375 gr. tarwebloem en 1 tl. bakpoeder mengen, zeven en 2/3 ervan lepelwijze met de mixer op de middelste stand erdoor roeren, de massa vervolgens met de rest van de bloem op het werkblad tot een glad deeg kneden.
Er 3 dikke rollen van maken, in de koelkast hard laten worden en in schijven van ½ cm. snijden.
Op een bakplaat inde voorverwarmde oven schuiven.
10-15 min. bakken op 175-200 graden .

Toegevoegd na 2 minuten:
In het originele recept wordt de boter dus eerst gebruind zodat het ook echt de kleur van zand heeft! ;)
amc