kun je ook jam maken zonder geleisuiker maar met gewone suiker? en weet iemand hier een recept voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
24.1K

Het beste antwoord

Ja dat kan, zo doe ik het zelf het liefst, bijv bramen:

- weeg de vruchten, bijv 1000 gram
- kook ze tot moes, ondertussen neem je
20% suiker = 200 gram
- doe door de suiker 1 zakje marmello
- ondertussen blijven roeren en als de vruchten zachter worden met een pureestamper kapot stampen.
- Als het kookt, voeg je de suiker toe, goed roeren, wachten tot het in het midden weer pruttelt. Dan 1 minuut doorkoken,
- in goed schoongemaakte potjes doen, tot vlak onder de rand
- klein beetje plastic folie erop, deksel erop, omdraaien (alles is wel gloeiend heet
- 10 minuten wachten en weer terug zetten. De volgende uren zal je af en toe een plop horen, dan trekt de deksel
vacuum.
- Zo blijven de potjes wel een jaar goed.

Ik gebruik weinig suiker ivm
- de smaak, je proeft de vrucht ipv alleen mierzoete massa
- gezondheid, maar das een lang ander verhaal.

succes en smullen maar!
ps varieer hierop naar eigen smaak...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jazeker dat werkt heel goed met agar-agar en is te koop bij de reformwinkel - maar tegenwoordig verkopen ze nog wel andere geleermiddelen. Sommige reform hebben zelfs stremsel dat ik gebruik om vla te maken zonder dat je rauwe melk hoeft te koken.
Overigens wordt geleisuiker van appels gemaakt dus voeg gewoon wat appelstroop of de appels zelf toe toe dan geleert het altijd wel - het probleem is dat fabrieken zoveel e-nummers door geleisuiker mengen zoals kaliumsorbaat wat een soort "baksteeneffekt" in je maag als afdronk geeft dus daarom koop ik het nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om echt jam te maken heb je pectine nodig zoals dat in geleisuiker zit.
Met alleen fruit en suiker blijft je massa vloeibaar; je kan er dus wel een lekkere fruitsaus van maken. De verhouding fruit:suiker is ongeveer 1:1.
Appels bevatten relatief veel pectine van zichzelf (vooral de schil en net eronder). Met wat appel(schil) in je recept kan je mogelijk toch een iets geleerd product maken.
Gewoon alle fruit (in stukjes gesneden) en suiker samen in een pan en inkoken.
12 jaar geleden
Dit kan zeker, maar dan moet je wel een fruitsoort met veel pectine nemen.
Een heel lekkere jam is deze;

1 kg. appels,
750 gr. gewone suiker,
200 gr. blanke rozijnen of sultana's,
50- 70 gr. gemengde noten,
1½ dl. rum

Week de rozijnen enkele uren in de rum. Schil de appels en verwijder de klokhuizen. Doe de schillen en klokhuizen
in een pan met 3 dl. water en laat alles 10 min. zachtjes koken. In de schillen en klokhuizen zit namelijk veel pectine en dit zorgt juist voor de binding van de jam.
Giet het dan door een zeef en gooi de resten in de zeef weg.
Giet het overgebleven vocht in de pan en zet op het vuur.
Doe nu de stukjes appel, de suiker en de gehakte noten erbij en kook tot je een mooi uitziende jam hebt. Test of deze stijf genoeg is op een koud bordje, door hete druppel jam erop te laten vallen en als het wat afgekoeld is en je er met een vinger tegenaan kunt duwen en de jam niet meer in een dun straaltje naar beneden loopt, is hij goed.
Zet het vuur uit en doe de uitgelekte rozijnen bij de jam.
Laat een kwartiertje staan en roer af en toe door.
Doe de jam dan in schone potten en sluit ze af.
Deze jam is ca.8-10 maanden houdbaar.
amc
12 jaar geleden
Je kunt prima jam maken met alleen fruit en suiker maar het resultaat hangt vooral af van de soort fruit en de verhouding fruit/suiker. Bij teveel suiker wordt de natuurlijke smaak van het fruit overstemd en loop je risico op kristallisatie van de suiker. Bij te weinig suiker kan gisting optreden.

Voor zure vruchten moet je aan gewicht ongeveer evenveel suiker als fruit gebruiken. Bij aardbeien, abrikozen en pruimen iets minder suiker, 375 gram per 500 gram vruchten gebruiken. Inkoken op een laag vuur om aromaverlies te voorkomen en uiteraard regelmatig roeren. Controleren door een druppel op een koud bord te deponeren. Vloeit een druppel niet meer uit dan kan de confiture overgeschept worden in potten.

Op die manier onlangs de overvloedige oogst van mijn pruimenboom verwerkt. Iets teveel ingedikt tot appelstroopdikte maar het resultaat smaakt verrukkelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, ren7! Schoon en liefst kiemvrij werken is inderdaad zeer bevorderlijk voor de houdbaarheid, hoewel het water- en suikergehalte ook een belangrijke rol speelt.