Kipbroodjemet spek.

Ingrediënten voor 4 personen:

2 sneetjes brood, wit

1 kg kippengehakt

150 g spekblokjes

2eieren

2 el olijfolie

1 tl paprikapoeder

cayennepeper

Bereidingswijze:

Voorbereiding:

Snij de korst van het brood en verkruimel de sneetjes.

Verwarm de oven voor op 175°C.

Bak de spekblokjes kort aan in een likje olie. Laat ze wat uitlekken op keukenpapier.

Vermeng het gehakt met het broodkruim, de eieren, de spekjes, het paprikapoeder en een mespunt cayennepeper.

Vorm een broodje van het gehaktmengsel. Vet een ovenschaal in en leg er het broodje in. Bestrijk het met olijfolie en zet 40 minuten in de oven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is overduidelijk geen antwoord op de vraag, de vraag luidt uiterst duidelijk:
"Wie weet er lekkere recepten met kipgehakt?"
Meervoud, het gaat dus om meerdere recepten, niet een enkele. Pfffft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pffft...
Kimath
12 jaar geleden
van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon een goed antwoord op de vraag, een dikke + en ik krijg meteen trek
Pfffft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus
Maak er eens een gehaktbroodje van;

Verwarm de oven voor op 180 graden C.

Doe het gehakt in een ruime kom en doe erbij;
paneermeel,
1 ei,
fijngesneden basilicum,
gehakte peterselie,
geraspte courgette,
en;
1 gesnipperd uitje, gehakte knoflook en pijnboompitten die in wat olie gestoofd zijn en afgekoeld.

Goed door elkaar kneden en op smaak maken met peper en zout.

Vul een beboterd bakblik zoals bijv. een brede korte cakevorm die ingevet is en druk alles goed aan.
Bak goudbruin en gaar in 30-40 min.

Garneer door op de bovenkant van het brood wat extra pijnboompitjes en basilicumblaadjes te leggen.

Je kunt er nu plakken van snijden, die je als lunchgerecht op brood kunt eten, als snack in blokjes met een prikker of driehoekjes met een lekkere dipsaus of bij het hoofdgerecht met pasta en saus, bij gebakken aardappeltjes, sperzieboontjes, appelmoes of salade of whatever.

Ik vul het broodje ook wel eens door in het midden 2 hardgekookte eieren achter elkaar te leggen. Ik neem dan een ingevette gewone ovenvaste schaal en maak een bodempje van gehakt waar de eieren op komen te liggen.
Dan leg ik daarop de rest gehakt en vorm het om de eieren heen als een soort ovaal broodje. Ik leg dan over het hele broodje plakjes katenspek, zodat het broodje helemaal ,incl. de zijkanten, met spek bedekt is. Dit spek zorgt dat het lekkersappig blijft en wordt kleiner en knapperig na het bakken. Je kunt het meesnijden met de plakken en je kunt het ook weghalen, alleen is dan de bovenkant niet zo bruin. Je kunt het ook tijdens het bakken de laatste 10 min. verwijderen zodat de bovenkant dat nog wat bruin kan kleuren.
amc